I verkstaden nere i källaren bygger Roger Thyr sina exakta fordonskopior av trä.
Close
I verkstaden nere i källaren bygger Roger Thyr sina exakta fordonskopior av trä.
Close

Med sinne för detaljer

Konst eller snickeri? Kultur eller hobby? Det spelar ingen roll för Roger Thyr – mannen som har en lastbilsfabrik hemma i källaren i Hälsingegården.

Huvudsaken är att träbilarna är skalenliga och att alla detaljer stämmer. Flera fordon är förpassade till hyllor närmast taket i hallen. De är stora så att ett barn skulle kunna sitta på dem – men det är absolut inte meningen.

Själv lyfter Roger Thyr sina modeller som om de vore bebisar. Byggandet har gjort honom till en kändis bland folk i byn och på bygden. Men också bland dem som gillar lastbilar efter över tio artiklar i tidningen Trailer.

– Bilarna är nog lite unika, jag vet ingen som bygger så stora och detaljerade modeller, säger han själv.

Han gör dem i skalan 1:11. Det betyder att hans australiska road train är 4,2 meter långt med alla tre släpen. (Och fronten är försedd med något som liknar ett älgstaket – för att ta emot och knuffa undan kängururna när originalbilen forsar fram i över 100 kilometer i timmen.)

Men varför just 1:11? Roger Thyr har en enkel förklaring:

– Hjulen. Från början köpte jag färdiga gummihjul och då fick jag anpassa bilarna efter dem. Nu gör jag hjulen också i trä, men har hållit fast vid storleken eftersom mina mallar och jiggar är i 1:11.

Roger Thyr är infödd Rengsjöbo och har tagit över föräldragården. Han jobbade i närmare 40 år som flygplansmekaniker på flottiljen i Söderhamn och när den lades ner blev det jobb med både fjärrvärmeanläggningar, pelletsbrännare och gym-maskiner. I dag är han 71 år fyllda och håller till i källaren mest varje dag.

Där bygger han bilar i kvistfri björk. När alla delar är klara monteras de ihop och spacklas tills formen är perfekt. Sen tar han isär alltsammans, lackar detaljerna i exakt rätt färg och monterar ihop igen. Sista momentet tar bortåt sex, sju timmar. Han skruvar, limmar och sen är det bara de handgjorda dekalerna kvar.

Och långt tidigare har han skaffat skisser, ritningar och verkstadshandböcker. Varje fordon ska se ut exakt som originalet.

– Har man otur kommer de med en ny modell just när man är klar. Då är det bara att göra om mallarna och ändra detaljerna, säger Roger Thyr med en liten suck.

Men ibland är det tvärt om. När det fortfarande bara gick ett rykte om hur Scania skulle tillverka en lastbilsmotor som uppfyllde de tuffa utsläppskraven i Euro 7 fanns motorn i skala 1:11.

Alltsammans startade när Roger Thyr tittade på grusbilarna som kördes fram och tillbaka utanför gården.

– Jag har alltid varit intresserad av mekanik. Och jag kom att tänka på de träbilar jag hade i koltåldern. Det fanns ju inga sådana längre, bara plastbilar som viker sig.

Första bygget var en timmerbil med släp, över två meter lång. Sen har det blivit uppåt 35 olika lastbilsekipage och ett par bussar. Många av dem är sålda, men en dryg handfull är kvar. Timmerbilen har han eldat upp.

– Den bara stod här och tog plats. Jag har blivit mer och mer noggrann med detaljerna så de senare bilarna är ännu mer exakta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.