Många samtal från icke-medlemmar

Transport på Direkten har blivit en välanvänd medlemstjänst. Men vilka är det som svarar på frågorna? Vilka frågor dyker upp? Och vilka är det som ringer? Transportarbetaren satt med lokalombudsmannen P-O Norgren i Umeå under några timmar för att ta reda på det.

Alla TPD-samtal kopplas till fackliga representanter runt om i landet. Kontorister får administrativa ärenden, regionala skyddsombud får arbetsmiljöfrågor, och avtalsfrågor hamnar hos lokalombudsmän, som P-O.

Ett av de första samtalen kommer från en förare som undrar vad han kan förvänta sig efter att företaget där han arbetar har gått i konkurs.

– Det blir ju en konkursförvaltare som kommer och tar över företaget. Du omfattas av den statliga lönegarantin, det är en skyddslag för er anställda, svarar P-O.

Samtalet fortsätter och det kommer fram att föraren inte är medlem i Transport.

– Du får väl söka dig in Transport nu, för du ska väl fortsätta i vårt yrke? Det är lätt att ansöka via hemsidan, säger P-O och önskar mannen välkommen in i förbundet.

Det sista han gör innan nästa samtal är att fylla i information i ett digitalt formulär. ”Frågor om lönegarantin”, icke medlem, ingen vidare åtgärd.

Informationen ska dels göra det lättare för den som svarar om samma medlem ringer flera gånger, dels hjälpa till att hålla koll på statistiken från TPD:n.

Det här passet är det sista P-O gör för avdelning 28, innan hans byte till avdelning 1.

Men sedan sitt första TPD-pass, 2009, har P-O Norgren hunnit ta emot över 800 samtal. Frågorna har handlat om allt ifrån semester, helglön och avtal till frågor om ersättning för glasögon.

Som mest ringer det vid lunchtid. Och mellan klockan 11.30 och 12 är det sammanlagt tre ombudsmän runt om i landet som är stationerade vid telefonerna.

För många ombudsmän är det svårt att klämma in passen i det hektiska schemat. Men P-O försäkrar att han tycker att det är trevligt att få tid att prata med medlemmarna och på ett enkelt och snabbt sätt kunna vara behjälplig vid frågor och problem.

– Men när det inte ringer så många kan det kännas onödigt att sitta vid skrivbordet, när man skulle kunna vara ute på uppsökeri i stället. Jag brukar försöka få undan pappersarbete mellan samtalen.

P-O Norgren tycker också att det är tråkigt att det är så stor andel icke medlemmar som ringer in.

– Men det finns inga riktiga regler för hur vi ska göra. Vi ska inte svara dem, samtidigt kan det vara en möjlig medlem och därför går det inte att vara hur kort som helst, säger han.

Till sin hjälp vid telefonsejouren har ombudsmännen och de övriga vid lurarna något som kallas kunskapsbanken. Där är det tänkt att de snabbt ska kunna hitta svar på frågor från medlemmarna, och banken ska successivt ska fyllas på med information.

– Det är utbildande för en själv att sitta med TPD:n, och man lär sig hela tiden mer och mer. Men kunskapsbanken skulle behöva uppdateras, säger P-O.

Han använder sig i stället av de tryckta avtalen om det gäller sådana frågor. I många fall räcker det med hans egen erfarenhet. Även om det gäller att vara påläst i mer än sitt eget specialområde eftersom samtalen kommer slumpvis och från hela landet.

Ett nytt samtal kommer in. Det visar sig vara en kvinna som ringer för sin mans räkning. Hennes man är, enligt hennes uppgift, medlem men vill vara hemlig. Hon berättar att maken har jobbat fem år som timanställd och frågan gäller hur det rimmar med kollektivavtalet.

P-O förklarar att arbetsgivaren ingår ett avtal med organisationen och avtalet gäller alla på arbetsplatsen, oavsett anställningsform eller medlemskap. Skillnaden för icke medlemmar är att de får företräda sig själva om arbetsgivaren bryter mot avtalet.

Ytterligare några samtal från personer som inte är medlemmar kommer in. P-O Norgren svarar vänligt på de enklaste frågeställningarna och passar dessutom på att ställa frågan om varför de inte är med i facket. Under passet hinner P-O Norgren göra i ordning och adressera flera kuvert med ansökningsblanketter om inträde i förbundet.

– Egentligen skulle de som är med i organizerprojektet sitta här, de som har argument och är bra på att övertyga folk om att de ska gå med, säger P-O Norgren.

Oavsett hur många samtal från anställda som inte är med i facket, hur många han lyckas värva och hur mycket tid det tar konstaterar P-O att det inte skulle gå att ta bort tjänsten.

– Det är en medlemsservice och det kommer fler och fler samtal. Men man kanske kan justera tider och bemanning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.