Marina Larsson
…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Vad gör du när resenärer inte vill bli kontrollerade?
– Jag använder min röst, håller mig lugn och behandlar alla jag träffar med respekt från barn till äldre. Förklarar lugnt och sansat. Vi är alltid minst två och skulle det låsa sig med en person, så kan kollegan ta över samtalet.
Hur behåller du lugnet om någon blir arg eller hotfull?
– I 99 procent av fallen håller jag mig lugn även om det någon gång kan vara svårt. Jag har väldigt stort tålamod. Det gäller att kunna sitt jobb och vara påläst om man är tvungen att utfärda en tilläggsavgift. Kunna förklara vad som är fel och vad resenären behöver göra.
Har du något minne av en särskilt ilsken resenär?
– En gång blev jag kallad Gestapo-hora. Då blev jag arg. Bland alla underbara seniorer har vi en del arga farbröder.
Vad gör du om någon skäller på dig?
– Lyssnar och låter dem prata färdigt, bemöter dem med ren vänlighet.
Något tips till andra kontrollanter?
– Säg: god morgon, vi gör en biljettkontroll! Med trevlig röst och vänlig ton löser man väldigt många problem.