Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtalsrådet för bemanningsanställda strålade samman på Transports förbundskontor i slutet av november. Under två dagar gnuggade medlemmar och ombudsmän vilka krav man vill lyfta i kommande förhandlingar mellan LO-förbunden, där Transport ingår, och arbetsgivarparten Kompetensföretagen.

Nuvarande bemanningsavtal löper ut den 30 april 2025 och förhandlingarna om ett nytt inleds i april.

– Våra yrkanden ock krav bygger på rätten till ett socialt liv. Rätten att vara ledig. Vi betonar också att alla skattepliktiga ersättningar som betalas ut till anställda på kundföretagen även ska utgå till de bemanningsanställda, säger Transports ombudsman Mats H Andersson som sitter med i LO:s ”inre” förhandlingsgrupp.

Jan ”Kirre” Kirkhaug är garvad lastbilschaufför, bemanningsanställd, och bor i Borlänge. Det här var hans första avtalsråd.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster
Jan ”Kirre” Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

– Medlemmarna i Dalarna skickade med mig att de gärna vill ha mer semester. Efter sådär 15 år i branschen borde man få någon eller några dagar extra och efter ytterligare några år någon till. Kommunal har avtal med fler semesterdagar efter vissa år. Det behöver man när man kommit upp lite i åren, säger han.

Kirre lyfter vikten av att GFL:en, det genomsnittliga förtjänstläget som styr hur mycket den inhyrda får i lön, räknas rätt hos kundföretagen.

– Den beräknas på så många olika sätt i dag och räknar företagen fel går anställda miste om pengar.

Therese Ekstrand är inhyrd hamnarbetare i Göteborg och med i avtalsrådet för andra gången.

Therese Ekstrand. Bemannignsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster
Therese Ekstrand. Bemannignsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster

– Det har varit jättebra. Vi har lyft alla de viktiga frågorna, säger hon.

Vilka de viktigaste kraven blir gentemot arbetsgivarna är inte offentligt, men Thereses personliga hjärtefråga är ”rätten till ett liv,” utanför jobbet.

– Inom bemanning ska du i princip vara tillgänglig 24/7, 7 dagar i veckan. Jag skulle vilja ha mer stabila scheman, så att vi vet när vi jobbar och inte.

Siavosh Bardi Shoshtar är också inhyrd stuveriarbetare i Göteborgs hamn. Första året arbetade han som ”blixt”, men sedan 2017 som bemanningsanställd. Han tar upp kollegornas önskemål om ett ”bättre socialt liv”, utanför jobbet.

Siavosh Bardi Shoshtar. Bemanningsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster
Siavosh Bardi Shoshtar. Bemanningsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster

– Själv jobbar jag mellan 22.45 och 07.00. Ständig natt och trivs med det, själva arbetssättet och kollegorna. Jag har ställt om och blivit mer nattuggla, lägger mig och sover två timmar innan jag börjar mitt pass. Man får hitta sina knep.

Angående arbetsmiljön ser Siavosh en hel del som behöver förändras, men han tycker att man får ta ”små steg framåt”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.