Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.
Close
Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.
Close
Avtalsrörelsen: Flyget

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Madelene Brottare får av sin koordinator veta att hon ska lossa Luleåplanet som strax ankommer. Jonas Morin får samtidigt flighten Malaga. Båda är Transportmedlemmar och jobbar sedan några år på Arlanda, hos marktjänstbolaget som vuxit kraftigt de senaste åren.

– Jag gick med både för att jag tänkte att det kunde vara ett bra stöd och för att det ger en tryggare arbetsplats, säger hon.

Jobbet på rampen är ofta tungt. Flighter med tre, fyra ton ska lossas, resväskor och kollin lyftas i flera steg; från planet, till lastpallar och vidare. Sedan ska lika mycket in. Året runt. I kyla, mörker och snö. Flera säger att värst är regn, det är svårt att skydda sig helt från vätan. Rampområdet är heller inte prioriterat vid snöröjning, förra vintern la facket skyddsstopp då ägaren Swedavia inte hann röja och det blev omöjligt att köra ut för ramppersonalen.

– Även om vi på många sätt har en fascinerande arbetsplats, där man träffar många nya människor, är det också ett av de tyngsta arbeten som finns, säger Elias Jobran, som är klubbordförande och sekreterare i Transports flygavdelning.

Bra sammanhållning

Madelene Brottare tycker att det fysiskt krävande arbetet fungerar bra för henne personligen. Fortfarande är det relativt få kvinnor som har hennes jobb, men från företagets sida ser man gärna fler.

Överlag trivs hon och Jonas Morin på jobbet, sammanhållningen är bra.

– Arbetsbelastningen är väldigt olika, vissa dagar kan det var tufft med flighter hela tiden. Men visst, jag förstår att det inte kan vara fullt med folk här på tider när ingen ska flyga.

Jonas Morin har tidigare på dagen lastat ett plan till Torsby-Hagfors: en väska på 13 kilo. Ett undantag.

– Personligen skulle jag önska att det var jämnare pass. Vissa har fyra timmar en dag och sedan upp mot tolv, tretton en annan.

Split-pass

Arbetsgivaren ville ha ännu kortare pass, men det satte vi stopp för, säger Jonas Morin, som sitter i klubbstyrelsen.

En annan sak han, och facket, reagerat mot är så kallade split-pass, där arbetsdagen delas av ett avbrott på flera timmar.

Jonas Morin tycker att många frågor är viktiga inför kommande avtalsrörelse. När transportarna talar återkommer en sak: Swedavias planerade höjning av parkeringsavgifterna. Anställda som är beroende av egen bil befarar att det efter höjningen kan kosta närmare 12 000 kronor om året att parkera på jobbet.

– Det är helt orimligt. Börjar man klockan fem på morgonen går det inte att åka kommunalt, säger Jonas.

Det är en fråga som de också har en dialog om med Unionens fackklubb.

– Vi har många gemensamma intressen och min syn är att vi måste bli bättre på att organisera oss tillsammans med andra förbund. Arbetstagarsidan, som kollektiv, är det viktigaste, säger klubbordförande Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.