Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda
Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.
Avtalsrådet för bemanningsanställda strålade samman på Transports förbundskontor i slutet av november. Under två dagar gnuggade medlemmar och ombudsmän vilka krav man vill lyfta i kommande förhandlingar mellan LO-förbunden, där Transport ingår, och arbetsgivarparten Kompetensföretagen.
Nuvarande bemanningsavtal löper ut den 30 april 2025 och förhandlingarna om ett nytt inleds i april.
– Våra yrkanden ock krav bygger på rätten till ett socialt liv. Rätten att vara ledig. Vi betonar också att alla skattepliktiga ersättningar som betalas ut till anställda på kundföretagen även ska utgå till de bemanningsanställda, säger Transports ombudsman Mats H Andersson som sitter med i LO:s ”inre” förhandlingsgrupp.
Jan ”Kirre” Kirkhaug är garvad lastbilschaufför, bemanningsanställd, och bor i Borlänge. Det här var hans första avtalsråd.
– Medlemmarna i Dalarna skickade med mig att de gärna vill ha mer semester. Efter sådär 15 år i branschen borde man få någon eller några dagar extra och efter ytterligare några år någon till. Kommunal har avtal med fler semesterdagar efter vissa år. Det behöver man när man kommit upp lite i åren, säger han.
Kirre lyfter vikten av att GFL:en, det genomsnittliga förtjänstläget som styr hur mycket den inhyrda får i lön, räknas rätt hos kundföretagen.
– Den beräknas på så många olika sätt i dag och räknar företagen fel går anställda miste om pengar.
Therese Ekstrand är inhyrd hamnarbetare i Göteborg och med i avtalsrådet för andra gången.
– Det har varit jättebra. Vi har lyft alla de viktiga frågorna, säger hon.
Vilka de viktigaste kraven blir gentemot arbetsgivarna är inte offentligt, men Thereses personliga hjärtefråga är ”rätten till ett liv,” utanför jobbet.
– Inom bemanning ska du i princip vara tillgänglig 24/7, 7 dagar i veckan. Jag skulle vilja ha mer stabila scheman, så att vi vet när vi jobbar och inte.
Siavosh Bardi Shoshtar är också inhyrd stuveriarbetare i Göteborgs hamn. Första året arbetade han som ”blixt”, men sedan 2017 som bemanningsanställd. Han tar upp kollegornas önskemål om ett ”bättre socialt liv”, utanför jobbet.
– Själv jobbar jag mellan 22.45 och 07.00. Ständig natt och trivs med det, själva arbetssättet och kollegorna. Jag har ställt om och blivit mer nattuggla, lägger mig och sover två timmar innan jag börjar mitt pass. Man får hitta sina knep.
Angående arbetsmiljön ser Siavosh en hel del som behöver förändras, men han tycker att man får ta ”små steg framåt”.