Konflikt i taxibranschen

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

Taxi. (UPPDATERAD) Efter resultatlösa förhandlingar om ett nytt avtal för landet taxiförare varslade Transport den 15 augusti om blockad och strejk. Nu har medlare utsetts för att försöka lösa tvisten mellan arbetsgivare och fack.

Medlingsinstitutet, som tar över när parterna inte kommer överens, berättar i ett pressmeddelande att tre medlare kallats in.

Robert Schön är tidigare vice vd på Industriarbetsgivarna och Ronny Wenngren är före detta förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet. Bägge två hade sina första medlingsuppdrag 2022.

Den tredje är Gerald Lindberg med erfarenhet som andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet. Han medlade första gången i år.

Tiden är knapp eftersom Transportarbetareförbundet varslat om konflikt i två steg. Den 25 augusti klockan 04.00 inleds en blockad som innebär stopp för nyanställningar, inhyrda förare och all övertid och mertid för taxibolag som är anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Enas inte parterna utlöses strejk, i ett andra steg, med start den 4 september klockan 04.00 vid sex utvalda taxibolag i landet.

Hur snart kommer medlingen att dra i gång?

– Normalt går man i gång så snart som möjligt. Sen är det alltid kalendrar som ska gås igenom. Men preliminärt kommer parterna och medlarna att träffas i morgon, svarar chefsjurist och Medlingsinstitutets presskontakt Per Ewaldsson.

– Sedan kommer arbetet att pågå fortlöpande till dess att en lösning har nåtts, tillägger han.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth bekräftar att förbundet ska träffa medlarna på förmiddagen i morgon fredag. Transport står först på tur eftersom facket lagt varslet.

– Eftersom vi inte lyckades lösa det här med motparten så är det lika bra att medlingen kommer i gång så fort som möjligt. Vi kommer att presentera våra krav, berätta hur långt vi kommit och vilka problemen är, säger han.

Tommy Wreeth hade gärna sett att Medlingsinstitutet utsett medlaren Jan Sjölin (tidigare ombudsman på fackförbundet Kommunal). Han satte sig in i taxi-problematiken som kärvade på samma sätt vid förra avtalsrörelsen.

– Det hade sparat tid. Problemet är att de löneuppgifter som arbetsgivarna lämnade till Tillväxtverket för att få coronastöd under pandemin inte stämmer överens med den lönestatistik de presenterar nu. Det är en differens på 1 200 kronor, säger han.

Arbetsgivare och fack behöver alltså komma överens om vilka lönenivåer som gäller i branschen, för att kunna komma vidare och enas om lönehöjningar för förare med både fast månadslön och chaufförer som får procentlön på inkört belopp.

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.