Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Close
Bidhu Bhushan Das jobbar som bud i Sverige. Han vet att han tjänar in pengar till pensionen, men tycker att det behövs mer information om hur han ska få ut pengarna om han inte bor i Sverige när han går i pension.
Close

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Bidhu Bhushan Das kom till Sverige från Bangladesh för tre år sedan.

– Jag planerar att stanna kvar, men ingen vet hur det blir i framtiden, säger han när vi ses på Odenplan i centrala Stockholm strax före lunch i slutet av november.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp
Pensionspengar från Sverige vore till stor nytta när man blir gammal, tycker Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

Av en tidigare arbetsgivare har han fått information om att han tjänar in pengar till allmän pension i Sverige.

– Men jag vet inte hur jag ska göra för att få ut pengarna. Det finns ett informationsglapp, säger han.

Bidhu Bhushan Das talar bra engelska, men många av hans kollegor har svårt att kommunicera på svenska eller engelska.

Tror du att de känner till att de har rätt till pension om de skulle lämna landet?

– Många av mina kollegor vet inget om svensk pension. Vi är nya i Sverige och kan inte mycket om svenska lagar, säger han.

En person som har arbetat tre år i Sverige och haft en månadslön på 25 000 kronor har, enligt Pensionsmyndighetens förenklade beräkningar, tjänat ihop ungefär 700 kronor i månaden till sin allmänna pension – från pensionsåldern livet ut. Det är mycket pengar i Bangladesh, motsvarande nästan 7 000 kronor, säger Bidhu Bhushan Das.

– Det är till stor nytta när man blir gammal.

Sverige har inget så kallat konventionsavtal med Bangladesh. Om Bidhu Bhushan Das inte bor kvar i Sverige när det är dags för pension måste han därför själv ta kontakt med den svenska pensionsmyndigheten – alternativt se till att Skatteverket vet vilken adress det går att nå honom på.

Gaganderp Singh Dmillon. Foto: Kamilla Kvarntorp
För Gaganderp Singh Dmillon var det en nyhet att han har rätt till svenska pensionspengar om han flyttar ifrån Sverige. ”Det är användbara pengar”, säger han. Foto: Kamilla Kvarntorp

Gaganderp Singh Dmillon, som också jobbar som bud, kom från Indien för ett år sedan.

För honom var det en nyhet att han har rätt till svensk pension om han lämnar landet.

– Det är bra att jag får veta det nu. Och det är ju rimligt, varför skulle jag inte vara berättigad till svensk pension när jag jobbar här, säger han.

Sverige har konventionsavtal med Indien. Det betyder att han måste kontakta Indiens motsvarighet till Pensionsmyndigheten när han uppnår pensionsåldern. Den indiska myndigheten tar då kontakt med den svenska pensionsmyndigheten, som sedan betalar ut pensionen månadsvis livet ut.

– Det är användbara pengar, säger Gaganderp Singh Dmillon.

Vi träffar även tre bud från Pakistan som inte känner till att de har rätt till svenska pensionspengar om de har flyttat ifrån Sverige när de uppnår pensionsåldern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.