Mats stannade i protest
Tusentals tunga fordon stannade prick klockan tolv. En av de som hörsammade protesten mot domen som friar en chaufför utan giltigt körkort var åkaren Mats Pettersson i Stockholm.
Några minuter i tolv parkerade han bil och släp i Västberga industriområde.
– Domen som tingsrätten fällde är för jävlig, säger han.
– Som det blivit nu är det vi svenska chaufförer som diskrimineras av domstolarna. Vi blir hängda för minsta lilla, samtidigt som utländska chaufförer kan köra utan att ens ha giltigt körkort.
Mats Pettersson är besviken på hela åkerinäringen.
– Problemet är ju att åkarna aldrig kan enas. Inne i Stockholm ser jag dagligen dragbilar som drar trailrar genom city, trots att det är förbud mot ekipage över tolv meter. Polisen bryr sig inte, säger han.
På en busshållplats i Upplands Väsby, norr om Stockholm, stannade Anna Skalmark sin grusbil.
– Det är så fel att någon kan gå fri som inte har ett riktigt körkort, säger hon.
Hon såg lastbilar gasa förbi, men kollegorna som kör på samma arbetsplats fick höra vad hon tyckte om det.
Efter en kvart var proteststoppet över. Men planen är att upprepa det vid midnatt och klockan tolv på dagarna fram till julafton.
Transports ordförande Lars Lindgren förstår att chaufförerna är frustrerade och tar till en aktion som denna.
– Vi vill också ha ordning och reda på Sveriges vägar, säger han.
Från åkeribranschen hörs samma förståelse.
– Själva aktionen kan vi som branschorganisation inte lägga någon värdering i. Men självklart förstår jag att både åkare och chaufförer är enormt upprörda, säger Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag.
Han räknar nu med att den aktuella domen ska överklagas, samtligt som hans organisation lobbar för skärpta regler.