Mer välfärd – inte sänkt skatt

Krönika. Under sommaren har jag tillbringat en del tid ute på de Europeiska vägarna. I länder som Tyskland, Danmark, Holland och Frankrike håller vägnätet en mycket hög standard, generellt sett. Man åker fram på nästan ljudlös asfalt och bara njuter av varje minut. Som bekant måste man då och då stanna för att tanka och få något i sig. Jag rastade på några så kallade vägkrogar och blev faktiskt ganska imponerad av kvaliteten på desamma. Maten var god. Toaletterna var rena och hela. Förvisso kostade besöket där fem spänn, men det var det utan tvekan värt.

Sämre blev det när jag kom hem till Sverige igen. Första stoppet blev OK- macken i Glumslöv. Då hade jag åkt på den relativt nya motorvägen från brofästet på Lernacken och förvånat mig över hur usel vägen är jämfört med de vägar jag åkt på tidigare, inte minst i Danmark.

OK-macken i Glumslöv ligger bedårande vackert uppe på en kulle med en vidsträckt utsikt över Helsingborg och Öresund. Vid vackert väder ser man faktiskt Öresundsbron härifrån liksom Helsingör i Danmark. Tankningen gick snabbt och efter ett besök på toaletten skulle jag snart vara på väg igen. Toaletterna, tre stycken, var något av det svinigaste jag sett. Det var direkt motbjudande att gå in där. När jag så åter kommit ut i trafiken tänkte jag på vad jag sett på macken. Varför ser det ut som en svinstia på en svensk offentlig toalett, medan toaletterna i de länder jag besökt var rena och hela? Inget klottrande och inga långa kärleksromaner eller runda ord på dörrar eller väggar.

Nu har man en del annat att tänka på när man kör bil, så mina funderingar kring standarden på toaletter runt om i Europas byttes mot tankar på varför i hela världen våra svenska vägar är i så uselt skick som de är. Nästa stopp var på Preem-macken vid Brahehus strax norr om Jönköping. Där var det lika illa ställt som i Glumslöv, åtminstone om man ser till toaletterna. Därefter blev det inga fler stopp innan jag var hemma i Stockholm igen, men väl en massa tankar på sakernas tillstånd i mitt land, Sverige.

Alliansens politik med ständiga skattesänkningar har lett till att vår gemensamma infrastruktur förfallit till en oacceptabel nivå. Alla vet att vägar, broar, flygplatser, järnvägar med mera är våra gemensamma tillgångar. De har byggts för skattepengar som vi alla efter bärkraft har bidragit till. Nu aviserar Alliansen ytterligare skattesänkningar med 16 miljarder kronor och hävdar att detta leder till att folk får mer pengar kvar efter skatt. Självklart blir det ett par hundralappar till i den egna plånboken. De flesta familjer har säkert något hål i budgeten de kan stoppa pengarna i. Samtidigt står våra gemensamma tillgångar och förfaller för att regeringen inte skjuter till de nödvändiga ekonomiska resurserna. Det är oansvarigt. Jag tror att valet mellan ett par hundralappar till mig själv eller ett par hundralappar till vår gemensamma kassa är ganska enkelt.

Jag är säker på att landets befolkning har dessa ekonomiska samband mycket klara för sig. Och att folk är villiga att betala skatt efter bärkraft för att finansiera vår gemensamma välfärd. I detta begrepp brukar man sortera in skola, vård och omsorg. Det är inte tillräckligt, i begreppet borde det även ingå finansiering av vår infrastruktur, elförsörjning och glesbygdsstöd. För övrigt kan jag ge ägarna till de nedklottrade/skitiga toaletterna ett litet tips; inför en avgift på en femma eller en tia för att på så sätt finansiera städning och underhåll. Själv är jag beredd att betala än mer, bara jag får tillgång till en ren och hel toalett när jag behöver!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.