Debatt

Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

För dig som har missat det är Uber en taxiapp som finns i hela världen. Oavsett om du är i Malmö, Minsk eller Montevideo kan du använda samma app för att boka en resa.

Med Uber i mobilen slipper du långa telefonköer och service på obegriplig engelska – och du behöver aldrig irra runt i jakten på en ledig bil. I stället använder du den svenskspråkiga appen, som tack vare gps-funktionen både ser var du och närmaste bil finns.

Redan innan du bokar får du veta hur lång väntetiden blir, när du beräknas vara framme och det ungefärliga priset.

Du behöver inte heller vara rädd att bli lurad. Eftersom betalningen sker direkt i appen får du aldrig falska pengar eller för lite växel tillbaka.

Skulle du känna dig missnöjd kan du kontakta Uber i efterhand. Din resväg loggas, så det går att se om föraren har kört en onödig omväg.

När jag frågar mina vänner varför de väljer Uber är priset sällan viktigast. Det handlar i stället om just
enkelheten. Efter att ha åkt Uber några gånger är det svårt att gå tillbaka till vanlig taxi – på samma sätt som den som lyssnar på Spotify knappast lockas av ett kassettband.

Tekniken har helt enkelt gjort gammaltaxi omodern, och det här märkte jag tydligt senast jag var i London.

Londons taxichaufförer är världsberömda för sin höga utbildning och sin förmåga att hitta precis överallt. Det är förstås otroligt imponerande – men deras kunskap blev totalt överflödig när gps-navigeringen slog igenom. Numera hittar varenda Uber-förare minsta Londongata tack vare kartfunktionen.

Jag säger inte att Uber skulle sakna problem. Att många förare fuskar med skatten är skandal och här måste politikerna skapa effektiva kontrollsystem. På samma sätt finns det en rad andra saker som måste lösas när det gäller förarnas lön och trygghet. Här står världens länder inför stora juridiska utmaningar.

Men idén att kunna boka och betala via en app som fungerar världen över är genial, och det är obegripligt att världens taxiföretag inte inser att de måste erbjuda ett alternativ som är lika bra.

Om de etablerade taxiföretagen vågade samarbeta kunde de förstås ta fram en lika bra tjänst som Uber. Visst har flera av de svenska taxibolagen utmärkta appar, men vad hjälper det när appen inte fungerar i grannstaden? På samma sätt finns det några separata bokningsappar, men eftersom de bara fungerar i Sverige får de svårt att matcha Uber som finns i över 80 länder.

Vi kan dessutom räkna med att vårt sätt att resa snart vänds helt upp och ned. De självkörande bilarna ligger inte långt bort, och förarlösa taxibilar lär bli det första vi får se på gatorna. Uber testar redan detta tillsammans med både Ford och Volvo, och nya projekt väntar.

Taxibranschen står med andra ord inför enorma utmaningar. Och mina vänner lär med andra ord snart få formulera helt nya frågor när vi ska ut och resa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Steffan:
    11 januari, 2019

    Vi ska aldrig glömma att det inte bara Uber förare som fuskar med skatten & taxametern.
    Det gör även stora taxibolag så som Taxi Stockholm chaufförer , Sverige taxi och Göteborg Taxi.

    Har åkt endel taxi och dem värsta är traditionella taxibolag.

  2. Örjan Torpe:
    27 juli, 2017

    En teknikoptimist har uttalat sig. Taxi består inte enbart med att köra gäster till och från krogen. Gammeltaxi har också appar. När det gäller självkörande bilar för taxis del så kan man ställa sig frågan, vem kommer när snöstormen viner tågen är inställda pga väderförhållandet. Eftersom jag kör Volvo så skulle jag aldrig sätta mig i en självkörande bil, speciellt inte Volvo. Systemen kommer aldrig att palla för vårt klimat. Drömma går ju, tänk så roligt datahackarna skall ha när de programmerar in att bilen skall ta närmsta vägen genom köpcentret.

  3. Rolf Dahlborn:
    10 juli, 2017

    Sicket snick snack!

    Enkom för särintressen som vi inte vet micke om och särintressen som bara stöter sig med legitima myndigheter.

    Vi på Taxi Stockholm har allt det där Uber kom med.
    Vi har en app, vi har en GPS där kunden kan se var hans bil befinner sig och v har möjlighet att betala i appen.

    Uber tillkom när man inte hade den insikten över att förstå att limousin med beställning av hyrverks verksamhet och taxi inte riktigt är samma sak.

    Uber lanserade en it applikation, men har inte riktigt velat förstå konsekvenserna av villkoren för person respektive godsbefordran och alla därmed förenade föreskrifter inklusive åtaganden med försäkringar och kundrelaterad ordning på marknaden.

    Vi har fixat allt det Uber ville erbjuda utan att differentiera glidande taxor.

    Vi kan även erbjuda den som vill ha en Premium Bil och Premium förare likt Limousin Service denna tjänst.

    Bäste Martin Appel jag skulle vilja be dig läsa på Yrkes och Arbetsmarknads lagar, innan du basunerar ut dina marknadsliberala konsument paragrafer.

    Med Vänlig Hälsning
    Dahlbarnet

  4. Per Olof Lundin Ockelbo:
    27 juni, 2017

    De som inte har app då ?? Vi lever och finns vi också! Än har Ni
    inte tagit livet av oss !!!

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.