Staffan Ström, rektor vuxenutbildningen i Nacka kommun.
Close
Staffan Ström är rektorn som är nöjd med både Nackas politiker och sina lärare på komvux. Taxiförarutbildningen ska ge jobb, tänker han.
Close

Men, hur tänkte ni nu?

I Nacka pluggar närmare 30 personer till taxichaufför samtidigt som de trimmar sin svenska. Komvux står för utbildningen till en bransch med löner så pressade att chaufförer jobbar 60 timmar i veckan.

Staffan Ström är rektor för vuxenutbildningen i Nacka kommun, strax öster om Stockholm. Han är ytterst ansvarig för taxiförarutbildningen som vänder sig till mer eller mindre nyanlända invandrare.

1. Hur känns det att utbilda människor till ett jobb där löner sätts i procent och den som vill få ihop 20 000 i månaden tvingas jobba uppåt 60 timmar i veckan? Där 16 000 brukar bli månadsförtjänsten för den som jobbar normal heltid?

– Som jag ser det går vägen till integration genom arbetslivet. Det viktigaste är att få in en fot hos någon arbetsgivare i stället för att leva i utanförskap. Taxi kan vara ett instegsjobb som gör det möjligt att sedan gå vidare i yrkeslivet.

– Det ingår inte i min roll att värdera olika yrken eller branscher.

2. Det betyder att en bransch där kollektivavtal tillhör undantagen är ok? Där 35 procent av företagen är med i arbetsgivarorganisationen och en betydligt mindre andel av de anställda är med i facket?

– Jag utgår från att de som går utbildningen hamnar hos seriösa arbetsgivare. När Taxi Stockholm var intresserade och berättade att deras åkare har kollektivavtal kände jag mig trygg.

3. Och hur känns det att överetableringen gör att kommuner och landsting pressar ner priserna för samhällsresor som skolskjuts, färdtjänst, sjukresor? Vilket i sin tur gör att åkare kommer att pressa ner även de nyutbildade chaufförernas löner och villkor för att få uppdragen.

– Jag kan känna hur jag vill … Politikerna säger att eleverna väljer vad de vill utbilda sig till även inom SFY. Och man vet inte hur det ser ut i en bransch ett år framåt i tiden, inte på den lokala arbetsmarknaden.

– Men jag kan se liknande tendenser i min egen bransch, när kommuner upphandlar vuxenutbildning. Då tycker jag att ren priskonkurrens i offentliga upphandlingar kan göra att man binder ris åt sin egen rygg.

4. SFY? 

– SFY är en kombination av svenska för invandrare och yrkeskurser.

5. Hur funkar det i Nacka?

– Här har alla kommuninvånare rätt att läsa på komvux, och vi jobbar mycket med nyanlända. Utbildningsbrister är vanliga bland dem som får socialbidrag. Och politikerna vill förebygga att människor hamnar i ekonomiskt bistånd.

– Komvux är kommunens främsta integrationsprojekt, 70 procent av alla elever har ett annat modersmål än svenska. SFY är en del av vanliga komvux och kommunen betalar hundra procent.

6. Hur väljs SFY-yrkena ut? 

– Vi köper själva utbildningarna, men säger till skolorna att de kan erbjuda alla kurser som Skolverket godkänner och som efterfrågas.

7. Och då blev det taxi? 

– Lernia, som utför kursen, hade redan en relation med taxi och hörde att arbetsgivare i branschen ville rekrytera fler förare. Då uppmanade jag Lernia att utveckla den utbildningen. Mitt uppdrag är ju att ge kommuninvånarna den utbildning som skollagen ger dem rätt till – och som de kan få jobb efter.

8. Bjuds facket in till taxiförarutbildningen?

– Det står ingenting om facket i Skolverkets kursplaner, men Lernia har tagit fram utbildningen ihop med branschen. Jag skickar frågan vidare till de ansvariga där.

9. Så frågan går till Lernias Ola Brorsson: Är facket med?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!