Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

På måndagsmorgonen lovade finansminister Magdalena Andersson (S) en satsning på att minska arbetslivskriminaliteten och bidragsfusket.

Dels ska en ny myndighet betala ut alla statliga bidrag, målet med det är att komma åt bidragsfusk som inte sällan har en koppling till annan kriminalitet. Dels innebär satsningen på arbetsmarknaden 35 miljoner kronor till Arbetsmiljöverket för att samordna jobbet mot arbetslivskriminalitet och för att anställa nya arbetsmiljöinspektörer.

– Det finns transportföretag som fuskar med kör- och vilotider för att vinna konkurrensfördelar. Många utsätts för fara. För mer ordning på vägarna får Transportstyrelsen medel för att stärka kontroll och tillsyn av yrkestrafiken, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Regeringen lägger också 77 miljoner kronor nästa år för något de kallar Ordning och reda på vägarna. Pengarna ska dels gå till Transportstyrelsens kontroller av den yrkesmässiga trafiken, men också till att bekämpa de så kallade bilmålvakterna.

Transports förbundssekreterare kommenterar. Han konstaterar att facket varnat för problemen med utländsk lastbilstrafik redan innan Öresundsbron byggdes. Satsningen på fler kontroller med runt 70 miljoner årligen är välkommen:

– Vi har förhoppningar om att de slantar som regeringen presterar också går till att upprätthålla bra villkor för dem som jobbar på våra vägar. Men det finns tyvärr alltid en risk för att byråkratin slukar pengarna i stället för att det verkligen blir kontroller efter vägarna, säger Mikaelsson.

Han påpekar att han hoppas att pengarna kan gå till ett automatiserat kontrollsystem för både löner och kör- och vilotider. Mikaelsson säger att Transport gärna hjälper till med att minska problemen med lönedumpning och oseriösa transporter.

– Vi står till förfogande när det gäller kunskaper eller kontroll av löner. Vi måste i sådant fall få ekonomiska möjligheter att utöka vår redan etablerade verksamhet som gäller ordning och reda i trafiken, säger han.

Vid presskonferensen var finansministern flankerad av bland andra Byggnads ordförande Johan Lindholm. Han kommenterade budgeten så här:

–Jag tycker att det är bra att de ser problematiken och en gång för alla gör något åt den. Våra fackliga skyddsombud gör ett jättejobb där ute, men de kan inte göra hela jobbet. Företag och upphandlare måste ta ett större ansvar. Mer uppföljning, kontroller och sanktioner kommer ge ett bra resultat. Det är ett bra steg på vägen för en arbetsmarknad fri från kriminalitet.

Miljarder till ”gröna transporter”

Senare samma dag presenterades ytterligare budgetsatsningar.

Regeringens företrädare Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, och Per Bolund (MP), miljöminister, pratade om en grön återstart för Sverige efter pandemin.

– Vi måste ta modiga beslut. Inte minst måste transportsektorn ställa om då den står för en tredjedel av Sverige växthusgasutsläpp, säger Tomas Eneroth.

Den enskilt största budgetsatsningen som presenterades är att skjuta till pengar för miljöbilspremien, eftersom elbilarna varit så populära att pengarna tagit slut. Det innebär att alla de som osäkert väntat på en eventuell miljöbilspremie kan pusta ut.

Regeringen aviserade bland annat ökade satsningar på järnvägsunderhåll som ska sätta människor i arbete inom en nära framtid. Dessutom satsas 100 miljoner årligen på så kallad ekobonus, ett stöd som företag kan söka för att flytta över transporter från väg till sjöfart eller järnväg.

Budgetnyheterna kommer numera nästan dagligen, budgeten i sin helhet kommer att presenteras den 20 september.

I fredags lovade regeringen 750 miljoner kronor till vägunderhåll och ett investeringsstöd för drivmedelsstationer på 75 miljoner kronor under 2022 och lika mycket under 2023. Det som en del i satsning på landsbygden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenskar jobbar mycket jämfört med andra länder

Arbetsliv. Hur mycket jobbar svenskarna? En hel del enligt LO:s utredare. Det är ett argument för att vi faktiskt kan korta arbetstiden, anser LO-ledningen.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.