Max är inte rädd att säga vad han tycker

Satirtecknaren Max Gustafson häcklar den nyliberala samhällsutvecklingen och allt han anser att den för med sig: Växande ojämlikhet, galopperande miljöförstöring, hårdare socialt klimat och ökande rasism. Så hur kunde en av hans antirasistiska teckningar plötsligt dyka upp i Sverigedemokraternas propaganda?

För Max Gustafson var det helt uppenbart att hans bild var en satir över typiska SD-sympatisörer och deras mantra om att man ”inte får säga” vissa saker i det här landet.

– Jag blir inte ofta missförstådd, så lite förvånad blev jag. Men det är klart, är man väldigt hemmablind och bara lyssnar på människor som bekräftar ens åsikter, då är det kanske lätt hänt att man gör en sådan här miss, säger Max Gustafson.

Det var partiets Sigtuna-avdelning som plankat hans bild Invandringens metadebatt, och lagt upp den på sin hemsida. Den lokale SD-ordföranden skrev att bilden ”med största tydlighet visar hur det står till med debattklimatet i Sverige”.

Alltså raka motsatsen till vad tecknaren menat.

– Det är klart man får säga vad man vill i Sverige, men SD är ju rädda för att bli motsagda. De förväxlar sund kritik med censur. Undermedvetet känner de sig bekväma i sin offerroll, säger Max Gustafson.

Inte förrän flera antirasistiska sajter hånfullt skrivit om sverigedemokratisk oförmåga att förstå satir, tog SD Sigtuna bort bilden. Och till och med då försvarades missförståndet av Tommy Hansson, Sverigedemokraternas gruppledare i Södertälje kommunfullmäktige. Eftersom ”man faktiskt inte får säga att det finns en del saker man inte får säga”, så ”tycks kulturmarxisten Gustafson ha missuppfattat sin egen så kallade satir”, blev slutsatsen på Hanssons blogg.

– Det är ju lätt att skratta åt det, men jag vill inte gärna kalla människor dumma. Någonstans är det ju det de vill, de fryser utan sina offerkoftor, säger Max Gustafson.

Själv har han inga problem med att uttrycka sina åsikter. Många av hans bilder är stark, rentav elak satir över politiska tendenser och enskilda makthavare. Under de senaste åren har de tryckts i stora dagstidningar som Aftonbladet och Göteborgs-Posten, fackförbundstidningar som Sekotidningen och Kollega, och i tre egna seriealbum.

Max Gustafson publicerar sig även på vänsterbloggen ”Alliansfritt Sverige” och på miljö- och klimatsajten ”Supermiljöbloggen”. Han har även tecknat bilder åt Greenpeace i samband med deras olika aktioner.

– Vi lever i ett land med yttrandefrihet, och jag brukar aldrig vara särskilt konflikträdd när det gäller sådant. Jag ser mig definitivt som en politisk satiriker, och om folk tycker illa om det jag gör så är det ju deras fulla rättighet.

Och visst händer det att han får upprörda kommentarer från Sverigedemokrater och andra meningsmotståndare, men Max Gustafson anser sig inte ha drabbats av det omtalade näthatet.

– Jag har nog fel kön för det. Klart att vissa har varit arga ibland, men jag har aldrig utsatts för de här hatiska eller sexuella påhoppen som jag säkert skulle fått om jag varit kvinna.

Dessutom är det egentligen rätt få av hans bilder som berör rasism och främlingsfientlighet. De flesta har udden riktad mot den borgerliga regeringspolitiken och mot vad Max Gustafson kallar dess ”ideologiska blindhet”.

– För det handlar verkligen om en blind fläck, där man inte ser hur den orättvisa politiken drabbar människor. Självklart tror Reinfeldt att hans politik är den bästa för Sverige, men det måste ju till en rejäl förträngningsmekanism för att inte se vad som är på väg att hända. När det inte finns något trygghetssystem kvar, ingen bostadspolitik – det slutar ju med tragedier för människor.

Miljöproblemen, med deras påskyndare och förnekare, får också sin beskärda del av satirtecknarens vassa penna.

– Det är vår tids stora ödesfråga, som jag önskar att fler tog sig an. Och där har vår regering fullständigt stagnerat.

Det politiska engagemanget har Max Gustafson med sig sedan barnsben. Men varför han valt att kanalisera det genom just tecknade serier, vet han inte riktigt själv.

– Från början var det väl en fascination för världarna i Bamse och andra barnserier. Jag ritade min första serie när jag var sex år gammal. Sedan när man blev lite äldre och upptäckte lite vassare humor, då var det något som klickade.

Max Gustafson beskriver den numera nedlagda tidningen Pyton, med ofta bisarra och snuskiga serier, som sin ”bibel” i tonåren.

– Jag gillar fortfarande renodlat sjuk humor, men i takt med att jag blivit äldre har jag integrerat det politiska och samhällskritiska i mina serier, säger han.

Delvis berodde det på att Max Gustafson influerades av Charlie Christensens Arne Anka, känd för kverulantiska angrepp på det mesta i samtiden.

– Dessutom gick jag i högstadiet i början av 1990-talet, när Lasermannen härjade och skinheads sprang omkring… jag ritade bland annat en figur som hette Sture Skinnskalle. Han fick så jävla mycket stryk, minns Max Gustafson med ett skratt.

Just nu lever vi i ”en guldålder för svenska serier” som Max Gustafson uttrycker det, med mängder av nya duktiga tecknare. Många av dem gör mer eller mindre självbiografiska berättelser, och även uttalat politiska tecknare lyfter ofta fram egna erfarenheter av olika sociala missförhållanden.

Men den självbiografiska infallsvinkeln lockar inte Max Gustafson.

– Jag går inte riktigt i gång på det. Klart att det personliga kan vara politiskt, som det heter, men för mig är det inte så himla roligt. Jag överlåter det åt andra. Dessutom är jagsmåbarnsfarsa nu, så serietecknandet är en skön ventil just för att slippa det där kaoset som är mitt privatliv, säger han och skrattar.

Max Gustafsons fjärde seriealbum ligger redan färdigt, men kommer inte att släppas förrän i mars – han har medvetet skjutit upp lanseringen till mitt under valrörelsen. Albumets titel är en anspelning på Fredrik Reinfeldts roman Det sovande folket från 1993. Där den blivande statsministern, mitt under 90-talskrisen, argumenterade för ett övergivande av den allmänna välfärdspolitiken.

Så vad heter det kommande albumet?

Det rånade folket.

 

Tommy Harnesk

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.