Debatt

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Jag hade inte behövt läsa den undersökningen. Jag är en av de kvinnor som jobbar och har jobbat på mansdominerade arbetsplatser. Jag vet att det förekommer. Hela tiden.

Men vi skapar också en tystnadskultur på våra arbetsplatser. För vi som kommer in i branschen måste ha skinn på näsan och ”tåla” lite skämt. För vem tycker inte det är kul när någon kommentera ens kropp eller att man blir tilldelad vissa arbetsuppgifter för att man är kvinna och ”du är ju så duktig på det där”.

I början av mitt yrkesliv som miljöarbetare, sopgumma brukar jag säga, så blev det en upphandling och ett nytt företag tog över. Inga konstigheter egentligen.

Jag tror det var första månaden, kommer lite tidigt på morgonen och träffar arbetsgivaren. Han säger glatt god morgon och vi småsnackar lite. Helt plötsligt och nästan från ingenstans säger han: Du har väl inte tänkt att skaffa barn snart? Det har vi inte tid med. Det är så krångligt med föräldraledighet.

Eh, vad svarar man på det? Och hur tusan ska vi förklara för unga människor att mansdominerade branscher är bra branscher när vi får dessa saker kastade i ansiktet? Hur ska vi känna oss välkomna på ett jobb som är utformat av män och för män?

Min upplevelse är inte den allvarligaste. Det finns så mycket värre saker som sker på arbetsplatserna. Och jag blir så ledsen att det ens händer dagligen för er som blir utsatta.

Vad är det här som händer på våra arbetsplatser? För jag är definitivt inte ensam om att uppleva sådana här saker. Och när vi som är utsatta säger ifrån så måste vi skaffa humor eller ha skinn på näsan. För det är ju roligare att retas med någon som inte blir ledsen och skapar dålig stämning.

För att summera detta så undviker vi arbetsplatser där det förekommer sexuella trakasserier och det förkommer mest på mansdominerade arbetsplatser där vi har lite högre lön. Automatiskt så halkar vi kvinnor efter i lön och pension och mer därtill när vi söker oss till arbetsplatser där det inte förekommer. Varför är det svårt att bara ge fan i att nedvärdera, retas eller sexuellt trakassera?

Jo, för att det finns en tystnadskultur på våra arbetsplatser eller till och med i samhället. Fortfarande. Vi lider i tysthet i rädslan att bli utpekad som den som sprider dålig stämning.

Men det är inte den som blir utsatt som bär ansvaret. Aldrig någonsin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessika:
    4 april, 2023

    Bra rutet! Och välformulerat!

  2. Camilla:
    4 april, 2023

    Så sann men ack så tragiskt att det är så 2023

  3. Björn Eriksson Molin:
    1 april, 2023

    Bra Emma! Vi behöver ständigt påminnas om dessa problem tills dom är borta för alltid.

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.