Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

I somras tog det tvärstopp i EU-parlaments förhandlingar om villkoren för transportbranschen i det så kallade mobilitetspaketet. Men på måndag, den 3 december, träffas EU:s transportministrar för att försöka nå en kompromiss. Sverige representeras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Tomas Eneroth
Foto: Calle von Scheele

– Vi har förhandlat under ganska lång tid. Under det bulgariska ordförandeskapet i EU trodde vi att vi skulle nå fram, men det gick inte. Nu har det tagit ny fart (med Österrike som ordförandeland) och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en överenskommelse, säger han.

Som det ser ut idag är det fritt fram åkeriföretag i unionen att utföra internationella transporter på väg inom EU. När en internationell transport kommer till Sverige får lastbilen också göra tre stycken inrikestransporter, det kallas cabotage. Många företag fuskar och utnyttjar systemet och kör inrikestransporter olagligt under längre tid. Det finns inte heller några lagar och regler som säger vilka löner och villkor chaufförerna ska ha.

Sveriges linje har under ganska många år varit att reglerna behöver stramas upp. Liknande åsikter finns inom samarbetet Road Alliance, där bland andra Tyskland, Frankrike och Belgien ingår.

– Jag är mer optimistisk än tidigare. Jag har haft många diskussioner tillsammans med mina kollegor ute i Europa och inte bara inom Road Alliance. Jag har träffat östeuropeiska transportministrar, jag har träffat företrädare i parlamentet, branschorganisationer på både den fackliga sidan och på arbetsgivarsidan. För att lyssna in och hitta bra kompromisser.

– Sverige har ett bra inflytande och ett stort förtroende i transportfrågor. Inte minst kring de sociala villkoren för förarna, säger Eneroth.

Eneroths linje, som är förankrad i riksdagens EU-nämnd, är att så fort en cabotagetransport inleds ska chauffören räknas som utstationerad och därmed ha rätt till lika löner och vissa andra villkor som gäller i värdlandet.

– Det är förfärligt att se förare som lever ett liv på parkeringsplatser, sover i hytterna och lagar mat där. Det är inte så Sverige och Europa ska utvecklas. Vi behöver bättre kontrollmöjligheter. De som kör här ska omfattas av samma lagar och villkor. Om vi når en överenskommelse finns en chans att vi kan nå ett väsentligt bättre regelverk än det vi fått leva under i många år.

Inom vilka områden tror du att ni kan hitta överenskommelser du kan vara nöjd med och var finns motsättningar som kan göra det svårt att nå hela vägen fram utifrån den svenska positionen?

– Det är alltid svårt att sia om. Just nu ser det ut som att mycket går åt rätt håll. Vi har haft tydliga prioriteringar. Dels att kunna ha smarta färdskrivare så snart som möjligt och därmed få goda kontrollmöjligheter. Det spelar ingen roll att vi har nog så tuffa regler om vi inte har möjlighet att se till att de efterlevs.

– Även om jag är optimistisk kommer det att handla om ett samlat paket, så det är svårt att veta om det är på kör- och vilotidsregler eller om det är i cooling off-perioden (hur lång tid efter cabotageperiod som en ny får inledas) eller i andra områden som vi får hitta nya skrivningar, säger Eneroth.

Efter ministerrådsmötet ska EU-maskineriet gå igenom sedvanlig process med beslut i EU-parlamentet och en trepartsöverläggning mellan kommission, parlament och ländernas ministrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.