Per Ljungkvist har hunnit med att läsa en hel del. Men numera blir det bara Transportarbetaren och tidningen Trailer.
Close
Per Ljungkvist har hunnit med att läsa en hel del. Men numera blir det bara Transportarbetaren och tidningen Trailer.
Close

Meste transportaren gick med redan 1946

Månadens medlem. Per Ljungkvist är Transports meste medlem. I maj har han varit med i förbundet 70 år i sträck!

– Jag fick jobb som chaufför 1946. Betalningen var dålig. Mycket är sagt om Hasse Ericson, men han var en bra grabb. Han fick upp våra löner.
Per ”Pelle” Ljungkvist bor i en röd tegelvilla i Gnosjö, tillsammans med hustru Iris. Gnosjö, undrar jag. Finns det egentligen någon Gnosjö-anda?

– Ha, det är ett gäng företagare som håller ihop för att hålla lönerna nere för de anställda! Det är precis vad det handlar om.

Pelle fingrar på käppen. Benen är skröpliga, säger han trumpet. Men skallen i desto bättre trim, tänker jag.

Han plockat fram en plastmapp med gamla bilder. Där finns bussarna och lastbilen han började köra precis efter andra världskrigets slut. På flaket eller på busstaken fraktades allt från mölkspannar till styckegods och likkistor, som den lokala begravningsentreprenören skulle ha ut till byarna.

– Berätta om behåarna också! fnissar Iris och ställer ner kaffebrickan på bordet.

Det var inte så märkvärdigt, tycker Pelle. Det hände då och då att bygdens kvinnor beställt underkläder på postorder och när storleken blev fel fick chauffören agera bud till butiken.

Spontant hyllar han sin forna arbetsgivare, Sven Karlsson Trafik AB, som landets bästa. Det hindrade inte att Pelle tidigt engagerade sig i facket. Han satt i Halmstadsavdelningens styrelse och reste på kongresser. Där träffade han förbundsledningen med Alvar Åslund och Hans Ericson i spetsen.

– Vad de grabbarna gjorde för arbetarna kan ingen förneka. Efter dem har vi fått in en massa akademiker i facket. De har läst mycket, men kan ingenting.

– Det är mycket som blivit fel, summerar han. Speditörerna förstör och åkarna vågar inte säga ifrån. I dag går de unga inte med i facket, det gör mig förbannad. Det är fel att kollektivavtalen och arbetsmarknadsförsäkringarna ska gälla även dem som väljer att stå utanför.

En bit in intervjun kommer äldsta sonen Peter in i rummet. Han är lastbilschaufför och har precis parkerat utanför.

– Det är synd att du har problem med benen. Annars hade du garanterat jobbat som chaufför än i dag, säger Peter med värme i rösten.

Jo, nickar Per, 90 år:

– Jag körde tills jag fyllt 77. På slutet var det budbil. Utan gps. Det gick att hitta ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."