Medicin kan minska riskerna i trafiken för förare med ADHD
En färsk svensk forskningsrapport tyder på att manliga förare med ADHD kan minska risken att bli inblandade i allvarliga trafikolyckor om de använder medicin. Enligt studien minskar olycksrisken med nästan hälften.
Funktionshindret ADHD påverkar framför allt uppmärksamheten, koncentrationsförmågan och impulsiviteten hos människor. Men de individuella skillnaderna är stora från person till person som fått diagnosen. Läkemedel används och fungerar för vissa som ett sätt att stimulera Centrala nervsystemet och förbättra uppmärksamheten och impulskontrollen.
Den aktuella undersökningen är gjord under ledning av Henrik Larsson vid Karolinska institutet i Stockholm. Den inbegriper 17 000 personer med ADHD som följts under en treårsperiod.
Ungefär fem procent av Sveriges skolbarn och hälften så många vuxna uppskattas ha ADHD. I rapporten har forskarna granskat risken för trafikolyckor för personer med ADHD och hur anpassade läkemedel kan påverka detta. Slutsatsen är att vuxna med funktionshindret i betydligt högre grad än förare utan ADHD riskerar att bli inblandade i allvarliga trafikolyckor.
Enligt Karolinska institutets institution för Medicinsk Epidemiologi och Biostatistik stämmer resultatet överens med tidigare forskning inom området. Den nya rapporten pekar på att olycksrisken är 45 procent högre för förare med ADHD, men att den minskar för dem som tar medicin.
– Trots att många människor med ADHD klarar sig bra tyder våra resultat på att den här funktionsnedsättningen kan få mycket allvarliga konsekvenser, påpekar docent Henrik Larsson.
Forskarna har också tittat närmare på de enskilda männen med diagnosen för att få en bild av hur de påverkades under perioder när de tog läkemedel respektive lät bli. Enligt undersökningen sjönk olycksrisken i trafiken med 58 procent, när männen medicinerade.
Rapportförfattarna menar att jämförelsen ”inom” en enskild person är en styrka i stället för att jämföra individerna med varandra. Det kan innebära att riskfaktorn med och utan medicin inte varierar från person till person.
En svaghet med undersökningen är däremot att den inte klargör exakt vad det är hos ADHD-medicinen som påverkar olycksrisken. Forskarna tror att effekterna kan förklaras med att läkemedlen påverkar förarnas impulser och koncentrationsförmåga. Det i sin tur minskar faran för att de ska drabbas av problem på vägen.
När det gäller kvinnliga förare med ADHD har studien inte kunnat visa någon ökad olycksrisk i trafiken.
– Vi behöver mer data för att kunna kommentera det. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att all medicinsk behandling medför en risk för sidoeffekter.
– Den risken måste vägas mot fördelarna och ta hänsyn till varje individs speciella situation, betonar Henrik Larsson.