Close
Rati Kupatadze på vernissage för fotoutställningen med bilder tagna av plattformsarbetare hösten 2022 i Stockholm.
Close

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Appar och teknik, ett av fem teman taxiförare formulerade.

Appens rutt för ”go-uppdrag”, svindlande utsikt från Söders höjder, ett bananskal på den grälla boxen för matleveranser och ryggtavlan på en berusad passagerare utanför taxin.

– Alla bilder och berättelser, och urvalet, har kommit från gig-arbetarna själva. Bilderna är tagna i oktober och november förra året, sa forskaren Nuria Matilla-Santander i sitt tal då fotoutställningen öppnade den sista februari.

Nuria Matilla-Santander

Nuria Matilla-Santander är ansvarig för ”Gig-Health”-studien, som görs vid institutionen för yrkesmedicin, Karolinska Institutet (KI).

– Plattformsarbete är en av de viktigaste förändringarna på arbetsmarknaden, och ofta debatteras ofta i olika sammanhang. Som politisk fråga är det aktuellt dagligen både här i Sverige och på EU-nivå till exempel. Men förvånansvärt lite är känt om plattformsarbetarnas hälsa och arbetsvillkor

Utställningen är ett led i projektet, och visas under de tre första februariveckorna på stora skärmar i KI:s nybyggda lokaler på Stockholmssidan av Solnabron.

Svårt att hitta

Utställningslokalen är den pampiga entréhallen där institutionen för yrkesmedicin håller till. Mitt emot Karolinska sjukhusets och institutets område, som också omvandlats under senare år när Solna och huvudstaden vuxit samman. ”Kan vara svårt att hitta rätt här”, påpekar Rati Kupatadze.

Rati är en av dem som medverkar i utställningen. Han arbetar som cykelbud för en av de större aktörerna inom plattformsekonomin. Tidigare har han kört moped och elbil för ett annat bolag.

– Jag försöker se de bättre sidorna, hitta det ljusa, för att använda i historier. Själva arbetsprocessen är ju rätt trist, men lönen betalar hyran, säger Rati Kupatadze.

Under temat ”Essens” visas hans fotografi då han tar en selfie, och i beskrivningen står att självporträttet representerar behovet av att upprätthålla en positiv fasad. Den svartvita tröjan symboliserar kontrasten mellan inre, negativa känslor och den positiva utsidan som visas upp för kunderna.

Cykelbudet Rati Kupatadze framför en av sina bilder.

Rati kom till Sverige från Georgien 2021 och bor i dag tillsammans med flickvännen i en av Stockholms ytterförorter, nära gröna tunnelbanelinjens ändstation.

Foto är en hobby, och även om han inte arbetat professionellt som fotograf tidigare har han använts sig av kunskaperna under studierna vid arkitekturhögskolan i sitt gamla hemland.

– Ja, jag ser ”delivery” som något tidsbegränsat. Så är det för de flesta jag jobbar med.

Jobbet kan vara tufft. Särskilt vintertid. Och det kräver god kondition, och kunna bära tungt fem trappor utan hiss. Men när Rati Kupatadze får frågan om sådant som är problem är det annat han lyfter:

– I stället för att förbättra villkoren, om man tar upp något med en chef, tar de in nya ”riders”. Det är många som söker. Och de man jobbat med söker sig till andra jobb.

Under en annan av Ratis bilder på utställningen står ”fotografen beskrev hur de rutinmässiga och repetitiva arbetsuppgifterna förde hans tankar till den antika myten om Sisyfos och hans evighetslånga kamp med att rulla en sten uppför ett berg”.

Deltagarna i studien har diskuterat i grupp hur ögonblicken de fångat i bilder relaterar till deras hälsa.

Relaterat till hälsa

Utställningen visar både positiva och negativa aspekter av arbetets organisering. Stress och otrygghet. Frihet och ensamhet. En hund i baksätet, blötsnö över arbetskläderna.

”Djur har en positiv effekt på hälsan, och är ett givet samtalsämne” förklarar en fotograf, som ofta har kunder med husdjur. En annan berättar om hur arbete i dåligt väder är svårt, riskabelt och smärtsamt, samt väcker oro för skador och att bli sjuk.

Vernissage på utställningen Bra och dåligt med plattformsarbete på KI.

De som deltagit i studien har också formulerat egna rekommendationer för att förbättra arbetsvillkoren, och leda till bättre hälsa och välmående.

Det handlar om allt ifrån råd till kollegor att alltid läsa kontrakt noga till önskan om riktigt skyddsutrustning, betald av arbetsgivaren. Och om anständig lön för att slippa ständigt närvarande ekonomisk stress.

I boken Bra och dåligt med plattformsarbete är rekommendationerna samlade, liksom bilder och olika tema som gigarbetarna lyft som viktiga för den egna gruppen. Det går också att se och läsa mer på hemsidan för gig-hälso-projektet, på gighealthproject.com.

Projektet är finansierat av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Jennie Agerblom på Elmia Lastbil 2024

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.