ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Samtidigt är jag stolt över vårt internationella arbete och det jobb som vi gjorde bland 2 500 deltagare på den internationella kongressen i Singapore.

Men självklart ska medlemmarna aldrig behöva oroa sig över vad vi använder förbundets resurser till. Som förbundsordförande finns inget viktigare för mig än medlemmarnas förtroende och jag ger mig inte förrän det är återupprättat. Jag har själv tagit initiativ till en översyn av verksamheten som ska ske helt utan min och övriga förbundsstyrelsens ledning.

Viktig seger

Ordning och reda i åkerinäringen är utan tvekan Transports största fråga. Det har det varit i många år. Däri ligger framför allt att komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken från låglöneländer i Europa, som dumpar villkor och äventyrar trafiksäkerheten på svenska vägar genom att använda sig av kryphål i det europeiska regelverket. Vi vet att detta är något som företag i Sverige systematiskt har utnyttjat med berått mod.

Ett sådant företag är Ikea och det har vi haft en dialog med dem om. Länge. Nu har den burit frukt. I min senaste ordförandekrönika berättade jag att vi hade frusit dialogen med Ikea för att det aldrig hände något. Det var mycket fint snack men ingen verkstad.

Ikea är inte bara Sveriges största transportköpare utan även global jätte och därför var det här en oerhört stor fråga på kongressen i Singapore. För mig är det uppenbart att det beslut som sedan kom från Ikea var ett resultat av ett internationellt samarbete och internationella påtryckningar.

Ikea har nu meddelat Transport att man avser att gå ut till alla sina transportörer som kör inrikes (regelbundet) i Sverige och kräva att de tecknar kollektivavtal med Transport eller har kollektivavtalsliknande villkor. Dessutom kommer Ikea inte att acceptera rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Det är en enormt viktig seger i den här frågan och jag måste säga att jag tycker att det är modigt av Ikea eftersom det också kommer att ställa oerhört stora krav på efterlevnaden.

Mobilitetspaketet

Men detta var bara en, visserligen stor, transportköpare. Nu gäller det att fler visar samma mod och framför allt samma ansvar som Ikea. Det är det enda rimliga. Ingen kan längre låtsas som om de inte vet hur det går till på svenska vägar. Åtminstone inte med hedern i behåll.

När det gäller roten till detta, vilket är en rad EU-direktiv, så kommer jag i skrivande stund direkt från ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth där vi har diskuterat mobilitetspaketet. Han ville ha vår syn på det som håller på att arbetas fram i Bryssel.

Mobilitetspaketet handlar bland annat om hur EU-parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Jag är fullt medveten om att detta kräver internationella kompromisser och att vi inte kommer att få hela önskelistan. Men jag är lika fast bestämd att ta varje tillfälle i akt att föra fram vad som är viktigt för våra medlemmar och att inte ge upp förrän vi är så nära det bara går att komma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.