Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtalsrådet för bemanningsanställda strålade samman på Transports förbundskontor i slutet av november. Under två dagar gnuggade medlemmar och ombudsmän vilka krav man vill lyfta i kommande förhandlingar mellan LO-förbunden, där Transport ingår, och arbetsgivarparten Kompetensföretagen.

Nuvarande bemanningsavtal löper ut den 30 april 2025 och förhandlingarna om ett nytt inleds i april.

– Våra yrkanden ock krav bygger på rätten till ett socialt liv. Rätten att vara ledig. Vi betonar också att alla skattepliktiga ersättningar som betalas ut till anställda på kundföretagen även ska utgå till de bemanningsanställda, säger Transports ombudsman Mats H Andersson som sitter med i LO:s ”inre” förhandlingsgrupp.

Jan ”Kirre” Kirkhaug är garvad lastbilschaufför, bemanningsanställd, och bor i Borlänge. Det här var hans första avtalsråd.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster
Jan ”Kirre” Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

– Medlemmarna i Dalarna skickade med mig att de gärna vill ha mer semester. Efter sådär 15 år i branschen borde man få någon eller några dagar extra och efter ytterligare några år någon till. Kommunal har avtal med fler semesterdagar efter vissa år. Det behöver man när man kommit upp lite i åren, säger han.

Kirre lyfter vikten av att GFL:en, det genomsnittliga förtjänstläget som styr hur mycket den inhyrda får i lön, räknas rätt hos kundföretagen.

– Den beräknas på så många olika sätt i dag och räknar företagen fel går anställda miste om pengar.

Therese Ekstrand är inhyrd hamnarbetare i Göteborg och med i avtalsrådet för andra gången.

Therese Ekstrand. Bemannignsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster
Therese Ekstrand. Bemanningsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster

– Det har varit jättebra. Vi har lyft alla de viktiga frågorna, säger hon.

Vilka de viktigaste kraven blir gentemot arbetsgivarna är inte offentligt, men Thereses personliga hjärtefråga är ”rätten till ett liv,” utanför jobbet.

– Inom bemanning ska du i princip vara tillgänglig 24/7, 7 dagar i veckan. Jag skulle vilja ha mer stabila scheman, så att vi vet när vi jobbar och inte.

Siavosh Bardi Shoshtar är också inhyrd stuveriarbetare i Göteborgs hamn. Första året arbetade han som ”blixt”, men sedan 2017 som bemanningsanställd. Han tar upp kollegornas önskemål om ett ”bättre socialt liv”, utanför jobbet.

Siavosh Bardi Shoshtar. Bemanningsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster
Siavosh Bardi Shoshtar. Bemanningsanställd hamnarbetare. Foto: Justina Öster

– Själv jobbar jag mellan 22.45 och 07.00. Ständig natt och trivs med det, själva arbetssättet och kollegorna. Jag har ställt om och blivit mer nattuggla, lägger mig och sover två timmar innan jag börjar mitt pass. Man får hitta sina knep.

Angående arbetsmiljön ser Siavosh en hel del som behöver förändras, men han tycker att man får ta ”små steg framåt”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.