Markus Pettersson
Close
Markus Pettersson är ny ordförande i Transport.
Close

Markus Pettersson tar över i Transport

Markus Pettersson är ny ordförande i Transport. Han tar över omedelbart efter Lars Lindgrens avgång i dag. – Vi låter en extern revisionsbyrå göra en ordentlig genomlysning av rutiner och policys i förbundet, säger han.

 

I Transports stadgar står att förbundssekreteraren går in som tillförordnad ordförande när den ordinarie lämnar posten. Det betyder att Markus Pettersson är förbundsordförande fram till sommaren kongress.

– Det blir en vår med hög arbetsbelastning för förbundsledningen, säger han i en första intervju som ordförande.

Avtalsrörelsen, som just är på väg in i ett hett skede, får förbundskassören Tommy Wreeth ansvaret för. Markus Pettersson själv är kongressgeneral och tar ledningen när det gäller förberedelserna för den.

Han berättar att Transports styrelse i dag har fattat flera avgörande beslut med anledning av Lars Lindgrens avgång.

– Vi införde en omedelbar nolltolerans för alkoholköp när förbundet betalar. Det gäller fram till kongressen, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.

Det innebär att öl, vin och sprit inte ska förekomma vid interna tillställningar eller vid representation med personer utanför förbundet.

– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till den typen av konsumtion, säger Markus Pettersson.

Transports styrelse beslutade också att ge en extern revisionsbyrå i uppdrag att granska och genomlysa förbundets verksamhet.

– Uppenbarligen har vi brustit i interna rutiner och policys, säger Markus Pettersson. Om man tittar i backspegeln skulle vi ha varit mer uppmärksamma på detta. Men nu räknar jag med att revisionsbyrån ska komma med förslag på vad som behöver göras.

Markus Pettersson valdes in i förbundsledningen vid den senaste kongressen, för fem år sedan. Han hade då jobbat som utredare på förbundet i sju år. På posten som förbundssekreterare har han bland annat lett Transports politiska arbete, som enkelt beskrivet går ut på att påverka partierna att agera utifrån vad som är bäst för Transports medlemmar.

Kandiderar du som ordförande vid kongressen i juni?

– Det är valberedningen som jobbar med den frågan. Jag vet många som är sugna på den posten, och valberedningen har ett pussel att lägga.

Vad tror du om Lars Lindgrens farhåga att det tar två generationer innan såren efter den här affären läks inom förbundet?

– Jag hoppas att han har fel. Men visst skadar det här inte bara Lasse som person, hela förbundet utsätts för en stark press.

 

Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Festival – och mobilisering inför slaget om välfärden

Facket. På lördagen möttes vänstern i bred bemärkelse på Socialistiskt Forum, traditionsenligt i ABF-huset i Stockholm. Bakom ett av bokborden stod transportare och spred Mobiliseringbladet.

Transportarbetarens logga

Det vill vi ha fokus på!

Enkät. Vad är viktigast på kongressen? Transportarbetaren frågade fyra på plats i Conventum i Örebro.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.