Mattias Nagér
... personalchef på Einride, som söker en lastbilschaufför beredd att köra fordonet vid en datorskärm inne på kontoret.
Vad är det chauffören ska köra?
– Våra elektrifierade autonoma lastbilar som än så länge rullar i Jönköping. Vi kallar dem poddar och har flera kunder på gång. Fordonen behöver övervakas av en lastbilsoperatör när de går i automatläge. Operatören ska också kunna ta över i krångliga trafiklägen.
Hur går det till?
– Operatören/chauffören sitter på vårt kontor i Göteborg och ser allt som hen skulle göra i fordonet. Radar, sensorer, kamera som ser åt alla håll … Hen har än så länge ratt och pedaler precis som i en vanlig lastbilshytt. Men den som vi anställer kommer också att vara med och ställa krav på framtida utrustning.
Vilka krav ställer du på den som ska få jobbet?
– Jag söker en erfaren chaufför. Sedan är det bra med teknikintresse och viss teknikerfarenhet. Det ska vara en person som vill vara med och förändra yrkesrollen och ha en dialog med våra utvecklare.
Kan hen räkna med några kollegor framöver?
– Absolut! Vi ser att ett 50-tal lastbilsoperatörer kommer att behövas de närmaste åren. En del kommer jobba här på kontoret i Göteborg, andra blir anställda ute hos våra kunder.
Är Einride på väg att teckna kollektivavtal med Transport?
– På väg är för mycket sagt. De första chaufförerna kommer att tillhöra vår teknikavdelning. Men framåt när deras roll blir mer definierad är det absolut sannolikt att vi tecknar eller på annat sätt förhåller oss till ett avtal med Transport.