Med passion för läcker lack
Nakna bröst är nästan helt borta numera. Scener från någon film börjar också kännas gammalt. Vad som gäller 2015? Så personligt och eget det bara går.
Det handlar om ett speciellt fenomen i lastbilsvärlden. Tvärs igenom hela branschen finns det åkare och chaufförer som med stora eller små medel förvandlar sitt arbetsredskap till ett rullande konstverk.
– Jag lever för det här. Bilen är min arbetsplats och min hobby, en etta utan toalett, säger Madelene Karlsson, åkare och chaufför i Nol, norr om Göteborg.
Hennes dragbil med asfaltstrailer (Scania R560) går i rosa och vitt och är märkt Girlpower. På ekipaget berättas en saga om isbjörnen och krigarprinsessan som tvingas att slåss på liv och död med drakarna.
Tänk dig i stället verkstaden på en industri. Svarven är pimpad, motivlacket lyser, killarna och tjejerna har tatuerat maskinens märke på sina armar. Det händer inte.
Men i åkeribranschen har smyckandet utvecklats till en kultur som växer. Inblandade och iakttagare har ungefär samma grundförklaring:
Passion. När kärleken till en lastbil utvecklas och fördjupas blir det en livsstil. Det handlar om yrkesstolthet, en önskan att visa sin personlighet som är kopplad till jobbet.
– Bilen är kärlek, passion, mitt liv! Jag har det i blodet, säger Julian Davis från Irland.
För en månad sedan var han i Sverige för att visa upp och tävla med sin Resident evil-målade trailerdragare (Scania T580). Flera äkta (men obrukbara) vapen förstärker känslan av skräck från överlevar-dataspelet.
– Det blir ett fritidsintresse, jämför med en sommarstuga eller motorcykel, säger Tomas Ek, redaktör på tidningen Trailer.
Just Trailer är själv en viktig spelare i sammanhanget. Tidningen startades 1980 och har sedan dess försett läsarna med bilder och reportage på temat snygga lastbilar. Trailer arrangerar också tävlingar och festivaler.
– För många kan det räcka med några snygga ränder, säger Tomas Ek. Motivlackandet är relativt vanligt också på en mer sansad nivå, långt från tävlingarna.
I årets upplaga av Nordic trophy tävlade dock 300 iögonenfallande och påkostade bilar från tio länder.
Företagarna i den tävlingen har – i en bransch med krisstämpel – investerat hundratusentals kronor på arbetsredskapens utsida.
– Kris håller jag inte med om när det gäller alla delar av åkerinäringen, invänder Ulric Långberg, branschansvarig på organisationen Sveriges Åkeriföretag. Men visst är det en tuff bransch med stenhård konkurrens och små marginaler.
Han och andra med insyn bedömer att det är åkerier med ordning på ekonomin och hyggliga marginaler som kan och vågar satsa på motivlackandet i större skala. Bland dem finns enbilsåkare, som kör själva och ömt vårdar sina fordon, men även större åkerier.
– De värsta ser till att hitta sponsorer, samarbeten, biltillverkare som går in och gör det möjligt att lägga ner en halv miljon kronor på lackeringen, säger Trailers Tomas Ek. Medan en enskild åkare kan välja att lägga 50 000, 100 000 på sin lastbil i stället för att köpa en motorcykel.
Om investeringen är till gagn för företaget finns det olika erfarenheter av.
– Det finns åkerier som gjort sig kända genom sina motivlackade bilar och vunnit kunder på det sättet, säger branchorganisationens Ulric Långberg. Sedan finns det andra kunder som väljer bort åkerier med pimpade fordon – för att de är rädda att få betala överpris för sina transporter. Eller för att bilarnas motiv skämmer kundens eget varumärke.
Hela fenomenet var för några år sedan temat för forskaren David Sköld, i dag universitetslektor i industriell teknik i Uppsala. I avhandlingen Bakom den gröna lacken resonerar han kring ”den estetiska ekonomins perverterade kärna”.
– Som mycket annan överdådig konsumtion har de motivlackade bilarna blivit något av en politisk manifestation för sina ägare, säger David Sköld. Driften är att själv bli nöjd, medan begäret är förhoppningen att blidka någon annans blick.
En grund i hans teori är att lastbilspimpandet har vuxit fram som ett samspel mellan tillverkare och kunder. Han förklarar:
– Scania har alltid sagt – köp vår lastbil så får du den bil du vill ha, den som passar just dig. De passionerade kunderna har sedan gjort det budskapet sant genom att själva lägga ner en jäkla massa arbete och pengar på att den egna lastbilen ska skilja ut sig från alla andra Scaniabilar.