Close
– Vi följer riktlinjerna som alla andra, säger tidningsbudet Peter Österling. Men jag går ju i in hissarna och tar i handtagen.
Close
Corona

Mer att göra för tidningsbuden

Tidningsbud. Mediehusen drabbas av coronakrisen när lönsamheten redan är historiskt låg. Ändå kommer tidningarna ut till sina läsare. För buden har pandemin än så länge mest betytt mer att göra.

Enormt mycket mer paket de senaste veckorna, konstaterar Peter Österling, som bär ut tidningar i Solna. Annars har coronaviruset för honom handlat om skarpare hygienrutiner, större avstånd till människor och oro för att bli smittad. Som för de flesta.

– Vi har ju varit självisolerade sedan länge. Den här gången är det till vår fördel, säger Daniel Hilmér, tidningsbud i Trollhättan.

Han är fackligt aktiv och har ett antal uppdrag i Transport, på arbetsplatsen är han förhandlingsombud och huvudskyddsombud. Han berättar att coronakrisen har påverkat jobbet på VTD till viss del:

– Paketen har ökat, framför allt apoteksvarorna. Vi ska inte vara fler än fem inne på en filial och vi har fått ut våtservetter för att torka bilarna när passet är slut.

Tommi Nilsson, klubbordförande på Premo, bekräftar bilden från sin Stockholmshorisont: Paketmängden ökar och tidningsbuden håller mer avstånd.

Distributörer kan förstås ändå smittas. I Laholm har prenumeranter tillfälligt blivit utan tidning på grund av att många bud varit sjuka. Coronasmittade, enligt den egna tidningens webb.

Tidningshusen, som äger de olika distributionsföretagen, drabbats hårt. I en kristid då läsare efterfrågar mer och mer journalistik rasar annonsintäkterna. Ett extra distributionsstöd som regeringen lovat, 150 miljoner kronor, motsvarar en månads tapp i annonspengar. Annonserna är annars den näst största inkomsten för prenumererad press, den största för gratistidningar.

Utgångsläget för dagstidningarna var också uselt. 2018 utsågs till det sämsta året någonsin av Myndigheten för press, radio och tv. Och att 2019 ser ut att ha blivit ännu sämre när det gäller lönsamheten. Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) frågade de 13 största tidningshusen om läget just när coronapandemin hade tagit fart.

– De räknar med att tappa mellan 30 och 50 procent av intäkterna i april, och tappet ser ut att fortsätta, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

Han ser ändå några ljuspunkter i krisläget: Intresset för tidningsläsning ökar och fler tecknar prenumerationer, inte enbart digitala.

När det handlar om paket förutspår chefen för Point logistik, distributionsföretag i Småland, Västergötland och Skåne, att coronakrisen ska driva på en utveckling som redan är i gång. Så här tänker Johan Lundin:

– Dagstidningarnas pappersupplagor fortsätter att sjunka – men e-handeln växer. Nu ser vi att den processen skyndas på. Och vi bygger en struktur som ska möta det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.