Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Var uppmärksam vid ratten när mörkret faller.
Close

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Omkring 65 000 viltolyckor inträffar i Sverige varje år, enligt Nationella Viltolycksrådet. När höstmörkret faller på påminner försäkringsbolaget Trygg Hansa i ett pressmeddelande yrkeschaufförer och ”vanliga” bilister om att vara extra vaksamma. Under oktober och november brukar skadeanmälningarna kring olyckor med vilda djur öka med cirka 60 procent, uppger bolaget. Om man jämför med en genomsnittlig månad.

Trygg Hansas yrkestrafikexpert, Nenad Ringdahl, förklarar att risken för personskador vid viltolyckor med lastbilar, och särskilt tunga lastbilar, inte är lika hög som för personbilar. Men att känna till djurens beteende i närheten av vägar är ändå bra för att försöka förhindra olyckor.

– Risken att kollidera med vilt är störst på våren och hösten och särskilt vid gryning och skymning, säger han.

Nenad Ringdahl pekar ut några ”högriskområden” som är bra att hålla koll på:

– Skogsområden med vattendrag på ena sidan av vägen, liksom kalhyggen och områden där viltstängsel börjar och slutar.

Den som är med om en olycka med älg, björn, varg, järv, lo, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår, örn eller ren är skyldig att rapportera till polisen. För andra djur finns ingen formell anmälningsplikt, men om djuret har skadats och behöver avlivas kan det ändå, av medkänsla, vara bra att kontakta polisen.

Djuret kan också innebära en trafikfara för andra trafikanter.

Hur gör jag då om jag möter vilda djur på vägen? Det beror på hur stort djuret är och om det har horn eller krona, som kan skada förare och medpassagerare.

– Ser du en älg på vägen och inte hinner väja ska du försöka styra mot älgens bakdel. Skulle du krocka med ett vildsvin, björn eller varg ska du vara extra försiktig när du rör dig utanför fordonet eftersom de kan bli mycket aggressiva om de är skadade, råder Nenad Ringdahl.

Mörker och blöta vägbanor ökar också olycksrisken, så tänk på hastigheten, tillägger han.

– En anpassad hastighet kan bli helt avgörande om du skulle möta ett djur på vägen.

Nenad Ringdahl påminner också om att:

  • Svarta sopsäckar på plogpinnar efter vägen betyder att det finns renar i närheten.
  • En del djur är flockdjur och fler kan komma och vilja korsa vägen.
  • Ring polisen på 112 vid olycka och sätt ut en varningstriangel 200–300 meter från olycksplatsen (minst 100 meter).
  • Använd gärna viltolycksremsa eller markeringsremsa för att märka ut skadeplatsen för jägare. Saknar du markeringsremsa kan du till exempel använda en plastpåse.
  • Om möjligt, utan att riskera din och andras säkerhet, flytta det avlidna djuret från vägen.
  • Försök inte själv avliva djuret om du inte har rätt kunskap, invänta jägare eller polis.
  • Gör en skadeanmälan till försäkringsbolaget så snart som möjligt, om fordonet är skadat.
  • Viltolycksremsor finns att hämta på polisstationer, bilprovningsstationer samt på Trafikverkets region- och förarprovskontor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.