Close
Skyddsvakt på säkerhetsmässan Skydd.
Close
Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Ideella organisationen SAR Sweden, med uppgift att bistå Polisen, visar utryckningsfordon.

Totalförsvar, räddningsarbete, personskydd, varselklädsel, brandförsvar och it-säkerhet – utbudet är brett, säkerhetsmässan Skydd har fortsatt att växa.

Skyddsutrustning visad på Skydd-mässan.

I år stod ett hundratal punkter på programmet och över 200 utställare som visade både beprövade och nya lösningar för ökad trygghet och säkerhet – och lösningar som fortfarande är på utvecklingsstadiet, inte minst när det gäller automation.

Skydd äger rum vartannat år och nu i höst var det 22–24 oktober, på Stockholmsmässan i Älvsjö.

– Att antalet utställare ökat med tio procent i jämförelse med 2022 visar att den svenska säkerhetsmarknaden är het och att Skydd är ett viktigt event för branschens aktörer, sa Monika Johannesen Widholm, projektledare för Skydd.

Att säkerhetsläget förvärrats, med ökade hot från omvärlden, jämfört med för två år sedan märktes också på mässan. Flera av panelsamtalen handlade om totalförsvar och behovet av organisering vid höjd beredskap.

Iscensättningen ”Akilles 2024” handlade om Sveriges beredskap vid samhällsviktiga händelser.

Under en dag fick deltagarna följa planering kring en fiktiv kris, indelad i fyra faser: samhällsstörningar, flyktingströmmar, försörjningskedjor och totalförsvaret.

Här lyftes vad som händer om Sverige blir attackerat, vilka aktörer som blir inblandade och hur totalförsvaret agerar i ett skarpt läge.

Bevakningsbranschens yrkes – och arbetsmiljönämnd (Bya) arrangerade panelsamtalet ”Att säkerställa behovet av ordning och säkerhet vid höjd beredskap”.

Transports Magnus Thelander, till vänster, i panelsamtal om höjd beredskap.

Transports centrala ombudsman Magnus Thelander deltog i samtalet, som bland annat handlade om prioriteringar av personalresurser och förberedelser inför höjd beredskap.

Deltog gjorde också Mikael Högberg, säkerhetschef Avarn Security, Martin Bjurhem, vd Bya, Per Engström, sektionschef nationell samordning Polisen och Thomas Fransson, säkerhetschef på Göteborgs hamn.

På frågan om civilplikt behövs räckte samtliga upp handen.

Bevakningsrobot på mässan.

På frågan hur Transports medlemmar inom bevakning ställer sig till den omställning höjd beredskap kan innebära svarade Magnus Thelander att han upplever att frågan för de flesta relativt okontroversiell: Några få är skeptiska till att bära vapen, men för dem kommer det knappast bli ett problem att hitta andra arbetsuppgifter.

– Det heter ju totalförsvar av en anledning. Sedan är det ju en massa andra saker, praktiska saker, som det finns frågor kring. Som var i landet man ska bli placerad eller hur det ska gå att ordna hemma, vem som ska ta hand om anhöriga i behov – små barn eller åldriga föräldrar. Eller frågeställningen, vem tar hand om min hund eller katt om jag blir borta en vecka?

Flera i panelen underströk också vikten av att agera nu, förbereda sig och inte vänta på att omvärldsläget blir ännu allvarligare.

Det gäller bland annat förberedelser för förstärkning med personal och utbildning.

Ny ordningsvaktslag snart ett år

Många typer av varselutrustning visades på mässan.

Hur har det gått sedan den nya ordningsvaktslagen, med ökade befogenheter, infördes i början av året? Och vad kan vi vänta oss för förändringar framöver?

Det var ämnet för ett annat panelsamtal, där bland andra Eva Fredrikson, nationell stabchef på Polisens operativa enhet, deltog.

Eva Fredriksson talade bland annat om hur it-stödet Nova fungerat för ordningsvakter; möjligheten att med mobilen identifiera sig mot polisens ordningsregister.

– Möjlighet att identifiera sig och visa var man är på plats har i några fall till och med räddat liv, sa Fredriksson.

Hon tog också upp ett fall där bevakningspersonal snabbt kunnat få kontakt med en ung flicka, som försvunnit hemifrån och mådde mycket dåligt psykiskt – tack vare platsidentifikationen kunde en bevakningsanställd söka upp och tala med henne.

Bästa kollegorna korade

Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji vid prisutdelning på Skydd 2024. Foto: Lilly Hallberg

En av de verkligt uppskattade inslagen på Skydd-mässan är Bya:s utnämning av Årets säkerhetspersonal.

Eftersom mässan arrangeras vartannat åt blir det alltså två personer som utses. Grupper som arbetar tillsammans är också möjligt att nominera. Och både kollegor, organisationer och företag har möjlighet att nominera till tävlingen.

I år blev det två vinnare som båda jobbar på Avarn Security.

Moa Karlberg arbetar som väktare i Örebro och tilldelades priset som Årets bevakningspersonal 2023. I nomineringen heter det att hon är en ”ansvarstagande och yrkeskunnig kollega som skapar en god stämning och trygg arbetsmiljö. Hon är en trevlig och hjälpsam förebild som ser till att alla kollegor trivs och utvecklas .”.

Transports Rose-Mari Settergren i juryn.

Jean-Pierre Khachaji tilldelades priset för 2024. Han arbetar som skyddsvakt på Arlanda, nominerad för att han ”är en exceptionell kollega som alltid ställer upp, löser svåra situationer och skapar trygghet för sina kollegor.”.

Prisjuryn är utsedd av parterna i branschen, och i den ingår bland andra Transports ombudsman Rose-Mari Settergren från GOS – God ordning i säkerhetsbranschen.

Tanken med Byas utmärkelse är att premiera personliga egenskaper, bred kunskap och sådant som förmåga att skapa en bra arbetsmiljö och trivsel.

Priset Årets bevakningspersonal handlar om en helhet och att vara en förebild för branschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.