Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

– Frågan är vem som egentligen var arbetsgivare för buden. Det har i vart fall inte varit de tre underentreprenörerna, säger en källa på Skatteverket.

Hungrig.se, PizzaOnline och Foodora ingår numera i samma koncern. Affärsidén är att bygga webbplattformar för beställning av krogmat och sedan ordna hemkörning.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om bud som haft osäkra anställningar och blivit lurade på lön.

Skatteverket har inlett en granskning av branschen. I fokus finns Hungrig.se/ RestaurangOnline.

Verket kan konstatera att Hungrig kört ut mat i många svenska städer, bland annat Malmö, Lund, Göteborg, Karlstad, Borås och Eskilstuna. Under perioden 1 januari till 31 december 2018 har företaget använt sig av flera underentreprenörer för leveranser. Det är åtminstone vad Hungrig.se påstår.

En av de anlitade underentreprenörerna är Central Taxi i Lund, som nu är försatt i konkurs. Bolaget har bedrivit en viss taxiverksamhet, men det mesta av intäkterna – omkring 2,7 miljoner – kom 2018 från RestaurangOnline.

Enligt RestaurangOnlines uppgifter till Skatteverket ska de 2,7 miljoner kronorna täcka  34 000 matutkörningar som Central Taxi ska ha gjort under sommaren och hösten 2018. Fast skatteutredarna har gått igenom bokföring och transaktioner och hittar över huvud taget inga löneutbetalningar till matbud.

Totalt omsatte Central Taxi i Lund över tio miljoner kronor 2018. Det mesta är inbetalningar från bolag eller privatpersoner. Närmare sex miljoner av pengarna fördes i sin tur över till utländska bankkonton i bland annat Turkiet och Nederländerna. Drygt en miljon av de sex gick till inköp av BMW- och Mercedes-bilar i Tyskland. Bilar som sedan sålts vidare i Sverige.

Under de tolv månaderna 2018 redovisade taxibolaget bara strax över 20 000 kronor i löneskatt. Skatteverket konstaterar att affärstransaktionen mellan RestaurangOnline och Central Taxi byggde på så kallad självfakturering. Det är RestaurangOnline som knåpat ihop fakturorna som gått till det egna företaget. Fakturorna har  signerats av företrädare för taxiföretaget. Av personer som Skatteverket klassar som målvakter.

Slutsatsen från Skatteverket är att Central Taxi i Lund över huvud taget inte utfört några matleveranser. Några budbilar fanns inte. Det finns heller inga indikationer på att företaget skulle ha anlitat andra matutkörare för uppdragen.

Skatteverket har i nuläget upptaxerat tre bolag med kopplingar till RestaurangOnline. Förutom Central Taxi i Lund är det Anjas Trade AB och NinetyOne AB.

För alla tre gäller att Skatteverket inte fått några svar när man ställt frågor eller begärt ut handlingar. I stället baseras utredningarna i huvudsak på företagens banktransaktioner.

Anjas Trade begärdes i konkurs i höstas.

NinetyOne lever vidare. Företaget har inte varit registrerat som arbetsgivare sedan mars 2015. Trots det har NinetyOne fått drygt en miljon kronor från RestaurangOnline. För budkörningar som påstås ha skett under en kort period, bara två veckor. På tio olika orter.

Även här gäller ”självfakturering”. Och att budbilar saknas.

I en avslutande bedömning anser Skatteverket att det är osannolikt att NinetyOne på kort tid kunnat  rekrytera och anställa bud för verksamhet i tio städer. Minst 80 bud behövdes, anser Skatteverket, för att klara de mer än 12 000 leveranser som betalningen från RestaurangOnline uppges gälla.

I de tre granskade bolagen har företrädarna bytts ut på löpande band. I flera fall figurerar personer som också agerade målvakter i den uppmärksammade konkurshärvan kring Ringduve taxi i Malmö i början av 2019.

Den som läser Skatteverkets tre omprövningsbeslut frågar sig antagligen om det inte är RestaurangOnline själva som tvättat pengar med hjälp av luftfakturor – fakturor som RestaurangOnline alltså snickrat ihop åt de påstådda budföretagen.

En anställd på Skatteverket säger:

– Det kan vara RestaurangOneline som är den verkliga arbetsgivaren. Men det kan också vara någon annan, en tredje part. I alla tre bolagen dyker två namn upp. Två personer som inte haft några formella uppdrag i bolagen. De skulle kunna vara huvudmännen.

Transportarbetaren har sökt företrädare på RestaurangOneline, utan att få besked om vem som är ansvarig och kan svara på frågor. Vi har i stället mejlat artikeln till företaget, för en kommentar.

Svaret kommer per mejl, från Foodora, och lyder i sin helhet:

”Foodora kan inte kommentera detta, eftersom detta rör sig om tiden innan Delivery Hero förvärvade Hungrig.se.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gigjobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.