Almedalen 3 juli Debatt om åkeri
Close
Kilometerskatten var en av många frågor som debatterades på Transports seminarium om åkeribranschens problem. Från Vänster: Tommy Wreeth, Ulric Långberg, Sten Bergheden, Henrik Sternberg, Pia Nilsson och Karolina Boholm.
Close

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

På tisdagen höll Transport det första av två egna seminarier. Temat var lönedumpningen och den osunda konkurrens som många anser råder i delar av åkerinäringen.

Först upp i talarstolen var Sören Johansson, trafikpolis från Helsingborg:

– Det är en väldig oreda i branschen och det finns definitivt mer att önska. En vanlig dag är det kanske tiotusen lastbilar som kör i vårt område, många av dem utländska.

– Vi hinner i bästa fall kontrollera 15–20 fordon. När vi gör det hittar vi en stor andel fel. Många utländska förare vet inte vilka regler som gäller. Eller hur man gör för att göra rätt.

Sören Johansson ser nya bekymmersamma trender. En är utlandsregistrerade lastbilar som tas hit på så kallat nyttjanderättsavtal. Det är en form av leasing som kom i spåren av stormen Gudrun, men som nu missbrukas i allt större skala.

– Transportstyrelsen har utfärdat hundratals sådana tillstånd. Myndigheten kan inte ens svara på hur många det är, sa Johansson.

Som trafikpolis efterlyser han mer flexibilitet och bättre samverkan mellan olika kontrollmyndigheter. Plus en rejäl undersökningsplikt för transportköpare.

Mikrofonen gick över till logistikforskaren Henrik Sternberg. Han informerade publiken om hur liten del av vanliga konsumtionsvarors pris som är rena transportkostnader. För exempelvis en personbil är det bara drygt en (1) procent.

Samtidigt är vinstmarginalerna för ett vanligt åkeri bara omkring 2–3 procent. I ekvationen ingår att kostnaden för en chaufför (med avtalsenlig lön) ligger kring 40 procent av transporten.

– Det här bäddar för fusk. Kan åkeriet fuska sig till en extra körtimme per förare, eller sänka lönen, så får det stor påverkan på företagets konkurrenskraft och vinst, sa Sternberg.

Han beskrev sedan hur han i forskningen sett hur lastbilar kör med dubbla registreringsskyltar och dubbla färdskrivarkort – allt för att kunna tänja på gränserna. En stor del av tiden har Sternberg ägnat åt cabotaget, där hans forskarlag sett systematiska överträdelser.

– I slutänden är det samhället som betalar för fusket. För varje chaufför som flaggas ut förlorar staten 375 000 kronor i intäkter. För varje bil som flaggas ut tappar Sverige 54 000 kronor.

Till detta kommer, enligt Henrik Sternberg, 30 procent högre utsläpp och chaufförer som tvingas vara hemifrån månadsvis.

– Vi ser också en ökad frekvens av dieselstölder och kapellskärningar i områden där det finns många lågbetalda chaufförer, uppgav han.

Transport är för förslaget om en ny gps-baserad kilometerskatt/vägslitageavgift. Förbundet ser den som ett sätt att motverka fifflet och skapa mer jämlika spelregler.

Men avgiften delade den panel som sedan äntrade scenen i Almedalen. Karolina Boholm, transportchef inom skogsindustrin, var negativ:

– Vi har redan nu höga transportkostnader. En kilometerskatt skulle öka dem kraftigt och göra det svårare för våra bolag som verkar på en internationell marknad.

Karolina Boholm förklarade att hon gärna vill ha en dialog med facket, om seriösare transporter. Hon anförde också att det ibland är svårt att kolla transportörer. Transportstyrelsen säger exempelvis nej till förfrågningar om utfärdade sanktionsavgifter.

Pia Nilsson, S-politiker och Sten Bergheden, moderat, sitter båda i trafikutskottet. På seminariet rök de ihop och anklagade varandra i omgångar för att inte göra – eller ha gjort – någonting åt problemen i åkeribranschen.

– Vi har satsat 100 miljoner kronor extra på vägkontroller. Det räcker till 400 nya trafikinspektörer, eller i alla fall till utbildning av dem, sa Pia Nilsson.

Sten Bergheden fnös:

– Det är bara 25 miljoner per år. Peanuts! Från Moderaternas sida vill vi satsa på en specialdestinerad trafikpolis som inte kan kommenderas ut till en massa annat.

Bergheden är emot kilometerskatten. I stället för en ny avgift vill han se över hela skattesystemet.

Transports ordförande Tommy Wreeth fick ordet och beskrev ingående förbundets fajt mot Ikea – en transportköpare som lagt en stor del av de inhemska transporterna på två utländska åkerier, Bring trucking och Samskip van Dieren. I båda fallen utförs körningarna till stor del av lågbetalda förare från EU:s östländer.

– Kruxet, sa Wreeth, är att Ikea tror att de gör rätt…

I inledningen av seminariet deklarerade Tommy Wreeth att han hoppas att parterna åtminstone kan hitta en samsyn kring branschens problem. Men Ulric Långberg från branschorganisationen Sveriges åkeriföretag sprattlade emot:

– I huvudsak finns problemen inom fjärrtrafiken, som bara utgör en fjärdedel av alla transporter. 80 procent av allt transportarbete i Sverige utförs av svenska åkerier.

– Vi talar hellre om effektiva transporter. Större, längre och tyngre lastbilar. Vi måste hitta saker som främjar den utvecklingen. Det saknas statistik. Förra årets dömdes det bara ut 45 sanktionsavgifter för brott mot cabotagereglerna. Myndigheterna har inte koll på vad som händer på vägarna.

När publiken släpptes in i debatten var det en skogsbilåkare som fick ordet. Han beskrev hur han betalar omkring en miljon kronor i olika skatter och avgifter till staten, per timmerbil.

– Jag är för kilometerskatten. Förutsatt att min kostnadsmassa blir densamma. Det vill säga att den nya skatten kvittas mot andra skatter och avgifter. Blir det så? undrade åkaren.

Det kunde S-politikern Pia Nilsson inte utlova. Inte mer än att infrastrukturminister Tomas Eneroth klargjort att hela systemet måste ses över.

Sista ordet gick till Transportbasen Tommy Wreeth. Och frågan gällde alla de tusentals lågbetalda förarna. Vad känner han för dem?

– Man blir ledsen. Vi ser hur de får 8 000–10 000 kronor i betalning. Ofta är merparten dessutom traktamente. Transport jobbar med frågan internationellt och vi har några projekt på gång.

– En sak är klar: det fungerar inte att bara införa nya regler. Fuskare måste riskera att åka dit också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.