Mera dagjobb för tidningsbud på västkusten diskuteras
När morgontidningarna minskar i upplaga får tidningsbuden mera post och andra produkter att dela ut. Det kan ta längre tid än den gamla tidningsrundan. Och när utbärningsföretaget VTD tyckte att det blev för mycket utbärning på dyr extratid deklarerade en av cheferna att det skulle bli mera dagtidsjobb.
– Vi ska förhandla om saken, berättar Daniel Hilmér, förhandlingsombud för Transport på VTD. Idén om att dela ut mera på dagtid har vi pratat om tidigare, nu skrämde ett klumpigt mejl upp många tidningsbud.
Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) ägs av sju Stampen-tidningar och täcker in tidningsutdelningen på Västkusten. Företaget var ett av de första som, vid sidan av Postnord, började leverera A-post.
För ett par veckor sedan läckte ett internt mejl från produktionschefen ut i radion.
Budskapet var att tidningsbuden i den norra regionen behöver för mycket extratid utöver den som är beräknad för varje runda. Arbetstid utöver schemat ger förstås mer i lön – och kostar mer för företaget. Extratiderna ”knäcker oss totalt”, skrev chefen.
Enligt mejlet är det därför på gång att bygga ut organisationen för att köra en andra runda efter själva tidningsutdelningen. Det krävs ”snabba beslut”.
– Buden som hörde det på radio på morgonen undrade vad som skulle hända och många fick en klump i magen, säger Daniel Hilmér. Själv läste jag om mejlet på Facebook, och jag tänkte att detta inte kunde genomföras utan ordentliga förhandlingar.
Enligt Daniel Hilmér finns det två sätt att lösa problemet med återkommande extratid i något eller några distrikt:
– Antingen måste schemat göras om, med längre arbetstid – eller så får arbetsgivaren plocka bort produkter.
Han berättar att VTD vill testa att flytta över produkter till en andra tur, som buden får göra efter tidningsutbärningen. Och han är inte negativ till tanken:
– Det skulle ge en möjlighet till utökad arbetstid, och ett tidningsbud skulle kanske kunna försörja sig på lönen, säger Daniel Hilmér.
Transportarbetaren har under flera dagar sökt VTD:s regionchef Patrik Lindell för att få företagets bild av både beskeden i mejlet från produktionschefen och framtidsplanerna.