Många problem återstår efter hamnkonflikten
Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.
Några timmar innan storkonflikten skulle ha brutit ut skrev Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar under det historiska avtalet, ett andrahandsavtal.
Ny policy från Sveriges Hamnar
Segerrusiga HF-medlemmar firade, samtidigt som arbetsgivarparten gick ut med ett nytt policybeslut. Inget hamnbolag får teckna lokala avtal med HF. Stuverier som till äventyrs gör det riskerar uteslutning ur Sveriges Hamnar.
I en intervju för Transportarbetaren sammanfattade arbetsgivargeneralen Mattias Dahl ståndpunkten så här:
”Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar. I princip om vad som helst. Men det är en sak att förhandla, en annan att komma överens. Lokala överenskommelser kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet.”
Om utspelet skapade besvikelse i HF-leden doldes det väl. I ett pressutskick beskrev ledningen det som: …en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation…
Arbetsgivarna backade
Just rätten att teckna lokala avtal var annars den stora knäckfrågan i hamnkonflikten. Arbetsgivarna begärde skrivningar, förtydliganden, som klart slog fast att HF inte ens skulle kunna begära förhandling om egna lokala avtal. Sveriges Hamnar – liksom Transport – ville undvika en situation där stuveriarbetare i en och samma hamn kunde ha olika lön och olika villkor.
HF ville å sin sida hålla frågan öppen. Förbundet anser att det finns saker som HF faktiskt kan avtala om – åtminstone för de egna medlemmarna. Blir det tvist är det Arbetsdomstolen som ska pröva frågan. Inte Sveriges Hamnar. I förväg.
Kvällen före storkonflikten satt Sveriges Hamnar och HF inlåsta i ett rum hos medlarna.
Arbetsgivarna vek sig. Det blev ingen specialreglering kring lokala avtal. Men arbetsgivarna anser ändå att de är förhindrade att teckna lokala uppgörelser med någon annan än Transport, som alltså har förstahandsavtalet.
Ett par veckor efter uppgörelsen hade det ännu inte kommit signaler om att HF gjort framstötar om lokala uppgörelser.
Arbetsmiljö svårknäckt nöt
I stället är det andra orosmoln som seglat upp. Ett handlar om arbetsmiljön.
I och med avtalet fick HF laglig rätt att utse skyddsombud och delta fullt ut i arbetsmiljöarbetet. Den möjligheten hade HF i många år, utan att ha något kollektivavtal.
Men när tvisten eskalerade i Göteborgs hamn drog Sveriges Hamnar i bromsen. Ingen hamn skulle ge HF fackliga rättigheter som normalt gäller för fackförbund som tecknar avtal – och därigenom binds av fredsplikt.
HF är etablerat i omkring 15 av Sveriges runt 60 hamnar, i resten är i princip alla medlemmar med i Transport.
I de 15 ”blandade” hamnarna kommer nu både Transport och HF att utse skyddsombud och vilja delta i skyddsarbetet. Arbetsgivarna har redan börjat knorra. Över att det blir för många skyddsombud och för tungrott.
Påstötningar har kommit om att HF och Transport i vart fall måste enas om ett gemensamt huvudskyddsombud. Transport motsätter sig åtminstone initialt en sådan ordning. De två hamnfacken har olika sätt att bedriva arbetsmiljöarbete och det skulle skapa märkliga situationer om bara det ena facket exempelvis vill lägga ett skyddsstopp.
Kan facken samverka lokalt kring arbetsmiljön? Det är en öppen fråga. I vissa hamnar har konflikten och trakasserierna som följde i spåren skapat svårläkta ärr.
Inhyrning oroar facket
En annan farhåga handlar om att arbetsgivarna vädrar morgonluft nu när alla arbetare för första gången på 47 år är bundna av fredsplikt. I flera stuverier har arbetsgivarna sagt upp lokala uppgörelser som funnits länge.
I Göteborg började APM Terminals hyra in personal i samband med striden med HF. Det är en företeelse som numera är legio på den övriga arbetsmarknaden, men inte i hamnarna. Där har behovet av flexibilitet i stället lösts med ”blixten”. Inhoppare som kunnat ringas in och som bara haft anställning dag för dag. De osäkra villkoren har kompenserats med bra betalning.
När varslen haglade i januari och februari var det många stuveribolag som kontaktade Transport och begärde förhandling om inhyrning av personal.
”Frågan är tyvärr aktuell fortfarande, i flera hamnar. Det är klart bekymmersamt. Som jag ser det kan vi tacka HF för den utvecklingen”, har Transports avtalssekreterare Peter Winstén uttalat.
Det är nog ingen alltför djärv gissning att blixten och inhyrningsfrågan blir het när hela stuveriavtalet ska omförhandlas i nästa års lönerörelse.
Inskränkningar i strejkrätten
Runt om i fackföreningsrörelsen växer motståndet mot den uppgörelse som de fackliga centralorganisationerna gjorde upp med arbetsgivarna om förra sommaren. Innebörden är, förenklat, att lagen ska ändras så att det inte blir möjligt för ett fackförbund att kriga sig till ett kollektivavtal – om det redan finns ett avtal på arbetsplatsen.
Kritikerna anser att lagändringen är onödig, nu när hamnkonflikten är löst. Försvararna påpekar att HF kan stå utan avtal redan om ett år, och då är parterna ”tillbaka på ruta ett” igen.
Såväl LO som Transport ogillar i grunden inskränkningar i konflikträtten, men ser den här åtgärden som ett nödvändigt ont. Ett av argument som anförs är att om parterna inte reglerar frågan, så kommer politikerna att ingripa. Och då blir det betydligt hårdare tag.