Jessica Rosencrantz, (M)
Close
”Det är inte alltid jättedyra investeringar som behövs. Det handlar om att laga potthål och få ordning på de vägar som tappar i standard”, säger Jessica Rosencrantz.
Close
Val 2018

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

– Min huvudkritik mot regeringen är att den inte ser hela landets behov och slår undan benen för alla de människor och företag som är beroende av vägtransporter för
att få ihop sin tillvaro, säger Jessica Rosencrantz, moderaternas talesperson i transportfrågor.

Regeringen har nyligen beslutat om sin stora infrastrukturplan som omfattar investeringar för över 600 miljarder kronor under tolv år. En ofattbar stor summa som behövs till underhåll och utbyggnad av vägar, järnvägar och sjöfart.

Men den rödgröna regeringen och moderaterna är inte riktigt överens. Moderaterna vill satsa något mer på vägarna än regeringen.

Just den skillnaden gör Jessica Rosencrantz ett stort nummer av när hon tar emot Transportarbetaren i riksdagens ljusa lokaler. I kammaren pågår en intensiv debatt om förslaget att låta 9 000 ensamkommande flyktingbarn stanna och göra klart sin gymnasieutbildning.

Men i fåtöljerna utanför riksdagskammaren pratar vi transportpolitik.

– Mina svärföräldrar bor utanför Ockelbo. De har flera mil till närmaste matbutik. Bilen är det enda alternativet, och för matbutiken är lastbilen den enda möjligheten om de ska få sina varor levererade.

– Då duger det inte att bara prata om hur vi får ordning på järnvägen. Där är alla partier överens. Men vi behöver också en politik som säkerställer att våra vägar inte faller sönder, vilket är läget på flera håll i landet i dag.

Vad skulle du konkret göra som transportminister?

– Under den kommande mandatperioden vill vi satsa flera miljarder mer på vägunderhåll än vad regeringen gör. Pengarna kan gå till bättre vägar och bättre snöröjning. Vi pratar inte bara, vi satsar mer pengar.

Den nya infrastrukturplanen innehåller över 620 miljarder på tolv år. De extra sex miljarder som Moderaterna vill satsa under perioden utgör inte ens en procent av den totala summan till de jättedyra investeringar som vägunderhåll innebär.

Om man koncentrerar sig på just vägunderhållet finns det 164 miljarder kronor. Då är sex miljarder ett par, tre procent i skillnad.

Rosencrantz vill framför allt se en uppryckning av vägnätet där inte den stora trafiken går, men som många boende är beroende av, liksom näringar som till exempel skogsindustrin.

– Där tror jag att våra miljarder är en väldigt viktig början. Det är inte alltid jättedyra investeringar som behövs. Det handlar om att laga potthål och få ordning på de vägar som tappar i standard.

Men det är 500 miljoner om året på en årsbudget av 14 miljarder. Gör det verkligen en stor skillnad?

– Jag tror det. 500 miljoner om året, 6 miljarder på hela planperioden, det är mycket pengar.

Detta med potthåll. Regeringen satsar flera hundra miljoner extra på dem. Vad är skillnaden?

– Vi är överens om att vi vill laga potthåll, men sedan behöver Trafikverket pengar till det också.

Men verket har ju fått ett extra anslag för potthålen?

– Ja, men det är fortfarande väldigt lite pengar i sammanhanget. Vi har ju fortfarande våra sex miljarder kronor mer.

I Trafikverkets anslag de kommande tolv åren skiljer det en procent mellan Moderaterna och regeringen. Är det inte dags att göra upp?

– Du pratar om pengar. Där har vi hamnat på likartade nivåer. Pengar är en sak. Sedan handlar det om hur saker utförs och vilka satsningar som genomförs. Regeringen beslutar själv om vilka vägar och järnvägar som ska byggas. Där kan man tycka desto mer olika.

 

Fotnot: Läs även intervjun med Tomas Eneroth (S), Ministern knackar på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.