Ledare

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

Viktiga samhällsfunktioner där flera grupper återfinns inom svenska Transport. Yrkesgrupper som sätter tydliga avtryck när inte verksamheten fungerar.

Ett argument som lyfts fram från de franska grupperna för att bibehålla pensionsåldern på 62 år är att många började arbeta tidigt och att det är slitsamma jobb för kroppen. Man orkar helt enkelt inte hur länge som helst. En människa är inte en slit-och-släng-vara. Även om vissa tankesmedjor här hemma vill få oss att tro det.

Nu pågår avtalsförhandlingar för fullt och 450 kollektivtal ska förhandlas i år. Märket ska sättas och Transport kämpar på för att få mer.

Jag frågade förbundsordförande Tommy Wreeth varför Transports medlemmar ska ha mer än andra och fick till svar att det är de andra som begär för lite. För varför ska arbetarnas löner hållas nere när topp-vd-löner fortsätter att skjuta i höjden?

Kanske inte kronorna och örena är det allra viktigaste när det kommer till kritan. Arbetslivet ska också vara hållbart. Det kan inte vara meningen att du när du väl går i pension kommer att vara sned, vind- och ledbruten? Sverige har den högsta genomsnittliga reella pensionsåldern inom EU med 64,9 år. Åldersgränserna i det svenska pensionssystemet höjdes och ska höjas gradvis 2020, 2023 och 2026. En riktålder ersätter 65-årsnormen och vi förväntas jobba längre.

Är det då rimligt att vi har kvar 40-timmarsveckan som arbetstidsmått för heltidsarbete? Det kanske kommer att bli viktigare att komma fram till ett nytt heltidsmått än att kompromissa fram ett märke som härstammar från industrin i Tyskland? Om vi nu ska hålla ett helt arbetsliv.

Hur arbetslivet ser ut är väldigt olika. För mig som chefredaktör, som sitter på redaktionen bakom en skärm, eller för dig som sitter bakom ratten. Eller kämpar på bakom styret. En som lagt märke till matbudens arbetsvillkor är Qaisar Mahmood som under tre månader tog jobb som gig-arbetare. I boken En av dem har han skrivit om sina upplevelser och du som läser Transportarbetaren har möjlighet att få hans bok då vi har två exemplar att lotta ut.

Tillsammans är vi starka och alla behövs i kampen för bra avtal. Och du: Vi tar gärna emot tips på nyheter, eller på vad du vill läsa om i tidningen. Tveka inte att höra av dig till redaktionen@transportarbetaren.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    Din pensionsålder kan du påverka själv.För egen del arbetade jag väldigt mycket och sparade samtidigt väldigt mycket så att jag kunde pensionera mig när jag var 52 år, men då hade jag redan arbetat väldigt mycket mer än vad de flesta andra gör tills de blir 65 år med tanke på hur mycket övertid som jag hade arbetat som egen företagare.Transport och andra fackförbund behöver utöver att höja kollektivavtalen även se till att pengarna som betalas in till tjänstepensionen används smartare genom att arbetsgivarna betalar in mer till tjänstepensionen när man är ung för att sedan minska inbetalningarna ju närmare pensionen man kommer och på så sätt kan man låta tiden och avkastningen på kapitalet att göra arbetet för att få en högre pension utan att det blir dyrare för arbetsgivaren.Det gäller att hitta smartare och effektivare lösningar för arbetstagarna och deras ekonomi/lönesättning genom deras arbetsliv och sedan som pensionärer.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.