Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken
Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.
På måndagen bjöd arbetsgivarorganisationen Transportföretagen in till ett seminarium kring ett ämne som varit en följetong i många år. Det handlar om bristfälliga kontroller av den tunga trafiken.
Transports ordförande Tommy Wreeth var en av de inbjudna talarna. Han tog upp exemplet Bring. Ett norskt statligt åkeri som satt i system att köra inrikestrafik i Sverige med lastbilar registrerade Slovakien. Och med lågbetalda chaufförer hämtade i Slovakien, Bulgarien eller Rumänien.
Wreeth sa:
– Transports har anmält Bring till Polisen, till Arbetsmiljöverket och vi har tipsat Skatteverket. Inget händer, annat än att utredningarna läggs ner. Trots att bilarna finns i Torsvik i Jönköping månad efter månad.
– Det här får stora konsekvenser. Förarna får 10 000-12 000 kronor, i stället för en svensk lön på 28 000 till 30 000 kronor. Staten förlorar skatteintäkter på fordon och personal. Det skapar en osund konkurrens.
Just osund konkurrens var en vinkel som flera av talarna tog upp, bland annat Mattias Dahl, vd på Transportföretagen. Han förklarade att långvarig kritik från medlemsföretagen gjorde att organisationen tillsatte en egen utredning som granskat tillsynen av godstrafiken.
I den slås fast att Sverige visserligen lever upp till EU:s uppställda minimikrav för kontroller av kör- och vilotidsreglerna. Unionen har beslutat att alla medlemsstater måste granska minst tre procent av alla ”dagsverken” som chaufförer utför på de svenska vägarna.
De senaste åren har Sverige nått närmare fem procent. Godkänt alltså, men långt efter exempelvis Tyskland och Frankrike som mäktat med omkring elva, tolv procent.
Utredarna, Susanne Karlsson och Urban Karlström, konstaterade att kontrollerna av kör- och vilotiderna sker på två sätt. Antingen genom att polisen stoppar ekipage vid vägkanten. Eller genom företagskontroller som Transportstyrelsen gör.
– Tranaportstyrelsen granskning är helt och hållet en skrivbordsprodukt, sa Karlström. Det är åkeriernas inskickade data som analyseras. Några besök på företagen sker aldrig. Många företagare vi intervjuat efterlyser besök och att Transportstyrelsen också får en rådgivande, stödjande funktion.
I Sverige har tredjedel av chaufförsarbetspassen granskats genom företagskontroller – kontroller som ofta leder till kännbara sanktionsavgifter. Resten gör polisen. Ute på vägen.
Transportföretagen skulle hellre se att Sverige tar efter Tyskland och Frankrike där företagskontrollerna är färre och polisinsatserna fler.
Utredarna föreslår ett batteri av åtgärder för en bättre tillsyn. Som:
- fler kontroller och tydligare styrning från regeringen och ansvariga myndigheter. En ny tillsynstrategi behövs.
- fler faktorer bör vägas in när Transportstyrelsen väljer ut åkerier för företagskontroller. I dag är det främst signaler från polisen som ligger till grund.
- utbilda och anställ fler bilinspektörer. Det kan avlasta polis och underlätta i ett läge när rollen som trafikpolis inte har högsta status inom ordningsmakten.
- se över sanktionsavgifterna, som ibland drabbar företagen väldigt hårt.
Det mest kontroversiella förslaget är en helt ny myndighet – en Vägtrafikstyrelse som får ett samlat ansvar enbart för vägtrafiken.
Förslaget fick tummen ner från flera talare, inte minst Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. Han efterlyste i stället mer samverkan mellan myndigheter.
– Samverkan är ett mantra för oss. Och det ska ske både nationellt och internationellt, sa han.
Transports ordförande Tommy Wreeth argumenterade för ett hårdare beställaransvar. I dag finns inga rättsfall där transportköpare ställts till svars. Han vill också se en elektronisk övervakning av alla tunga fordon, så att tillsynsmyndigheterna får en rimlig chans att upptäcka lastbilar som bryter mot cabotagereglerna.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth fanns också på plats på seminariet:
– När jag tillträdde som minister blev jag förvånad över bristerna i tillsynssystemet. Godsmängderna ökar. Vi satsar på järnväg och sjöfart, men vi kommer att ha stora godsmängder på vägarna även i fortsättningen.
– Jag har redan föreslagit en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion. Och vi måste titta på hur vi kan använda andra yrkesgrupper i tillsynsarbetet, exempelvis tullen.