Många lastbilschaufförer riskerar höga böter

Minst 100 000 yrkeschaufförer saknar fortfarande den fortbildning som blir obligatorisk om ett par år. Eftersom många avvaktar riskerar det bli brist på utbildningsplatser. Nu börjar det att bli ont om tid för att hinna med alla. De förare som fortsätter köra utan Yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter.

– Väntar alla till sista året blir det svårt att hitta utbildningsplatser och prislappen kommer troligen att gå upp. Det är verkligen hög tid för YKB, säger Anders Jonzon, YKB-ansvarig på TYA.

Enligt uppskattning från TYA (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) finns det omkring 120 000 lastbilschaufförer och omkring 25 000 busschaufförer som omfattas av de nya reglerna.

– Men sannolikt är den siffran i underkant. Många chaufförer jobbar bara en dag här och där och det kan säkert röra sig om ytterligare 100 000 personer om man räknar med alla dessa deltidsförare också, säger Anders Jonzon.

– Alla dessa chaufförer ska fortbildas för att få YKB. Senast den 10 september 2015 ska bussförare vara utbildade och ett år senare lastbilschaufförerna. Annars riskerar både förare och arbetsgivare böter. Exakta bötesbelopp är inte fastställda ännu, men det handlar troligtvis om flera tusenlappar.

– Men av lastbilschaufförerna har än så länge bara ett litet fåtal, omkring 1 500 personer, utbildat sig, säger Anders Jonzon.

”Endast en tredjedel av all chaufförer ligger i fas”
TYA har endast statistik för de chaufförer som har slutfört utbildningen och eftersom många troligtvis har påbörjat den men spridit ut det över flera år är siffran så låg.

Reglerna är gemensamma för hela EES-området och Transportstyrelsen beviljar inga undantag. Kursen omfattar totalt 35 timmar och kan delas upp i olika tillfällen.

– Större företag med en personalorganisation har planerat det här bättre än många mindre företag. Vår uppskattning är att bara omkring en tredjedel av chaufförerna ligger i fas som det ser ut idag.

De företag som ”ligger i fas” har alltså påbörjat utbildning och kommer, enligt TYA:s uppskattning, hinna klart till 2016 utan problem.

Inga dispenser ges
Det finns flera skäl till att vänta med utbildningen. Beviset gäller i fem år från avslutad utbildning så ju tidigare man genomfört fortbildningen desto tidigare måste man utbilda sig igen. Arbetsgivare som utbildar sina anställda chaufförer riskerar att de byter arbetsgivare, vilket alltså också kan vara en anledning till att avvakta.

– Dessutom är det säkert många som tror att detta bara är en fluga och att det kommer att finnas möjlighet till dispenser. Men så är det alltså inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.