Många viltolyckor anmäls inte – nu utreds mörkertalet

På måndag den 23 september inleds en särskild insatsvecka mot viltolyckor. Bara i år har polisen tagit emot över 27 600 anmälningar om krockar med älg, rådjur, vildsvin och andra stora, vilda djur. Ändå är det många viltolyckor som inte anmäls, uppger forskare som nu ska försöka ta redan på hur stort mörkertalet är.

Under nästa vecka kommer Nationella Viltolycksrådet att uppmärksamma riskerna vid krockar med djur. Varje år är det uppåt 100 personer som dödas eller skadas allvarligt i samband med viltolyckor.

I rådet ingår en lång rad organisationer, myndigheter och företag – bland annat polisen, Trafikverket och Jägarförbundet. Lagom till höstmörkret betonar man nu vikten av att anmäla viltolyckor och markera platsen där kollisionen inträffade.

Nationella Viltolycksrådet har en egen hemsida där besökare själva kan undersöka i vilka län och på vilka vägar risken är störst att stöta ihop med vilt. I topp när det gäller anmälda krockar ligger Västra Götaland, följt av Skåne.

I mitten av september hade polisen registrerat 27 600 viltolyckor. Av dem var 3 150 närkontakt med älg och drygt 21 800 rådjur. Vildsvin ökar stadigt och mer än 1 600 sådana krockar finns i statistiken.

Enligt lagen är alla fordonsförare skyldiga att anmäla krockar med:

  • björn
  • varg
  • järv
  • lodjur
  • älg
  • kronhjort
  • dovhjort
  • rådjur
  • utter
  • vildsvin
  • mufflonfår
  • örn

Förra året anmäldes närmare 47 000 olyckor med dessa djur. Samtidigt är myndigheterna övertygade om att det finns ett stort mörkertal.

Andreas Seiler är forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Han jobbar nu med ett projekt där bristerna i rapporteringen ska utredas. Förutom SLU ingår även Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, och Älgskadefondsföreningen.

Hur ser bedömningen ut i dag? Hur många sammanstötningar med vilt anmäls inte till polisen?

Andreas Seiler säger:

– Det enda svar vi kan ge nu är att ingen vet. De studier som gjorts är från 1970-talet. Då angavs mörkertalet till 50 procent.

Enligt Seiler kan de skärpta lagkraven på anmälan och bättre information ha gjort att fler bilister numera sköter inrapporteringen.

– Å andra sidan har folk blivit mer avtrubbade. Det är säkert många som struntar i att anmäla. Dessutom är reglerna sådana att varje gång ett annat fordon på något sätt blir inblandat i olyckan, så registreras inte händelsen som ”viltolycka”.

– 50 procents underrapportering är kanske inte en så tokig uppskattning när allt kommer omkring.

Forskarna planerar nu att gå ut med en enkät till förare, bland annat yrkeschaufförer. Där vill man ha svar på frågor om viltolyckor och ifall anmälan gjordes till myndigheterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.