Mängder av matbud fick svarta löner
Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.
– Frågan är vem som egentligen var arbetsgivare för buden. Det har i vart fall inte varit de tre underentreprenörerna, säger en källa på Skatteverket.
Hungrig.se, PizzaOnline och Foodora ingår numera i samma koncern. Affärsidén är att bygga webbplattformar för beställning av krogmat och sedan ordna hemkörning.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om bud som haft osäkra anställningar och blivit lurade på lön.
Skatteverket har inlett en granskning av branschen. I fokus finns Hungrig.se/ RestaurangOnline.
Verket kan konstatera att Hungrig kört ut mat i många svenska städer, bland annat Malmö, Lund, Göteborg, Karlstad, Borås och Eskilstuna. Under perioden 1 januari till 31 december 2018 har företaget använt sig av flera underentreprenörer för leveranser. Det är åtminstone vad Hungrig.se påstår.
En av de anlitade underentreprenörerna är Central Taxi i Lund, som nu är försatt i konkurs. Bolaget har bedrivit en viss taxiverksamhet, men det mesta av intäkterna – omkring 2,7 miljoner – kom 2018 från RestaurangOnline.
Enligt RestaurangOnlines uppgifter till Skatteverket ska de 2,7 miljoner kronorna täcka 34 000 matutkörningar som Central Taxi ska ha gjort under sommaren och hösten 2018. Fast skatteutredarna har gått igenom bokföring och transaktioner och hittar över huvud taget inga löneutbetalningar till matbud.
Totalt omsatte Central Taxi i Lund över tio miljoner kronor 2018. Det mesta är inbetalningar från bolag eller privatpersoner. Närmare sex miljoner av pengarna fördes i sin tur över till utländska bankkonton i bland annat Turkiet och Nederländerna. Drygt en miljon av de sex gick till inköp av BMW- och Mercedes-bilar i Tyskland. Bilar som sedan sålts vidare i Sverige.
Under de tolv månaderna 2018 redovisade taxibolaget bara strax över 20 000 kronor i löneskatt. Skatteverket konstaterar att affärstransaktionen mellan RestaurangOnline och Central Taxi byggde på så kallad självfakturering. Det är RestaurangOnline som knåpat ihop fakturorna som gått till det egna företaget. Fakturorna har signerats av företrädare för taxiföretaget. Av personer som Skatteverket klassar som målvakter.
Slutsatsen från Skatteverket är att Central Taxi i Lund över huvud taget inte utfört några matleveranser. Några budbilar fanns inte. Det finns heller inga indikationer på att företaget skulle ha anlitat andra matutkörare för uppdragen.
Skatteverket har i nuläget upptaxerat tre bolag med kopplingar till RestaurangOnline. Förutom Central Taxi i Lund är det Anjas Trade AB och NinetyOne AB.
För alla tre gäller att Skatteverket inte fått några svar när man ställt frågor eller begärt ut handlingar. I stället baseras utredningarna i huvudsak på företagens banktransaktioner.
Anjas Trade begärdes i konkurs i höstas.
NinetyOne lever vidare. Företaget har inte varit registrerat som arbetsgivare sedan mars 2015. Trots det har NinetyOne fått drygt en miljon kronor från RestaurangOnline. För budkörningar som påstås ha skett under en kort period, bara två veckor. På tio olika orter.
Även här gäller ”självfakturering”. Och att budbilar saknas.
I en avslutande bedömning anser Skatteverket att det är osannolikt att NinetyOne på kort tid kunnat rekrytera och anställa bud för verksamhet i tio städer. Minst 80 bud behövdes, anser Skatteverket, för att klara de mer än 12 000 leveranser som betalningen från RestaurangOnline uppges gälla.
I de tre granskade bolagen har företrädarna bytts ut på löpande band. I flera fall figurerar personer som också agerade målvakter i den uppmärksammade konkurshärvan kring Ringduve taxi i Malmö i början av 2019.
Den som läser Skatteverkets tre omprövningsbeslut frågar sig antagligen om det inte är RestaurangOnline själva som tvättat pengar med hjälp av luftfakturor – fakturor som RestaurangOnline alltså snickrat ihop åt de påstådda budföretagen.
En anställd på Skatteverket säger:
– Det kan vara RestaurangOneline som är den verkliga arbetsgivaren. Men det kan också vara någon annan, en tredje part. I alla tre bolagen dyker två namn upp. Två personer som inte haft några formella uppdrag i bolagen. De skulle kunna vara huvudmännen.
Transportarbetaren har sökt företrädare på RestaurangOneline, utan att få besked om vem som är ansvarig och kan svara på frågor. Vi har i stället mejlat artikeln till företaget, för en kommentar.
Svaret kommer per mejl, från Foodora, och lyder i sin helhet:
”Foodora kan inte kommentera detta, eftersom detta rör sig om tiden innan Delivery Hero förvärvade Hungrig.se.”