”Mer än en tusenlapp är chaufförerna värda!”

"Vi har ett tungt och ansvarsfullt jobb. En lönehöjning på 1 200–1 500 kronor och ett ettårigt avtal är ett bud som Transport gott kan gå ut med till arbetsgivarna", tycker chaufförerna på åkeriet AA Logistik i Västerås.

Transportarbetaren hälsade på förarna på företaget under den kylslagna lastningen tidigt i morse, några timmar innan Transportarbetareförbundet satte sig vid förhandlingsbordet med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Manglingen inleddes på eftermiddagen i dag och handlar om att mejsla fram ett nytt kollektivavtal om löner och villkor för Transports åkerichaufförer och terminalarbetare.

Transport har inledningsvis gått ut med tre krav; ett ettårigt avtal, en lönehöjning på 860 kronor och någon form av begränsning när det gäller inhyrning av personal. Ytterligare en fråga har nyligen seglat upp på dagordningen. Den handlar om alkotester av chaufförer på kundföretagen, som nu blivit tillåtna efter en tvist i Arbetsdomstolen, där Transport led nederlag.

Föraren ”Perka” Henriksson är huvudskyddsombud och ordförande i Transportklubben på AA Logistik. Liksom kollegan Olle Johansson börjar han närma sig pensionsåldern. De är överens om att arbetsgivare och fack borde göra större avsättningar till den kommande pensionen, för att slantarna ska räcka till bättre än i dag.

– Jag var nyligen till banken och fyllde på mitt privata pensionssparande. Man måste spara extra annars klarar man sig inte när man slutat jobba, säger Olle Johansson.

Perka nickar:

– Regeringen vill bara att vi ska arbeta längre och folk har knappt råd att gå vid 65 år, som det ser ut nu.

Jobbarkompisen Juan Carlos sluter upp. Han tycker att 860 kronor är ett för lågt utgångsbud. Juan anser att Transport ska gå ut hårdare och vara berett att ta konflikt, att stoppa lastbilarna – och Sverige:

– Begär 1 500 kronor. Vi ska ha mer än Byggnads, vi ligger på så låg lön i dag! Och så behöver vi mer semester.

Trion liknar förhandlingarna vid en bilförsäljning. Det måste finnas prutmån när ”budgivningen” börjar.

Perka och Olle instämmer i Transports krav på en striktare reglering beträffande inhyrd personal:

– Helst borde bemanning försvinna helt, så att företagen anställde i stället.

Perka vill gärna se arbetstidsförkortningar, främst för nattarbetande chaufförer och han tycker att Transport ska driva samma linje som Byggnads med huvudentreprenörskap. Det innebär att alla entreprenörer ”nedåt i kedjan” ska ha kollektivavtal och schysta arbetsvillkor.

Alkotestning av chaufförer på kundföretagen gör Parka upprörd. Han anser att det enbart ska hanteras av den egna arbetsgivaren.

– Hur går det med sekretessen, annars? Vad har kundbolagen för system och hur kan de garantera att uppgifterna inte sprids? Vill kundföretagen inte ta in chaufförer utan att utföra drogtester, så får vi väl ställa bilarna utanför grindarna. Då kan de ju komma dit ut och hämta varorna i stället.

Perka har tidigare deltagit i avtalskonferenser, där ett stort antal Transportombud från hela landet framfört önskemål och krav inför avtalsförhandlingarna. Han är medveten om att de senaste avtalen varit kortare och att tidsutrymmet krympt, men skickar ändå en uppmaning till Transports ledning:

– Det känns som om avtalen styrts upp mer på ”högre ort” i dag. Jag skulle önska att man gick ut mer och hörde efter vad folk tycker på fältet.

Innan chaufförerna hastar vidare gör de tummen ner för IF Metalls just tecknade avtal. Ska man ingå ett treårigt avtal, så bör det åtminstone ge en total lönehöjning på 10 procent, menar de.

Anders är i full gång med lastningen och vill inte säga sitt efternamn. Han anser att 860 kronor inte räcker till mer än att täcka avgiften till facket och a-kassan.

– Varför ska vi ha lägst lön? 1 200 är väl ett lagom utgångsbud. När vi betalar så hög avgift kan de väl åtminstone förhandla fram bra löner åt oss.

– Vi är många som tycker att det är alldeles för dyrt med facket i dag. Förbundet borde göra sig av med sina uthyrningsstugor, tidningen och allt kringgods, så kunde avgiften sänkas. Det kostar ju med dem som sitter och förhandlar nu också.

Susanne Pettersson stortrivs med jobbet, men understryker att det är tungt och kräver sin problemlösare. Hennes dotter tjänar efter två års utbildning mer än sin mamma.

– Vi blir omsprungna. Nog tycker jag vi kunde begära 1 500 spänn!

Liksom flera av kollegorna vill P-O Pettersson att lönehöjningen ska gälla retroaktivt, från det att det nya avtalet löpte ut den sista februari.

– Vi vill inte bli lurade på flera månader igen! Vi släpar efter när det gäller ob-tilläggen och det är fel att vi får samma ob-ersättning för både lördagar och söndagar. Söndagsjobbet borde självklart ge mer.

P-O:s budskap till avtalsförhandlarna är:

– Jobba hårt med bemanningsbegränsning och falska f-skattare!

Marcus Thyselius håller med jobbarkompisen om att ob-tilläggen är för magra. Han efterlyser också bättre ersättning vid storhelger. Småbarnspappan Johan Van den Berg vill ha in skrivningar i avtalet, som underlättar kombinationen arbete–föräldraskap:

– Man ska ha rätt att vara med sina barn. Arbetsgivaren kan fortfarande beordra övertid, men med små barn där hemma behöver du veta vilka arbetstider du har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.