Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Micke Andersson vid sopkärlen som körs ut med automatik när det är tömningsdags. Foto: Privat

När rullade din uppfinning i gång?

– Det var i sensomras, i juli–augusti. Vi har tömning varannan vecka, och på premiären stod vi allihop i familjen i fönstret och följde arbetet. Det var roligt, sonen som är 3 år är jätteintresserad av allt som har med lastbilar att göra. Och killen som hämtade klev ur sopbilen, skrattade och tog bilder med sin mobil.

Hur kom du på idén?

– Det var efter att jag missat att rulla ut de fulla soptunnorna en hämtningsdag tidigare under sommaren. Det är mitt ansvar, men jag glömde…

Hur har det gått med uppfinningen?

– Det har fungerat skitbra faktiskt! När killen som i vanliga fall kör sopbilen hade semester var det en yngre tjej som skötte saken, och vi har inte hört annat än att de är nöjda. Och det fungerade bra också när vi hade snö på tomten.

Hur fungerar det praktiskt?

– Soptunnorna står ju vanligen inne vid huset, under tak, på ett timerstyrt golv som skjuter ut tunnorna på morgonen när det är hämtning och drar in dem igen efter ett par timmar. Jag har också en fjärrkontroll så att jag kan styra det om det skulle behövas. Och det finns en säkerhetsfunktion så att om något hamnar framför tunnan så stoppas rörelsen framåt, om jag sätter foten framför så snurrar golvet bara på plats. Det går också väldigt sakta framåt, av säkerhetsskäl, och slår av automatiskt om något skulle fastna.

Du låter väldigt händig?

– Jo, det är jag väl om jag får säga det själv. Jag har jobbat mycket med svarv och fräs tidigare, men är sjukskriven i dag. Knoppen fungerar, men inte kroppen. Jag har fått hjälp av min bror och några vänner med bygget, och haft tillgång till utrustning.

Den automatiska utrullningen har väckt en hel del uppmärksamhet?

– Ja, jag trodde inte att det skulle bli så mycket av det. I går var SVT här och filmade. Här i Virsbo där vi bor har väl en del funderat på vad det är för konstruktion, jag har fått en del reaktioner men är inte så aktiv socialt för att sprida saken.

Fotnot: Konstruktionen som rullar ut sopkärlen hos familjen Andersson i Virsbo, Surahammar kommun, har motor från ett ställverk och ställs in med en omgjord garageportsöppnare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!