Mikael Bodén. Foto: Privat
Close
”Jag tänkte inte så mycket. Jag såg att lastbilen brann och att en person sprang fram med en brandsläckare så jag hoppade ur min lastbil, tog min brandsläckare och sprang efter”, berättar Mikael Bodén.
Close

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Mikael Bodén körde in på Hedenstorpsområdet utanför Jönköping för att lasta av sin lastbil. Där möttes han av rök och trodde först det var dimma han körde in i. Röken kom från en brinnande lastbil som det small oroväckande från. Mikael larmade 112 och rusade ut mot det brinnande ekipaget.

– Jag tänkte inte så mycket. Jag såg att lastbilen brann och att en person sprang fram med en brandsläckare så jag hoppade ur min lastbil, tog min brandsläckare och sprang efter. Såg att lastbilen var frånkopplad ifrån trailern och att det brann bakom hytten så utav ren instinkt började jag försöka släcka branden och se till att ingen person var i fara.

Försvann

Chauffören till den brinnande lastbilen stod utanför och försökte släcka med sin brandsläckare som han troligen hade haft i sin hytt. När den tog slut försvann han och Mikael och en till person som kommit senare för att hjälpa till undrade vart han tog vägen.

– Vi varken såg eller hörde honom. Helt plötsligt hörde vi någon hosta i från röken och då såg vi att han var på väg upp på baksidan av lastbilen där han hade två till brandsläckare. Vi sa att han skulle komma ner direkt men han lyssnade inte, vi vrålade på svenska och på engelska då vi inte visste vilket land chauffören kom ifrån.

Rök och eldslågor

Chauffören stod kvar i röken och eldslågor slog upp underifrån lastbilen och emot honom. Mikel gick upp för att försöka få ner honom. När de väl kom ner så hade chauffören två till brandsläckare i handen som han slängde på marken.

– Jag såg först till att han var okej och sedan tog vi brandsläckarna för att försöka släcka branden. Den slocknade men så fort vi slutade använda brandsläckarna tog det eld igen. När brandsläckarna tog slut så fick vi tag på en trädgårdsslang ifrån ett närliggande företag som vi kunde använda oss utav, men den räckte inte hela vägen fram så vi såg till att kyla ner bränsletanken då elden slog upp emot den med.

Väntade in ambulans

Chauffören satte sig en bit bort då han inte alls mådde så bra, den andra personen som kom och hjälpte till stod och kylde ner bränsletanken medan Mikael såg till att chauffören mådde bra tills ambulansen kom.

– Fem till sju minuter efter att vi ringt till 112 var brandkåren och ambulansen på plats och tog över, berättar Mikael Bodén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.