Marica Pålsson sittandes i sin trappa. Har genomgått en gastric bypass-operation.
Close
Efter gastric bypass-operationen har Marica Pålsson fått mer ork till allt från husfix till studier och dans.
Close

Marica fick ett helt nytt liv

För Marica Pålsson kom vändningen när första barnbarnet var på väg. Efter decennier med misslyckade jojo-bantningar väcktes tanken på operation.

– Jag ville bli en farmor som åker pulka, hoppar i snön och är med och leker … men kunde inte ens knyta skorna eller skrapa bilrutorna utan att allting tog emot. Jag var fången i min egen kropp.

Marica Pålsson jobbar sedan 15 år på Statoilmackarna i Hudiksvall. Hon vägde närmare 135 kilo när gastric bypass-operationen började kännas som ett alternativ.

– Min doktor var hård och rak. ”Det här är ingen jävla skönhetsoperation.” Och visst var det tufft efteråt, jag fick kramper i magen när jag började äta och fick göra en operation till. Sen måste man ändra sitt tankesätt – sin livsstil – om man inte ska börja gå upp igen.

För Marica Pålsson har det inte varit någon risk. Drygt fem år efter operationen pendlar hon mellan 55 och 58 kilo, ”egentligen är det för lite”. I livsstilen ingår numera inte bara två extrajobb plus studier till undersköterska utöver halvtiden på Statoil. Hon går ut och dansar, renoverar huset och har skaffat två amerikanare.

– Jag jobbar mycket med mitt inre också. Och tar mer plats än när jag var stor.

Marica, vad vill du säga till den som läser om dig och din resa – och själv börjar fundera på operation?

  • Operationen är ingen genväg, du har mycket jobb kvar för att lyckas.
  • Maten är ditt missbruk, och när du inte kan äta på samma sätt måste du hålla koll på att det inte blir alkohol i stället. Min drog är kaffe.
  • Familjelivet kan förändras när man utvecklas och går framåt och ens partner kanske är kvar i det gamla livet. Själv lever jag ensam nu.
    – Men själv har jag fått ett nytt liv. Allt går mycket lättare … skruva under bilen och fixa med huset.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.