Markus Pettersson tar över i Transport
Markus Pettersson är ny ordförande i Transport. Han tar över omedelbart efter Lars Lindgrens avgång i dag. – Vi låter en extern revisionsbyrå göra en ordentlig genomlysning av rutiner och policys i förbundet, säger han.
I Transports stadgar står att förbundssekreteraren går in som tillförordnad ordförande när den ordinarie lämnar posten. Det betyder att Markus Pettersson är förbundsordförande fram till sommaren kongress.
– Det blir en vår med hög arbetsbelastning för förbundsledningen, säger han i en första intervju som ordförande.
Avtalsrörelsen, som just är på väg in i ett hett skede, får förbundskassören Tommy Wreeth ansvaret för. Markus Pettersson själv är kongressgeneral och tar ledningen när det gäller förberedelserna för den.
Han berättar att Transports styrelse i dag har fattat flera avgörande beslut med anledning av Lars Lindgrens avgång.
– Vi införde en omedelbar nolltolerans för alkoholköp när förbundet betalar. Det gäller fram till kongressen, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.
Det innebär att öl, vin och sprit inte ska förekomma vid interna tillställningar eller vid representation med personer utanför förbundet.
– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till den typen av konsumtion, säger Markus Pettersson.
Transports styrelse beslutade också att ge en extern revisionsbyrå i uppdrag att granska och genomlysa förbundets verksamhet.
– Uppenbarligen har vi brustit i interna rutiner och policys, säger Markus Pettersson. Om man tittar i backspegeln skulle vi ha varit mer uppmärksamma på detta. Men nu räknar jag med att revisionsbyrån ska komma med förslag på vad som behöver göras.
Markus Pettersson valdes in i förbundsledningen vid den senaste kongressen, för fem år sedan. Han hade då jobbat som utredare på förbundet i sju år. På posten som förbundssekreterare har han bland annat lett Transports politiska arbete, som enkelt beskrivet går ut på att påverka partierna att agera utifrån vad som är bäst för Transports medlemmar.
Kandiderar du som ordförande vid kongressen i juni?
– Det är valberedningen som jobbar med den frågan. Jag vet många som är sugna på den posten, och valberedningen har ett pussel att lägga.
Vad tror du om Lars Lindgrens farhåga att det tar två generationer innan såren efter den här affären läks inom förbundet?
– Jag hoppas att han har fel. Men visst skadar det här inte bara Lasse som person, hela förbundet utsätts för en stark press.
Lena Blomquist