I verkstaden nere i källaren bygger Roger Thyr sina exakta fordonskopior av trä.
Close
I verkstaden nere i källaren bygger Roger Thyr sina exakta fordonskopior av trä.
Close

Med sinne för detaljer

Konst eller snickeri? Kultur eller hobby? Det spelar ingen roll för Roger Thyr – mannen som har en lastbilsfabrik hemma i källaren i Hälsingegården.

Huvudsaken är att träbilarna är skalenliga och att alla detaljer stämmer. Flera fordon är förpassade till hyllor närmast taket i hallen. De är stora så att ett barn skulle kunna sitta på dem – men det är absolut inte meningen.

Själv lyfter Roger Thyr sina modeller som om de vore bebisar. Byggandet har gjort honom till en kändis bland folk i byn och på bygden. Men också bland dem som gillar lastbilar efter över tio artiklar i tidningen Trailer.

– Bilarna är nog lite unika, jag vet ingen som bygger så stora och detaljerade modeller, säger han själv.

Han gör dem i skalan 1:11. Det betyder att hans australiska road train är 4,2 meter långt med alla tre släpen. (Och fronten är försedd med något som liknar ett älgstaket – för att ta emot och knuffa undan kängururna när originalbilen forsar fram i över 100 kilometer i timmen.)

Men varför just 1:11? Roger Thyr har en enkel förklaring:

– Hjulen. Från början köpte jag färdiga gummihjul och då fick jag anpassa bilarna efter dem. Nu gör jag hjulen också i trä, men har hållit fast vid storleken eftersom mina mallar och jiggar är i 1:11.

Roger Thyr är infödd Rengsjöbo och har tagit över föräldragården. Han jobbade i närmare 40 år som flygplansmekaniker på flottiljen i Söderhamn och när den lades ner blev det jobb med både fjärrvärmeanläggningar, pelletsbrännare och gym-maskiner. I dag är han 71 år fyllda och håller till i källaren mest varje dag.

Där bygger han bilar i kvistfri björk. När alla delar är klara monteras de ihop och spacklas tills formen är perfekt. Sen tar han isär alltsammans, lackar detaljerna i exakt rätt färg och monterar ihop igen. Sista momentet tar bortåt sex, sju timmar. Han skruvar, limmar och sen är det bara de handgjorda dekalerna kvar.

Och långt tidigare har han skaffat skisser, ritningar och verkstadshandböcker. Varje fordon ska se ut exakt som originalet.

– Har man otur kommer de med en ny modell just när man är klar. Då är det bara att göra om mallarna och ändra detaljerna, säger Roger Thyr med en liten suck.

Men ibland är det tvärt om. När det fortfarande bara gick ett rykte om hur Scania skulle tillverka en lastbilsmotor som uppfyllde de tuffa utsläppskraven i Euro 7 fanns motorn i skala 1:11.

Alltsammans startade när Roger Thyr tittade på grusbilarna som kördes fram och tillbaka utanför gården.

– Jag har alltid varit intresserad av mekanik. Och jag kom att tänka på de träbilar jag hade i koltåldern. Det fanns ju inga sådana längre, bara plastbilar som viker sig.

Första bygget var en timmerbil med släp, över två meter lång. Sen har det blivit uppåt 35 olika lastbilsekipage och ett par bussar. Många av dem är sålda, men en dryg handfull är kvar. Timmerbilen har han eldat upp.

– Den bara stod här och tog plats. Jag har blivit mer och mer noggrann med detaljerna så de senare bilarna är ännu mer exakta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.