Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.
Först undrar jag om inte ett sådant ärende ska resultera i en varning eller tillsägelse? Avdrag på lönen? Att räkna ett par drickor som stöld ur kassan tyckte jag kändes konstigt. Det är ju inte stöld förrän varan är betald och ett värde är konstaterat? Om vi nu ska prata utifrån marxistiska-ekonomiska termer.
Det andra jag tänkte på är hur olika det ser ut mellan mackar. Jag jobbar på en mindre kedja, där jag i mitt kontrakt har som förmån ”fri tillgång till mat och dryck” de dagar jag jobbar och inte kan äta hemma. Lunch och middag kan jag då ta från jobbet.
Som mackanställd är man utsatt på ett helt annat sätt än vanlig butikspersonal: Det är större risk för rån och man arbetar med explosiva ämnen (bensin och gasol har vi gemensamt). Att locka med höga löner är kanske inte aktuellt, men andra förmåner? En bild jag fått till mig genom åren är att mackanställda ”har högre lön än butikspersonal, får köpa saker med bra personalrabatt och har rabatt på drivmedel”. Ingenting av detta verkar stämma utifrån de människor jag pratat med.
Jag tjänar relativt dåligt, men har förmånen att jag får ta och äta precis vad jag vill. Och behöver jag ett särskilt startbatteri köper macken in det och jag får köpa det med rabatt. Det är så man får lojal personal. Jag tjänar konstigt nog ingenting på att byta till ett mer välbetalt jobb. Och mitt företag får en lojal och engagerad anställd tillbaka. Med tanke på de förutsättningar vi har på vårt jobb (mycket ensamarbete, högre rånrisk, farliga ämnen i vår absoluta närhet et cetera) så borde det ju synas i anställningsavtalet.
Mackarna är än i dag vägnätets ryggrad. Vi ser till att folk kan tanka bilen, köpa det som glömts i den vanliga affären, har generösare öppettider och är på landsbygden ofta den enda mötesplatsen. Vi som yrkesgrupp borde ha bättre villkor och ses som mer än en ”vanlig” detaljhandelsarbetare. Förr hade yrket en högre status eftersom man förväntades (och gör än i dag) ha en bred kunskap om olika fordon. Jag undrar varför den statusen sjunkit?