Mer än lönekrav i lasten
Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.
Madelene Brottare får av sin koordinator veta att hon ska lossa Luleåplanet som strax ankommer. Jonas Morin får samtidigt flighten Malaga. Båda är Transportmedlemmar och jobbar sedan några år på Arlanda, hos marktjänstbolaget som vuxit kraftigt de senaste åren.
– Jag gick med både för att jag tänkte att det kunde vara ett bra stöd och för att det ger en tryggare arbetsplats, säger hon.
Jobbet på rampen är ofta tungt. Flighter med tre, fyra ton ska lossas, resväskor och kollin lyftas i flera steg; från planet, till lastpallar och vidare. Sedan ska lika mycket in. Året runt. I kyla, mörker och snö. Flera säger att värst är regn, det är svårt att skydda sig helt från vätan. Rampområdet är heller inte prioriterat vid snöröjning, förra vintern la facket skyddsstopp då ägaren Swedavia inte hann röja och det blev omöjligt att köra ut för ramppersonalen.
– Även om vi på många sätt har en fascinerande arbetsplats, där man träffar många nya människor, är det också ett av de tyngsta arbeten som finns, säger Elias Jobran, som är klubbordförande och sekreterare i Transports flygavdelning.
Bra sammanhållning
Madelene Brottare tycker att det fysiskt krävande arbetet fungerar bra för henne personligen. Fortfarande är det relativt få kvinnor som har hennes jobb, men från företagets sida ser man gärna fler.
Överlag trivs hon och Jonas Morin på jobbet, sammanhållningen är bra.
– Arbetsbelastningen är väldigt olika, vissa dagar kan det var tufft med flighter hela tiden. Men visst, jag förstår att det inte kan vara fullt med folk här på tider när ingen ska flyga.
Jonas Morin har tidigare på dagen lastat ett plan till Torsby-Hagfors: en väska på 13 kilo. Ett undantag.
– Personligen skulle jag önska att det var jämnare pass. Vissa har fyra timmar en dag och sedan upp mot tolv, tretton en annan.
Split-pass
Arbetsgivaren ville ha ännu kortare pass, men det satte vi stopp för, säger Jonas Morin, som sitter i klubbstyrelsen.
En annan sak han, och facket, reagerat mot är så kallade split-pass, där arbetsdagen delas av ett avbrott på flera timmar.
Jonas Morin tycker att många frågor är viktiga inför kommande avtalsrörelse. När transportarna talar återkommer en sak: Swedavias planerade höjning av parkeringsavgifterna. Anställda som är beroende av egen bil befarar att det efter höjningen kan kosta närmare 12 000 kronor om året att parkera på jobbet.
– Det är helt orimligt. Börjar man klockan fem på morgonen går det inte att åka kommunalt, säger Jonas.
Det är en fråga som de också har en dialog om med Unionens fackklubb.
– Vi har många gemensamma intressen och min syn är att vi måste bli bättre på att organisera oss tillsammans med andra förbund. Arbetstagarsidan, som kollektiv, är det viktigaste, säger klubbordförande Elias Jobran.