Close
Mildare regler för 61-plussare men strängare för återbetalning av ersättning.
Close

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

De nya reglerna infördes den 1 september 2022. De innebär att den som fyllt 61 år inte längre ska bedömas mot allt normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden för att få rätt till sjukersättning. När Försäkringskassan bedömer arbetsförmågan hos 61-åringar och äldre ska myndigheten enbart se till arbeten som personen haft och har erfarenhet av under de senaste 15 åren.

I praktiken betyder det att 60-plussarna som slitit ut sig på jobbet och ansöker om sjukersättning inte ska nekas med hänvisning till att hon eller han kan försörja sig genom att ta ett jobb som inte är så fysiskt tungt.

– Vi tycker så klart det är positivt att ingen så kort tid före sin pension ska behöva ställa om till ett nytt arbete. Sedan kan man ju ha en del funderingar över upplägget om hur arbete de senaste 15 åren ska tolkas. Men i huvudsak är förändringen positiv, säger enhetschef Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.

Den juridiska byrån hjälper Transport och andra fackförbund att driva ärenden i rätten.

Från och med den 1 september i år skärps däremot reglerna för den som av olika anledningar fått beslut om att betala tillbaka ersättning till Försäkringskassan. Berörda får nu 30 dagar på sig att återbetala pengarna. Sker det inte kommer myndigheten att lämna skulden direkt till Kronofogden.

Tidigare har Försäkringskassan i första hand drivit in pengarna på egen hand och därefter ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men den som lever med knappa resurser kan fortfarande kontakta myndigheten för att komma överens om en avbetalningsplan.

Hela skulden ska dock vara återbetald inom 12 månader.

Ändringarna grundar sig på en lagändring som riksdagen klubbade igenom den 21 juni. LO-TCO Rättsskydd skriver i sitt nyhetsbrev att nyordningen är ”synnerligen ingripande för den försäkrade”.

– Det ligger i sakens natur att personer som har sjukpenning, sjukersättning eller livränta redan är ekonomiskt utsatta. Ett återkrav på ersättning från Försäkringskassan kan för många bli en katastrof för ekonomin.

Ellinor Gudmundssons råd till berörda är att snarast kontakta sitt fackförbund för att få hjälp.

– Det här är ganska svåra juridiska frågor och det kan vara svårt för en medlem att förstå varför man får ett återkrav.

Ytterst beslutar fackförbundets ledning vilka fall som ska drivas av LO-TCO Rättskydd.

Kan det här innebära att fler fall hamnar hos fackens juridiska byrå?

– Det är jättesvårt att säga, men det är inte en otänkbar tanke. Det är inte ovanligt att vi ser återkrav på 500 000 kronor. Att betala tillbaka så stora summor på 30 dagar eller ett år kommer att bli ett problem för många.

De nya reglerna innebär att möjligheten för enskilda att bestrida ett återkrav och driva fallet i allmän domstol (som tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen) har tagits bort, förklarar Ellinor Gudmundsson.

– Så det här är en väldigt stor förändring, säger hon.

Däremot kan personer som fått återkrav fortfarande överklaga Försäkringskassans beslut i förvaltningsrätt, som granskar hur myndigheter handlägger olika ärenden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Individuella löner en absolut nollpunkt

Debatt. Individuella löner är ett av fackföreningsrörelsens värsta strategiska misstag någonsin.

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.