Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth räknar upp de åtgärder som den S-ledda regeringen redan vidtagit kring godstrafiken.
Close

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

På måndagen bjöd arbetsgivarorganisationen Transportföretagen in till ett seminarium kring ett ämne som varit en följetong i många år. Det handlar om bristfälliga kontroller av den tunga trafiken.

Transports ordförande Tommy Wreeth var en av de inbjudna talarna. Han tog upp exemplet Bring. Ett norskt statligt åkeri som satt i system att köra inrikestrafik i Sverige med lastbilar registrerade Slovakien. Och med lågbetalda chaufförer hämtade i Slovakien, Bulgarien eller Rumänien.

Wreeth sa:

– Transports har anmält Bring till Polisen, till Arbetsmiljöverket och vi har tipsat Skatteverket. Inget händer, annat än att utredningarna läggs ner. Trots att bilarna finns i Torsvik i Jönköping månad efter månad.

– Det här får stora konsekvenser. Förarna får 10 000-12 000 kronor, i stället för en svensk lön på 28 000 till 30 000 kronor. Staten förlorar skatteintäkter på fordon och personal. Det skapar en osund konkurrens.

Just osund konkurrens var en vinkel som flera av talarna tog upp, bland annat Mattias Dahl, vd på Transportföretagen. Han förklarade att långvarig kritik från medlemsföretagen gjorde att organisationen tillsatte en egen utredning som granskat tillsynen av godstrafiken.

I den slås fast att Sverige visserligen lever upp till EU:s uppställda minimikrav för kontroller av kör- och vilotidsreglerna. Unionen har beslutat att alla medlemsstater måste granska minst tre procent av alla ”dagsverken” som chaufförer utför på de svenska vägarna.

De senaste åren har Sverige nått närmare fem procent. Godkänt alltså, men långt efter exempelvis Tyskland och Frankrike som mäktat med omkring elva, tolv procent.

Utredarna, Susanne Karlsson och Urban Karlström, konstaterade att kontrollerna av kör- och vilotiderna sker på två sätt. Antingen genom att polisen stoppar ekipage vid vägkanten. Eller genom företagskontroller som Transportstyrelsen gör.

– Tranaportstyrelsen granskning är helt och hållet en skrivbordsprodukt, sa Karlström. Det är åkeriernas inskickade data som analyseras. Några besök på företagen sker aldrig. Många företagare vi intervjuat efterlyser besök och att Transportstyrelsen också får en rådgivande, stödjande funktion.

I Sverige har tredjedel av chaufförsarbetspassen granskats genom företagskontroller – kontroller som ofta leder till kännbara sanktionsavgifter. Resten gör polisen. Ute på vägen.

Transportföretagen skulle hellre se att Sverige tar efter Tyskland och Frankrike där företagskontrollerna är färre och polisinsatserna fler.

Utredarna föreslår ett batteri av åtgärder för en bättre tillsyn. Som:

  • fler kontroller och tydligare styrning från regeringen och ansvariga myndigheter. En ny tillsynstrategi behövs.
  • fler faktorer bör vägas in när Transportstyrelsen väljer ut åkerier för företagskontroller. I dag är det främst signaler från polisen som ligger till grund.
  • utbilda och anställ fler bilinspektörer. Det kan avlasta polis och underlätta i ett läge när rollen som trafikpolis inte har högsta status inom ordningsmakten.
  • se över sanktionsavgifterna, som ibland drabbar företagen väldigt hårt.

Det mest kontroversiella förslaget är en helt ny myndighet – en Vägtrafikstyrelse som får ett samlat ansvar enbart för vägtrafiken.

Förslaget fick tummen ner från flera talare, inte minst Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. Han efterlyste i stället mer samverkan mellan myndigheter.

– Samverkan är ett mantra för oss. Och det ska ske både nationellt och internationellt, sa han.

Transports ordförande Tommy Wreeth argumenterade för ett hårdare beställaransvar. I dag finns inga rättsfall där transportköpare ställts till svars. Han vill också se en elektronisk övervakning av alla tunga fordon, så att tillsynsmyndigheterna får en rimlig chans att upptäcka lastbilar som bryter mot cabotagereglerna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth fanns också på plats på seminariet:

– När jag tillträdde som minister blev jag förvånad över bristerna i tillsynssystemet. Godsmängderna ökar. Vi satsar på järnväg och sjöfart, men vi kommer att ha stora godsmängder på vägarna även i fortsättningen.

– Jag har redan föreslagit en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion. Och vi måste titta på hur vi kan använda andra yrkesgrupper i tillsynsarbetet, exempelvis tullen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Dödsolyckor med lastbilar ökar

Åkeri. I takt med att transporterna blir fler på Sveriges vägar ökar också lastbilsolyckorna med dödlig utgång. I år har 37 dödliga mötesolyckor inträffat. Lastbilar fanns med vid sammanlagt 22 av dem.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.