Matleverans inte lönsamt – Bolt gör sig av med bud
Matbud. Bolt avvecklar sin matbudsverksamhet i Sverige. Enligt företaget är det inte på grund av Arbetsmiljöverkets viteshot eller EU:s plattformsdirektiv
Bolt är ett av flera matbudsföretag som inte anser sig själva vara arbetsgivare. Som Transportarbetaren tidigare berättat driver Arbetsmiljöverket ärenden mot Bolt och konkurrenten Wolt där de kräver att företagen tar arbetsgivaransvar i arbetsmiljöarbetet, annars måste bolagen betala vite på 200 000 kronor vardera.
Tidigare i juni beslutade EU:s medlemsländer om sin linje gällande plattformsdirektivet, som kan komma att klassa miljontals arbetare i EU som jobbar mot plattformar som anställda.
– Att uppnå långsiktig lönsamhet är målet för Bolt. För att nå dit behöver vi ibland ta tuffa beslut, och att Bolt Food upphör i Sverige är ett sådant. Kostnaden som krävs för att skala upp vår affär till en nivå där vi når en gynnsam affär är väldigt hög. Då väljer vi att dra oss ur. Det är ett helt affärsmässigt beslut som inte påverkats av de nya EU-direktiven kring plattformsbolag, eller ärendet med Arbetsmiljöverket, säger Bolts presskontakt Jens Öhgren i ett mejlsvar.
Har ni gjort någonting för att hjälpa de matbud som förlorar sin försörjning?
– Gällande kurirer så har de möjlighet att via en partner få 30 procent rabatt när de tar taxiförarlegitimation, om de är intresserade av att byta yrke och fortsätta med Bolt. Eftersom Bolt inte heller har något krav på exklusivitet så är många sedan tidigare verksamma på andra plattformar, säger Jens Öhgren.
Matbudsverksamheten ska vara nedstängd till den 25 juni. Transportarbetarens fråga om hur många matbud som drabbas av nedläggningen har inte fått något svar.