Matleverans inte lönsamt – Bolt gör sig av med bud

Matbud. Bolt avvecklar sin matbudsverksamhet i Sverige. Enligt företaget är det inte på grund av Arbetsmiljöverkets viteshot eller EU:s plattformsdirektiv

Bolt är ett av flera matbudsföretag som inte anser sig själva vara arbetsgivare. Som Transportarbetaren tidigare berättat driver Arbetsmiljöverket ärenden mot Bolt och konkurrenten Wolt där de kräver att företagen tar arbetsgivaransvar i arbetsmiljöarbetet, annars måste bolagen betala vite på 200 000 kronor vardera.

Tidigare i juni beslutade EU:s medlemsländer om sin linje gällande plattformsdirektivet, som kan komma att klassa miljontals arbetare i EU som jobbar mot plattformar som anställda.

– Att uppnå långsiktig lönsamhet är målet för Bolt. För att nå dit behöver vi ibland ta tuffa beslut, och att Bolt Food upphör i Sverige är ett sådant. Kostnaden som krävs för att skala upp vår affär till en nivå där vi når en gynnsam affär är väldigt hög. Då väljer vi att dra oss ur. Det är ett helt affärsmässigt beslut som inte påverkats av de nya EU-direktiven kring plattformsbolag, eller ärendet med Arbetsmiljöverket, säger Bolts presskontakt Jens Öhgren i ett mejlsvar.

Har ni gjort någonting för att hjälpa de matbud som förlorar sin försörjning?

– Gällande kurirer så har de möjlighet att via en partner få 30 procent rabatt när de tar taxiförarlegitimation, om de är intresserade av att byta yrke och fortsätta med Bolt. Eftersom Bolt inte heller har något krav på exklusivitet så är många sedan tidigare verksamma på andra plattformar, säger Jens Öhgren.

Matbudsverksamheten ska vara nedstängd till den 25 juni. Transportarbetarens fråga om hur många matbud som drabbas av nedläggningen har inte fått något svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.