Människors olika värde

Insändare. Jag har just sett vårdförbundets vice ordförande intervjuas i P4 Nyheter om polisanmälan avseende en sköterskas tragiska död i smittan.

Det slår mig omedelbart hur olika värde vi har beroende på vilka vi är! Ett antal bussförare har avlidit på samma vis smittade av resenärer som de, utan skydd, har transporterat i sitt jobb. De blir bara en notis i kvällspressen. Alla taxi- och färdtjänstförare som skjutsar kunder, kanske till akuten där de tas emot av personal i ”rymddräkter”, vem bekymrar sig om deras skydd och risk för att bli smittad ”på jobbet”?

Vi är, i sanning, olika värda i samhället!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Birgitta Swahn:
    16 juni, 2020

    Den största lögnen som för närvarande sprids offentligt är att alla har samma värde1 LÄS DELS INSÄNDAREN OVAN PER -OLOF LUNDIN OCKELBO jämför sen en kvinna som varit hemmafru och skött minst 4 yrken :städerska kokerska barnskötare och fritidspedagog ett helt liv. Hon får 8076 kr i pension före skatt och betalar 30 procent i skatt alltså 2422 vilket ger 5654 i handen .Visserligen får hon troligen bostadsbidrag från 2000 till 5000 beroende på bostad. Är det att anse att alla är lika mycket värde. När jag i januart 2018 tillskrev socialdemokratiska partiet och föreslog att de skull ta upp den frågan fick jag ett skriftligt svar som sa: Nä frågan kan vi inte ta upp för det är INGET YRKE ATT VARA HEMMAFRU. Jag är utbildad mellan- och högstadielärare och har arbetat som sådan från det jag var 23 år tills jag blev 74 år och måste faktiskt påstå att jag har upplevt att i de flesta fall har elever haft det bättre med en vuxen stadigt hemmavarande, än att vistas i skolan mellan kl 8 fram till kl 16. Själv har jag barn men valde att arbeta , för jag hade mormor och dagmamma.Jag har varit ansluten socialdemokrat från 20 års ålder, men när jag fick det svaret gick jag omedelbart ur partiet

  2. Carl:
    3 maj, 2020

    Som taxiförare har man inte särskilt högt värde.
    Det gäller inte enbart nu i samband med Corona.
    Ofta bedrövlig arbetsmiljö, något som inte kan vara utan kommmuner och landstings/regioners medvetande.

Lästips:

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Insänt logga

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Insänt logga

Historielös och bildningslös regering förstör för studieförbunden

Insändare. Härom dagen deltog jag i en afton tillägnad Stig Dagerman på Tranströmerbiblioteket. Vid hyllorna som rymde svensk skönlitteratur satt fullt med folk lyssnande på två diskussioner.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.