Close
Transports utredare Antti Vainio ledde frågestunden med Anders Ygeman.
Close
Kongress 2017

”Ordningsvakter måste ha mer utbildning”

Talare. Fler kontroller på vägarna och öppning för att ordningsvakter kan avlasta polisen vid alkotest. Det var budskapet när inrikesminister Anders Ygeman (S) talade till Transports kongress.

– Det här är den enda talarstol jag stått i där jag inte behöver förklara vad cabotage är, sa Ygeman och drog med sig ett skratt.

Anders Ygeman är inrikesminister. Förutom att ha polisen och säkerhetspolisen i sin portfölj är han den minister som har hand om reglerna för väktare och ordningsvakter. Han passade tidigt på att ge dem beröm.

– För trygghet räcker inte poliser, det behövs ordningsvakter och väktare. Vid attentatet på Drottninggatan gjorde väktare och ordningsvakter allt de kunde från första stund. De är värda samma uppskattning som polis och räddningspersonal för sina insatser. Jag vill därför rikta ett tack till alla Transports medlemmar i bevakningsbranschen, sa Anders Ygeman.

Ygeman berättade också att regeringen satsar 100 miljoner kronor de närmaste fyra åren för kontroll av cabotage och tunga transporter.

– Genom det kan vi bättre värna om fackliga rättigheter, främja sund konkurrens och upptäcka andra sorters brottslighet.

Inrikesministerns tal var betydligt kortare än kongressens tidigare ministerbesök. I stället lämnades mer utrymme från kongressdeltagarnas frågor – upplästa av Transports utredare Antti Vainio. Många frågor på en sådan detaljnivå att ministern hade lite svårt att svara.

– Även om det är svårt kan det vara bra att medlemmarnas frågor får lyftas, sa Antti Vainio.

Många frågor berörde uppdelningen i arbetsuppgifter mellan polis och bevakningspersonal. Områden han tog upp var att bevakningspersonal kan göra alkotester och transportera omhändertagna personer till polisen. Dessutom finns det alkobommar vid de tio största hamnarna på test, de sa Ygeman att han nu vill göra permanenta.

– Det finns flera områden där vi kan diskutera om var gränserna ska dras. Men för att det ska gå måste vi ha mer utbildning för ordningsvakter. I dag har de stora befogenheter men för korta utbildningskrav.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.