Megafack lockar inte förbunden

Transports förslag om ett enda stort LO-fack gör ingen direkt succé bland de andra förbunden. I juni avgör LO-kongressen om idén ska utredas vidare.

Transportarbetaren har frågat ordförandena i de övriga 13 LO-förbunden hur de ställer sig till förslaget att gå ihop i ett gemensamt fack. Åtta säger blankt nej. I dag är de olika arbetarfacken samlade i LO, men är helt egna organisationer.

– Tankarna ligger långt utanför boxen, konstaterar Målarnas ordförande Mikael Johansson, den enda av förbundsordförandena som inte kan ge ett rakt svar på om idén är värd att utreda eller inte.

– Det sämsta man kan göra är att säga definitivt nej till nya tankar, säger han. Men den här är vi nog inte mogna att ta i än.

Transports argument är att ett stor-LO kan agera starkare, locka fler unga medlemmar och bygga upp en bättre ekonomi. Omkring sex, sju yrkessektioner skulle ta tillvara fackets specifika intressen
i de olika branscherna.

– Det kan vara en väg att få slut på tjafset som hotar att spräcka LO, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport, efter en avtalsrörelse där förbunden inte kunde enas om en gemensam linje.

LO:s styrelse, som består av de olika förbundens ordförande, har gemensamt svarat på motionen. Den klumpades ihop med flera andra som handlar om organisationsfrågor. Styrelsens förslag till kongressen är att tillsätta en utredning om LO:s framtida roll och uppdrag – men inte med siktet att gå ihop i ett megaförbund.

När ordförandena svarar på Transportarbetarens frågor framkommer ändå olika sätt att se på förslaget:

Omkring hälften av dem kan se tänkbara fördelar som kostnadseffektivitet och mera samarbete. Bland de omedelbara nackdelarna nämns att avståndet till medlemmarna riskerar att bli för långt och att yrkesfrågorna kan komma bort.

– Vi i GS-facket har gått igenom en rad sammanslagningar och jag vet att det finns en gräns för när medlemmarna identifierar sig med sitt fack, säger Per-Olof Sjöö.

Bara Fastighets ordförande Magnus Pettersson stöttar förslaget:

– Vi och Transport hade en liknande motion till LO-kongressen 2000. Vi ville ha en organisationsutredning med intentionen ett förbundslöst LO. Men det blev inte ens debatt om frågan den gången.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.