Men hur guppiga är de egentligen?
Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Så beskriver Motormännen det svenska vägnätet. Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.
Här kommer några svar:
”E10, Töre – Kiruna. Smal och gropig till största delen.
E4 allmänt runt Norrbotten, spårig och gropig. Feldoserade kurvor.
Riksväg 97, Luleå – Jokkmokk, är horribel.
Behöver man skriva mer? Alla dessa vägar trafikeras dagligdags av tung trafik och personbilar. Många olyckor, sommar som vinter.”
Linn Ridderström, Boden
”Delar av E4 är ganska utsliten. En del av andra vägar har så djupa spår att man skulle kunna köra ett tåg på dem.”
Kenth Ohlsson, Småland
”Rent spontant känns det som att det inte finns tillräckligt med pengar att reparera vägarna. Vägarna häromkring börjar gå sönder. Vet inte om det kan ha ett samband med att trafiken ökat, samt att fordonen blivit fler och tyngre och det påverkar vägarna.”
Marika Modig, Småland
”Finns många spännande vägar i Jämtland kan jag lova. Chaufförer kör gärna någon mil längre omväg, i stället för att köra sönder bilen.”
Pär Höst, Jämtland
”Väg 50 från Söderhamn mot Bollnäs är katastrofalt dålig. Den skulle ha gjorts om under 2019, men nu har de skjutit upp det till 2020.”
Anja Binke, Bollnäs
”Jag kör mestadels i Norge, så alla vägar i Sverige är ju förhållandevis bra.”
Håkan Näslund
”Många Europavägar är katastrof uppåt i landet, stora slukhål nästan, slår ju sönder bussarna.”
Christine Hemmingsson Pöllänen, Blekinge
”Många av våra så kallade motorvägar och Europavägar är väldigt spåriga. Till exempel 27:an och 45:an bitvis!”
Christer Ballou Jonsson
”Ingen landsväg, men stadsgatorna i Sundsvall är som en grusväg på våren.”
Liz Blomberg
”Jag ställer mig väldigt skeptisk till Motormännens Riksförbund och deras granskning runt Västerås. Flertalet av vägarna som utpekats som dåliga, har varit dåliga innan deras påstådda datum, och åtgärdade/renoverade/nybelagda under deras inspektionstid.”
Nicklas BG
”Det måste vara lättare att skriva om de vägar som är bra. Det måste gå fortare.”
Ola Ericsson, Östergötland