Mer att göra för tidningsbuden
Tidningsbud. Mediehusen drabbas av coronakrisen när lönsamheten redan är historiskt låg. Ändå kommer tidningarna ut till sina läsare. För buden har pandemin än så länge mest betytt mer att göra.
Enormt mycket mer paket de senaste veckorna, konstaterar Peter Österling, som bär ut tidningar i Solna. Annars har coronaviruset för honom handlat om skarpare hygienrutiner, större avstånd till människor och oro för att bli smittad. Som för de flesta.
– Vi har ju varit självisolerade sedan länge. Den här gången är det till vår fördel, säger Daniel Hilmér, tidningsbud i Trollhättan.
Han är fackligt aktiv och har ett antal uppdrag i Transport, på arbetsplatsen är han förhandlingsombud och huvudskyddsombud. Han berättar att coronakrisen har påverkat jobbet på VTD till viss del:
– Paketen har ökat, framför allt apoteksvarorna. Vi ska inte vara fler än fem inne på en filial och vi har fått ut våtservetter för att torka bilarna när passet är slut.
Tommi Nilsson, klubbordförande på Premo, bekräftar bilden från sin Stockholmshorisont: Paketmängden ökar och tidningsbuden håller mer avstånd.
Distributörer kan förstås ändå smittas. I Laholm har prenumeranter tillfälligt blivit utan tidning på grund av att många bud varit sjuka. Coronasmittade, enligt den egna tidningens webb.
Tidningshusen, som äger de olika distributionsföretagen, drabbats hårt. I en kristid då läsare efterfrågar mer och mer journalistik rasar annonsintäkterna. Ett extra distributionsstöd som regeringen lovat, 150 miljoner kronor, motsvarar en månads tapp i annonspengar. Annonserna är annars den näst största inkomsten för prenumererad press, den största för gratistidningar.
Utgångsläget för dagstidningarna var också uselt. 2018 utsågs till det sämsta året någonsin av Myndigheten för press, radio och tv. Och att 2019 ser ut att ha blivit ännu sämre när det gäller lönsamheten. Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) frågade de 13 största tidningshusen om läget just när coronapandemin hade tagit fart.
– De räknar med att tappa mellan 30 och 50 procent av intäkterna i april, och tappet ser ut att fortsätta, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.
Han ser ändå några ljuspunkter i krisläget: Intresset för tidningsläsning ökar och fler tecknar prenumerationer, inte enbart digitala.
När det handlar om paket förutspår chefen för Point logistik, distributionsföretag i Småland, Västergötland och Skåne, att coronakrisen ska driva på en utveckling som redan är i gång. Så här tänker Johan Lundin:
– Dagstidningarnas pappersupplagor fortsätter att sjunka – men e-handeln växer. Nu ser vi att den processen skyndas på. Och vi bygger en struktur som ska möta det.