Men, hur tänkte ni nu?
I Nacka pluggar närmare 30 personer till taxichaufför samtidigt som de trimmar sin svenska. Komvux står för utbildningen till en bransch med löner så pressade att chaufförer jobbar 60 timmar i veckan.
Staffan Ström är rektor för vuxenutbildningen i Nacka kommun, strax öster om Stockholm. Han är ytterst ansvarig för taxiförarutbildningen som vänder sig till mer eller mindre nyanlända invandrare.
1. Hur känns det att utbilda människor till ett jobb där löner sätts i procent och den som vill få ihop 20 000 i månaden tvingas jobba uppåt 60 timmar i veckan? Där 16 000 brukar bli månadsförtjänsten för den som jobbar normal heltid?
– Som jag ser det går vägen till integration genom arbetslivet. Det viktigaste är att få in en fot hos någon arbetsgivare i stället för att leva i utanförskap. Taxi kan vara ett instegsjobb som gör det möjligt att sedan gå vidare i yrkeslivet.
– Det ingår inte i min roll att värdera olika yrken eller branscher.
2. Det betyder att en bransch där kollektivavtal tillhör undantagen är ok? Där 35 procent av företagen är med i arbetsgivarorganisationen och en betydligt mindre andel av de anställda är med i facket?
– Jag utgår från att de som går utbildningen hamnar hos seriösa arbetsgivare. När Taxi Stockholm var intresserade och berättade att deras åkare har kollektivavtal kände jag mig trygg.
3. Och hur känns det att överetableringen gör att kommuner och landsting pressar ner priserna för samhällsresor som skolskjuts, färdtjänst, sjukresor? Vilket i sin tur gör att åkare kommer att pressa ner även de nyutbildade chaufförernas löner och villkor för att få uppdragen.
– Jag kan känna hur jag vill … Politikerna säger att eleverna väljer vad de vill utbilda sig till även inom SFY. Och man vet inte hur det ser ut i en bransch ett år framåt i tiden, inte på den lokala arbetsmarknaden.
– Men jag kan se liknande tendenser i min egen bransch, när kommuner upphandlar vuxenutbildning. Då tycker jag att ren priskonkurrens i offentliga upphandlingar kan göra att man binder ris åt sin egen rygg.
4. SFY?
– SFY är en kombination av svenska för invandrare och yrkeskurser.
5. Hur funkar det i Nacka?
– Här har alla kommuninvånare rätt att läsa på komvux, och vi jobbar mycket med nyanlända. Utbildningsbrister är vanliga bland dem som får socialbidrag. Och politikerna vill förebygga att människor hamnar i ekonomiskt bistånd.
– Komvux är kommunens främsta integrationsprojekt, 70 procent av alla elever har ett annat modersmål än svenska. SFY är en del av vanliga komvux och kommunen betalar hundra procent.
6. Hur väljs SFY-yrkena ut?
– Vi köper själva utbildningarna, men säger till skolorna att de kan erbjuda alla kurser som Skolverket godkänner och som efterfrågas.
7. Och då blev det taxi?
– Lernia, som utför kursen, hade redan en relation med taxi och hörde att arbetsgivare i branschen ville rekrytera fler förare. Då uppmanade jag Lernia att utveckla den utbildningen. Mitt uppdrag är ju att ge kommuninvånarna den utbildning som skollagen ger dem rätt till – och som de kan få jobb efter.
8. Bjuds facket in till taxiförarutbildningen?
– Det står ingenting om facket i Skolverkets kursplaner, men Lernia har tagit fram utbildningen ihop med branschen. Jag skickar frågan vidare till de ansvariga där.
9. Så frågan går till Lernias Ola Brorsson: Är facket med?
– Nej.