”Max 10 procent inhyrd personal”

Terminalarbetarna Thomas Westin, Joakim Grandin och Daniel Karlsson på Schenker i Västerås vill reglera andelen bemanningspersonal. De föreslår en gräns vid max 10 procent inhyrda och 90 procent fast anställda.

Klockan är elva på förmiddagen. Killarna droppar in i lunchrummet, värmer sina matlådor och pustar ut efter en stressig förmiddag, då flera jobbarkompisar varit sjuka eller lediga. En av kollegorna har farit till Stockholm för att delta i Transports avtalsdelegation, som i dag inlett förhandlingarna med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, om ett nytt avtal.

Terminalarbetarna understryker att de inte vill ha någon ”gnällartikel”. De trivs mycket bra med sina jobb, och varandra. Samtidigt beskriver killarna en vardag, där arbetsstyrkan slimmats allt hårdare, samtidigt som arbetsuppgifterna blivit fler och mer specialiserade.

En tillfälligt inhyrd person kan inte utföra alla arbetsuppgifter som en fast anställd, betonar trion. Tomas förklarar:

– Det är så många olika moment. Att bara kasta in en kille eller tjej med truckkort fungerar inte. Vi får mer och mer utrikesgods, som måste scannas. Missar man det blir det böter. Vikter och volymer ska skötas. Samtidigt får vi hela tiden lösa olika problem, som dyker upp, som att det saknas fraktsedlar och så vidare.

– Eftersom det inte funkade med ”vanlig” bemanning har vi en egen pool med extra personal. De har lärt sig hantera handdatorerna.

Mycket inhyrd personal resulterar ofta i att fler fel begås, berättar Thomas, Joakim och Daniel.

– Expresspaket hamnar fel och så måste Schenker bekosta flygfrakt. Det är inte bra, när statistiken blivit så viktig inom företaget.

– Egentligen är det konstigt över huvud taget med bemanning. Vad är grejen? Det borde bli högre personalkostnader? Vill man behålla kvaliteten så måste man ha mer fast personal, resonerar de.

Terminalarna vänder och vrider lite på Transports avtalsbud, 860 kronor i höjning i ett ettårigt avtal. Det låter väl ganska okej…

– Fast en tusenlapp skulle sitta bättre! Alla våra nya arbetsuppgifter syns ju inte i lönekuvertet.

Thomas beskriver eftermiddagsjobbet mellan klockan 15 och 19 som en stenhård kamp mot klockan.

– Man jobbar så in i helvete och känner av det i kroppen sedan.

Friskvård var en viktig fråga i förra avtalsomgången.

– Vi har vårt eget gym på företaget så det funkar bra, säger vältränade Daniel.

Däremot betonar killarna att ob-tilläggen behöver höjas. Deras budskap till Transport-förhandlarna är också att slåss för att kommande höjning ska räknas retroaktivt, från och med 28 februari. Då löpte det senaste avtalet ut.

– Tjänstemännen brukar ju få retroaktivt, men inte vi!

I sin samordning inför avtalsrörelsen enades LO-förbunden om att kräva kronpåslag för anställda med en snittlön under 25 000 kronor. Detta för att höja de lägsta lönerna. Terminalarbetarna på Schenker vill att Transport ska hålla fast vid kronor och ören.

– Då vet alla exakt vad vi får.

Den tidigare arbetstidsförkortningen beskriver killarna som så liten att de knappt märkt av den. Trion föredrar högre lön framför mer ledig tid.

Thomas instämmer i ett Transportkrav från förra omgången, som handlar om att dela upp det gemensamma Transportavtalet på ett separat för terminal och ett för åkeri.

– Jag körde själv lastbil förut, men tycker ändå att det borde var två avtal eftersom det är två olika arbeten. Chaufförerna vet inte vad vi gör.

Daniel tycker att Transports förhandlare skött sig bra tidigare. Men senast avtalet var en besvikelse:

– Det blev just ingenting. Man fick vara glad att man fick behålla jobbet, liksom.

Terminaltrion tycker att chaufförerna har ett bra vapen om arbetsgivarna är motsträviga:

– De kan ju köra fransmännens taktik; ställ bilen och fram med spritköket. Till oss skulle det inte komma fram några grejor. Lager finns ju inte längre, annat än på vägen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.