Konflikt i taxibranschen

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

Taxi. (UPPDATERAD) Efter resultatlösa förhandlingar om ett nytt avtal för landet taxiförare varslade Transport den 15 augusti om blockad och strejk. Nu har medlare utsetts för att försöka lösa tvisten mellan arbetsgivare och fack.

Medlingsinstitutet, som tar över när parterna inte kommer överens, berättar i ett pressmeddelande att tre medlare kallats in.

Robert Schön är tidigare vice vd på Industriarbetsgivarna och Ronny Wenngren är före detta förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet. Bägge två hade sina första medlingsuppdrag 2022.

Den tredje är Gerald Lindberg med erfarenhet som andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet. Han medlade första gången i år.

Tiden är knapp eftersom Transportarbetareförbundet varslat om konflikt i två steg. Den 25 augusti klockan 04.00 inleds en blockad som innebär stopp för nyanställningar, inhyrda förare och all övertid och mertid för taxibolag som är anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Enas inte parterna utlöses strejk, i ett andra steg, med start den 4 september klockan 04.00 vid sex utvalda taxibolag i landet.

Hur snart kommer medlingen att dra i gång?

– Normalt går man i gång så snart som möjligt. Sen är det alltid kalendrar som ska gås igenom. Men preliminärt kommer parterna och medlarna att träffas i morgon, svarar chefsjurist och Medlingsinstitutets presskontakt Per Ewaldsson.

– Sedan kommer arbetet att pågå fortlöpande till dess att en lösning har nåtts, tillägger han.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth bekräftar att förbundet ska träffa medlarna på förmiddagen i morgon fredag. Transport står först på tur eftersom facket lagt varslet.

– Eftersom vi inte lyckades lösa det här med motparten så är det lika bra att medlingen kommer i gång så fort som möjligt. Vi kommer att presentera våra krav, berätta hur långt vi kommit och vilka problemen är, säger han.

Tommy Wreeth hade gärna sett att Medlingsinstitutet utsett medlaren Jan Sjölin (tidigare ombudsman på fackförbundet Kommunal). Han satte sig in i taxi-problematiken som kärvade på samma sätt vid förra avtalsrörelsen.

– Det hade sparat tid. Problemet är att de löneuppgifter som arbetsgivarna lämnade till Tillväxtverket för att få coronastöd under pandemin inte stämmer överens med den lönestatistik de presenterar nu. Det är en differens på 1 200 kronor, säger han.

Arbetsgivare och fack behöver alltså komma överens om vilka lönenivåer som gäller i branschen, för att kunna komma vidare och enas om lönehöjningar för förare med både fast månadslön och chaufförer som får procentlön på inkört belopp.

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.