ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Samtidigt är jag stolt över vårt internationella arbete och det jobb som vi gjorde bland 2 500 deltagare på den internationella kongressen i Singapore.

Men självklart ska medlemmarna aldrig behöva oroa sig över vad vi använder förbundets resurser till. Som förbundsordförande finns inget viktigare för mig än medlemmarnas förtroende och jag ger mig inte förrän det är återupprättat. Jag har själv tagit initiativ till en översyn av verksamheten som ska ske helt utan min och övriga förbundsstyrelsens ledning.

Viktig seger

Ordning och reda i åkerinäringen är utan tvekan Transports största fråga. Det har det varit i många år. Däri ligger framför allt att komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken från låglöneländer i Europa, som dumpar villkor och äventyrar trafiksäkerheten på svenska vägar genom att använda sig av kryphål i det europeiska regelverket. Vi vet att detta är något som företag i Sverige systematiskt har utnyttjat med berått mod.

Ett sådant företag är Ikea och det har vi haft en dialog med dem om. Länge. Nu har den burit frukt. I min senaste ordförandekrönika berättade jag att vi hade frusit dialogen med Ikea för att det aldrig hände något. Det var mycket fint snack men ingen verkstad.

Ikea är inte bara Sveriges största transportköpare utan även global jätte och därför var det här en oerhört stor fråga på kongressen i Singapore. För mig är det uppenbart att det beslut som sedan kom från Ikea var ett resultat av ett internationellt samarbete och internationella påtryckningar.

Ikea har nu meddelat Transport att man avser att gå ut till alla sina transportörer som kör inrikes (regelbundet) i Sverige och kräva att de tecknar kollektivavtal med Transport eller har kollektivavtalsliknande villkor. Dessutom kommer Ikea inte att acceptera rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Det är en enormt viktig seger i den här frågan och jag måste säga att jag tycker att det är modigt av Ikea eftersom det också kommer att ställa oerhört stora krav på efterlevnaden.

Mobilitetspaketet

Men detta var bara en, visserligen stor, transportköpare. Nu gäller det att fler visar samma mod och framför allt samma ansvar som Ikea. Det är det enda rimliga. Ingen kan längre låtsas som om de inte vet hur det går till på svenska vägar. Åtminstone inte med hedern i behåll.

När det gäller roten till detta, vilket är en rad EU-direktiv, så kommer jag i skrivande stund direkt från ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth där vi har diskuterat mobilitetspaketet. Han ville ha vår syn på det som håller på att arbetas fram i Bryssel.

Mobilitetspaketet handlar bland annat om hur EU-parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Jag är fullt medveten om att detta kräver internationella kompromisser och att vi inte kommer att få hela önskelistan. Men jag är lika fast bestämd att ta varje tillfälle i akt att föra fram vad som är viktigt för våra medlemmar och att inte ge upp förrän vi är så nära det bara går att komma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.