Transport kallas till medlare i taxikonflikten
Taxi. (UPPDATERAD) Efter resultatlösa förhandlingar om ett nytt avtal för landet taxiförare varslade Transport den 15 augusti om blockad och strejk. Nu har medlare utsetts för att försöka lösa tvisten mellan arbetsgivare och fack.
Medlingsinstitutet, som tar över när parterna inte kommer överens, berättar i ett pressmeddelande att tre medlare kallats in.
Robert Schön är tidigare vice vd på Industriarbetsgivarna och Ronny Wenngren är före detta förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet. Bägge två hade sina första medlingsuppdrag 2022.
Den tredje är Gerald Lindberg med erfarenhet som andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet. Han medlade första gången i år.
Tiden är knapp eftersom Transportarbetareförbundet varslat om konflikt i två steg. Den 25 augusti klockan 04.00 inleds en blockad som innebär stopp för nyanställningar, inhyrda förare och all övertid och mertid för taxibolag som är anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Enas inte parterna utlöses strejk, i ett andra steg, med start den 4 september klockan 04.00 vid sex utvalda taxibolag i landet.
Hur snart kommer medlingen att dra i gång?
– Normalt går man i gång så snart som möjligt. Sen är det alltid kalendrar som ska gås igenom. Men preliminärt kommer parterna och medlarna att träffas i morgon, svarar chefsjurist och Medlingsinstitutets presskontakt Per Ewaldsson.
– Sedan kommer arbetet att pågå fortlöpande till dess att en lösning har nåtts, tillägger han.
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth bekräftar att förbundet ska träffa medlarna på förmiddagen i morgon fredag. Transport står först på tur eftersom facket lagt varslet.
– Eftersom vi inte lyckades lösa det här med motparten så är det lika bra att medlingen kommer i gång så fort som möjligt. Vi kommer att presentera våra krav, berätta hur långt vi kommit och vilka problemen är, säger han.
Tommy Wreeth hade gärna sett att Medlingsinstitutet utsett medlaren Jan Sjölin (tidigare ombudsman på fackförbundet Kommunal). Han satte sig in i taxi-problematiken som kärvade på samma sätt vid förra avtalsrörelsen.
– Det hade sparat tid. Problemet är att de löneuppgifter som arbetsgivarna lämnade till Tillväxtverket för att få coronastöd under pandemin inte stämmer överens med den lönestatistik de presenterar nu. Det är en differens på 1 200 kronor, säger han.
Arbetsgivare och fack behöver alltså komma överens om vilka lönenivåer som gäller i branschen, för att kunna komma vidare och enas om lönehöjningar för förare med både fast månadslön och chaufförer som får procentlön på inkört belopp.