Många lastbilschaufförer riskerar höga böter
Minst 100 000 yrkeschaufförer saknar fortfarande den fortbildning som blir obligatorisk om ett par år. Eftersom många avvaktar riskerar det bli brist på utbildningsplatser. Nu börjar det att bli ont om tid för att hinna med alla. De förare som fortsätter köra utan Yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter.
– Väntar alla till sista året blir det svårt att hitta utbildningsplatser och prislappen kommer troligen att gå upp. Det är verkligen hög tid för YKB, säger Anders Jonzon, YKB-ansvarig på TYA.
Enligt uppskattning från TYA (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) finns det omkring 120 000 lastbilschaufförer och omkring 25 000 busschaufförer som omfattas av de nya reglerna.
– Men sannolikt är den siffran i underkant. Många chaufförer jobbar bara en dag här och där och det kan säkert röra sig om ytterligare 100 000 personer om man räknar med alla dessa deltidsförare också, säger Anders Jonzon.
– Alla dessa chaufförer ska fortbildas för att få YKB. Senast den 10 september 2015 ska bussförare vara utbildade och ett år senare lastbilschaufförerna. Annars riskerar både förare och arbetsgivare böter. Exakta bötesbelopp är inte fastställda ännu, men det handlar troligtvis om flera tusenlappar.
– Men av lastbilschaufförerna har än så länge bara ett litet fåtal, omkring 1 500 personer, utbildat sig, säger Anders Jonzon.
”Endast en tredjedel av all chaufförer ligger i fas”
TYA har endast statistik för de chaufförer som har slutfört utbildningen och eftersom många troligtvis har påbörjat den men spridit ut det över flera år är siffran så låg.
Reglerna är gemensamma för hela EES-området och Transportstyrelsen beviljar inga undantag. Kursen omfattar totalt 35 timmar och kan delas upp i olika tillfällen.
– Större företag med en personalorganisation har planerat det här bättre än många mindre företag. Vår uppskattning är att bara omkring en tredjedel av chaufförerna ligger i fas som det ser ut idag.
De företag som ”ligger i fas” har alltså påbörjat utbildning och kommer, enligt TYA:s uppskattning, hinna klart till 2016 utan problem.
Inga dispenser ges
Det finns flera skäl till att vänta med utbildningen. Beviset gäller i fem år från avslutad utbildning så ju tidigare man genomfört fortbildningen desto tidigare måste man utbilda sig igen. Arbetsgivare som utbildar sina anställda chaufförer riskerar att de byter arbetsgivare, vilket alltså också kan vara en anledning till att avvakta.
– Dessutom är det säkert många som tror att detta bara är en fluga och att det kommer att finnas möjlighet till dispenser. Men så är det alltså inte.