Medlingen misslyckad: Hamnstrejk i morgon
Hamn. Klockan nio i morgon bitti bryter de första punktstrejkerna ut. Liksom arbetsgivarnas lockout i en rad svenska hamnar. Hamnarbetarförbundet har tackat nej till medlarnas bud. Arbetsgivarna sa ja.
– Det är anmärkningsvärt att vi fått ett medlarbud närmast identiskt med arbetsgivarnas kravlista. Budet innebär inskränkningar av våra fackliga rättigheter som sträcker sig utanför gällande rättspraxis, säger Hamnarbetarförbundets (HF) Erik Helgeson i en kommentar.
Mattias Dahl, vd Transportföretagen, kommenterar också den fruktlösa medlingen i ett pressmeddelande:
– Vi är lösningsorienterande och villiga att pröva alla förslag. Allt så länge som lösningarna inte hotar den svenska modellen.
Efter en höst med förhandlingar stod det klart att Transports konkurrerande fack HF och Sveriges Hamnar inte kom överens om ett kollektivavtal i hamnarna. Arbetsgivarna erbjöd ett hängavtal på Transports gällande stuveriavtal. Facket ville ha ett eget, som kunde vara identiskt med Transports.
Förra måndagen varslade HF om punktstrejker i nio hamnar och blockad i ytterligare tre. Dagarna därefter fyllde fackförbundet på med flera varsel om kortare strejker.
På torsdagen kontrade Sveriges Hamnar med lockoutvarsel. Under de två till sex timmar långa strejkerna stängs HF:s medlemmar ute från arbetsplatserna. Lockouten gäller inte bara under strejktimmarna, utan hela den resterande dagen. I ett par fall där strejkerna är tänkta att utlösas på kvällen sträcker sig lockouten in även på nästkommande dygn.
De stridande parterna har träffat medlare under den gångna helgen. Båda lämnade över sina kravlistor.
I morse levererade de statliga medlarna sitt förslag till uppgörelse. HF sa nej och Sveriges Hamnar sa ja. Därmed bryter punktstrejkerna, blockaderna och lockouterna ut i morgon, onsdag.
De första punktstrejkerna stoppar arbetet i hamnar i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, senare utvidgas stridsåtgärderna till Stockholm och Göteborg.
– Man har erbjudit oss ett riktigt avtal men samtidigt krävt en bilaga som effektivt omvandlar det till ett hängavtal igen. Det börjar bli väldigt uttjatat, kommenterar Eskil Rönér, ordförande i HF.
– Medlarnas lösning innebär att Hamnarbetarförbundet får allt som de sagt sig strida för och vilja ha, hävdar i stället Joakim Ärlund förhandlingschef för Sveriges Hamnar.
Vill du läsa parternas skrivningar och medlarbudet? HF har lagt ut dokumenten på sin hemsida, här finns länken.