Många frågor på strejkmöte
Betyder lockout att man inte får ersättning? Varför måste man skriva in sig på arbetsförmedlingen om det blir strejk? Och vad är det egentligen Transport kräver? På DHL:s terminal i Västberga utanför Stockholm började dimmorna kring strejken skingras under ett första informationsmöte på torsdagen.
– Ungdomar, kamrater. Ni har sett lapparna. Det här handlar om den förestående strejken.
Terminalen i Västberga utanför Stockholm är en av de som kommer att tas ut i strejk om parterna inte kommer överens innan 12.00 den 24 april. Därför har klubbordförande Mikael Johansson kallat till möte för både fackanslutna och icke-medlemmar på torsdagseftermiddagen.
Ett trettiotal anställda har samlats mitt på terminalgolvet för att få mer information om vad som egentligen kommer hända om strejken bryter ut i nästa vecka. Frågorna är många.
– Lockout, betyder det att vi inte får någon ersättning? Och vad vinner företaget på det?
– Finns det någon deadline för parterna? Eller hur vet man om man ska jobba eller inte när onsdagen kommer?
Mikael Johansson och lokalombudsman Joakim Guttman från Transports avdelning 5 svarar så gott de kan på frågorna. Jo, strejkersättning får man även om arbetsgivaren lockoutar. Nej, parterna kan blåsa av strejken så sent som på onsdag förmiddag. Andra frågor är svårare att svara på. Hur gör man för att anmäla sig till arbetsförmedlingen?
Dragisa Markovic lyssnar uppmärksamt. Han har arbetat på terminalen i 22 år.
– Alla förlorar på en strejk, men arbetsgivaren förlorar mer.
Trots det tycker han att det är helt rätt att Transport varslat om strejk.
– Det är inte mycket som Transport begär. Jag håller med om alla kraven, men bemanningsfrågan är viktigast.
Själv är han fast anställd med lång anställningstid som många andra på arbetsplatsen. Den möjligheten vill han att även hans yngre deltidsanställda kollegor ska kunna få i framtiden.
– De förtjänar att få det lite bättre. Om det här försämras, hur ska de då få det i framtiden?
Anna Johansson håller med.
– Jag tycker att det är jättebra att vi strejkar. Det här med inhyrningen är förjävligt. Det gör att tryggheten i anställningen försvinner. Du kan bli sparkad en dag och inhyrd på samma arbetsplats dagen efter.
På terminalen i Västberga är runt 80 procent med i facket. En av de nyaste medlemmarna heter Camilla Karlsson. Hon har arbetat här i drygt två år, men gick med i Transport först för en månad sedan. Med fackets hjälp fick hon då en fast anställning. Nu ser hon fram emot att följa vad som händer med konflikten.
– Det ska bli intressant med strejk.