Jessica Rosencrantz, (M)
Close
”Det är inte alltid jättedyra investeringar som behövs. Det handlar om att laga potthål och få ordning på de vägar som tappar i standard”, säger Jessica Rosencrantz.
Close
Val 2018

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

– Min huvudkritik mot regeringen är att den inte ser hela landets behov och slår undan benen för alla de människor och företag som är beroende av vägtransporter för
att få ihop sin tillvaro, säger Jessica Rosencrantz, moderaternas talesperson i transportfrågor.

Regeringen har nyligen beslutat om sin stora infrastrukturplan som omfattar investeringar för över 600 miljarder kronor under tolv år. En ofattbar stor summa som behövs till underhåll och utbyggnad av vägar, järnvägar och sjöfart.

Men den rödgröna regeringen och moderaterna är inte riktigt överens. Moderaterna vill satsa något mer på vägarna än regeringen.

Just den skillnaden gör Jessica Rosencrantz ett stort nummer av när hon tar emot Transportarbetaren i riksdagens ljusa lokaler. I kammaren pågår en intensiv debatt om förslaget att låta 9 000 ensamkommande flyktingbarn stanna och göra klart sin gymnasieutbildning.

Men i fåtöljerna utanför riksdagskammaren pratar vi transportpolitik.

– Mina svärföräldrar bor utanför Ockelbo. De har flera mil till närmaste matbutik. Bilen är det enda alternativet, och för matbutiken är lastbilen den enda möjligheten om de ska få sina varor levererade.

– Då duger det inte att bara prata om hur vi får ordning på järnvägen. Där är alla partier överens. Men vi behöver också en politik som säkerställer att våra vägar inte faller sönder, vilket är läget på flera håll i landet i dag.

Vad skulle du konkret göra som transportminister?

– Under den kommande mandatperioden vill vi satsa flera miljarder mer på vägunderhåll än vad regeringen gör. Pengarna kan gå till bättre vägar och bättre snöröjning. Vi pratar inte bara, vi satsar mer pengar.

Den nya infrastrukturplanen innehåller över 620 miljarder på tolv år. De extra sex miljarder som Moderaterna vill satsa under perioden utgör inte ens en procent av den totala summan till de jättedyra investeringar som vägunderhåll innebär.

Om man koncentrerar sig på just vägunderhållet finns det 164 miljarder kronor. Då är sex miljarder ett par, tre procent i skillnad.

Rosencrantz vill framför allt se en uppryckning av vägnätet där inte den stora trafiken går, men som många boende är beroende av, liksom näringar som till exempel skogsindustrin.

– Där tror jag att våra miljarder är en väldigt viktig början. Det är inte alltid jättedyra investeringar som behövs. Det handlar om att laga potthål och få ordning på de vägar som tappar i standard.

Men det är 500 miljoner om året på en årsbudget av 14 miljarder. Gör det verkligen en stor skillnad?

– Jag tror det. 500 miljoner om året, 6 miljarder på hela planperioden, det är mycket pengar.

Detta med potthåll. Regeringen satsar flera hundra miljoner extra på dem. Vad är skillnaden?

– Vi är överens om att vi vill laga potthåll, men sedan behöver Trafikverket pengar till det också.

Men verket har ju fått ett extra anslag för potthålen?

– Ja, men det är fortfarande väldigt lite pengar i sammanhanget. Vi har ju fortfarande våra sex miljarder kronor mer.

I Trafikverkets anslag de kommande tolv åren skiljer det en procent mellan Moderaterna och regeringen. Är det inte dags att göra upp?

– Du pratar om pengar. Där har vi hamnat på likartade nivåer. Pengar är en sak. Sedan handlar det om hur saker utförs och vilka satsningar som genomförs. Regeringen beslutar själv om vilka vägar och järnvägar som ska byggas. Där kan man tycka desto mer olika.

 

Fotnot: Läs även intervjun med Tomas Eneroth (S), Ministern knackar på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.