Debatt

Med Uber är gammeltaxi lika ute som ett kassettband

Debatt. Det händer allt oftare. Oavsett om jag befinner mig i Sverige eller i utlandet ställer mina yngre vänner samma fråga: ”Ska vi åka buss eller ta en Uber?” För dem existerar ”taxi” inte längre som ett tänkbart alternativ. Gammaltaxi har helt enkelt blivit lika uråldrigt som kassettband och skrivmaskiner.

För dig som har missat det är Uber en taxiapp som finns i hela världen. Oavsett om du är i Malmö, Minsk eller Montevideo kan du använda samma app för att boka en resa.

Med Uber i mobilen slipper du långa telefonköer och service på obegriplig engelska – och du behöver aldrig irra runt i jakten på en ledig bil. I stället använder du den svenskspråkiga appen, som tack vare gps-funktionen både ser var du och närmaste bil finns.

Redan innan du bokar får du veta hur lång väntetiden blir, när du beräknas vara framme och det ungefärliga priset.

Du behöver inte heller vara rädd att bli lurad. Eftersom betalningen sker direkt i appen får du aldrig falska pengar eller för lite växel tillbaka.

Skulle du känna dig missnöjd kan du kontakta Uber i efterhand. Din resväg loggas, så det går att se om föraren har kört en onödig omväg.

När jag frågar mina vänner varför de väljer Uber är priset sällan viktigast. Det handlar i stället om just
enkelheten. Efter att ha åkt Uber några gånger är det svårt att gå tillbaka till vanlig taxi – på samma sätt som den som lyssnar på Spotify knappast lockas av ett kassettband.

Tekniken har helt enkelt gjort gammaltaxi omodern, och det här märkte jag tydligt senast jag var i London.

Londons taxichaufförer är världsberömda för sin höga utbildning och sin förmåga att hitta precis överallt. Det är förstås otroligt imponerande – men deras kunskap blev totalt överflödig när gps-navigeringen slog igenom. Numera hittar varenda Uber-förare minsta Londongata tack vare kartfunktionen.

Jag säger inte att Uber skulle sakna problem. Att många förare fuskar med skatten är skandal och här måste politikerna skapa effektiva kontrollsystem. På samma sätt finns det en rad andra saker som måste lösas när det gäller förarnas lön och trygghet. Här står världens länder inför stora juridiska utmaningar.

Men idén att kunna boka och betala via en app som fungerar världen över är genial, och det är obegripligt att världens taxiföretag inte inser att de måste erbjuda ett alternativ som är lika bra.

Om de etablerade taxiföretagen vågade samarbeta kunde de förstås ta fram en lika bra tjänst som Uber. Visst har flera av de svenska taxibolagen utmärkta appar, men vad hjälper det när appen inte fungerar i grannstaden? På samma sätt finns det några separata bokningsappar, men eftersom de bara fungerar i Sverige får de svårt att matcha Uber som finns i över 80 länder.

Vi kan dessutom räkna med att vårt sätt att resa snart vänds helt upp och ned. De självkörande bilarna ligger inte långt bort, och förarlösa taxibilar lär bli det första vi får se på gatorna. Uber testar redan detta tillsammans med både Ford och Volvo, och nya projekt väntar.

Taxibranschen står med andra ord inför enorma utmaningar. Och mina vänner lär med andra ord snart få formulera helt nya frågor när vi ska ut och resa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Steffan:
    11 januari, 2019

    Vi ska aldrig glömma att det inte bara Uber förare som fuskar med skatten & taxametern.
    Det gör även stora taxibolag så som Taxi Stockholm chaufförer , Sverige taxi och Göteborg Taxi.

    Har åkt endel taxi och dem värsta är traditionella taxibolag.

  2. Örjan Torpe:
    27 juli, 2017

    En teknikoptimist har uttalat sig. Taxi består inte enbart med att köra gäster till och från krogen. Gammeltaxi har också appar. När det gäller självkörande bilar för taxis del så kan man ställa sig frågan, vem kommer när snöstormen viner tågen är inställda pga väderförhållandet. Eftersom jag kör Volvo så skulle jag aldrig sätta mig i en självkörande bil, speciellt inte Volvo. Systemen kommer aldrig att palla för vårt klimat. Drömma går ju, tänk så roligt datahackarna skall ha när de programmerar in att bilen skall ta närmsta vägen genom köpcentret.

  3. Rolf Dahlborn:
    10 juli, 2017

    Sicket snick snack!

    Enkom för särintressen som vi inte vet micke om och särintressen som bara stöter sig med legitima myndigheter.

    Vi på Taxi Stockholm har allt det där Uber kom med.
    Vi har en app, vi har en GPS där kunden kan se var hans bil befinner sig och v har möjlighet att betala i appen.

    Uber tillkom när man inte hade den insikten över att förstå att limousin med beställning av hyrverks verksamhet och taxi inte riktigt är samma sak.

    Uber lanserade en it applikation, men har inte riktigt velat förstå konsekvenserna av villkoren för person respektive godsbefordran och alla därmed förenade föreskrifter inklusive åtaganden med försäkringar och kundrelaterad ordning på marknaden.

    Vi har fixat allt det Uber ville erbjuda utan att differentiera glidande taxor.

    Vi kan även erbjuda den som vill ha en Premium Bil och Premium förare likt Limousin Service denna tjänst.

    Bäste Martin Appel jag skulle vilja be dig läsa på Yrkes och Arbetsmarknads lagar, innan du basunerar ut dina marknadsliberala konsument paragrafer.

    Med Vänlig Hälsning
    Dahlbarnet

  4. Per Olof Lundin Ockelbo:
    27 juni, 2017

    De som inte har app då ?? Vi lever och finns vi också! Än har Ni
    inte tagit livet av oss !!!

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.