Medlare utsedda i Transports hamnkonflikt
Statliga Medlingsinstitutet har utsett två personer som ska försöka medla i konflikten mellan Transport och Sveriges Hamnar. De två medlarna är Karl Olof Stenqvist, tidigare förhandlingschef på arbetsgivarsidan. Och Malte Eriksson, en gång fackbas för grafikerna.
I går, onsdag, varslade Transport om blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med den 28 maj. I ett andra steg varslade förbundet dessutom om total arbetsnedläggelse i sex namngivna hamnar under två dygn.
Orsaken till varslet är att förhandlingarna om ett nytt löneavtal strandat.
– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen, sa stuveriombudsman Peter Winsten direkt efter att varslet lagts.
Hos motparten, Sveriges Hamnar, ansåg vd Joakim Ärlund att Transport tar i med storsläggan:
– Vi tycker att frågan om anställningstryggheten och blixtarnas (extrapersonalen) villkor egentligen skulle lösas vid förhandlingsbordet. Att varsla om stridsåtgärder är att gå väldigt långt.