Matleverans inte lönsamt – Bolt gör sig av med bud

Matbud. Bolt avvecklar sin matbudsverksamhet i Sverige. Enligt företaget är det inte på grund av Arbetsmiljöverkets viteshot eller EU:s plattformsdirektiv

Bolt är ett av flera matbudsföretag som inte anser sig själva vara arbetsgivare. Som Transportarbetaren tidigare berättat driver Arbetsmiljöverket ärenden mot Bolt och konkurrenten Wolt där de kräver att företagen tar arbetsgivaransvar i arbetsmiljöarbetet, annars måste bolagen betala vite på 200 000 kronor vardera.

Tidigare i juni beslutade EU:s medlemsländer om sin linje gällande plattformsdirektivet, som kan komma att klassa miljontals arbetare i EU som jobbar mot plattformar som anställda.

– Att uppnå långsiktig lönsamhet är målet för Bolt. För att nå dit behöver vi ibland ta tuffa beslut, och att Bolt Food upphör i Sverige är ett sådant. Kostnaden som krävs för att skala upp vår affär till en nivå där vi når en gynnsam affär är väldigt hög. Då väljer vi att dra oss ur. Det är ett helt affärsmässigt beslut som inte påverkats av de nya EU-direktiven kring plattformsbolag, eller ärendet med Arbetsmiljöverket, säger Bolts presskontakt Jens Öhgren i ett mejlsvar.

Har ni gjort någonting för att hjälpa de matbud som förlorar sin försörjning?

– Gällande kurirer så har de möjlighet att via en partner få 30 procent rabatt när de tar taxiförarlegitimation, om de är intresserade av att byta yrke och fortsätta med Bolt. Eftersom Bolt inte heller har något krav på exklusivitet så är många sedan tidigare verksamma på andra plattformar, säger Jens Öhgren.

Matbudsverksamheten ska vara nedstängd till den 25 juni. Transportarbetarens fråga om hur många matbud som drabbas av nedläggningen har inte fått något svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.