Close
Mildare regler för 61-plussare men strängare för återbetalning av ersättning.
Close

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

De nya reglerna infördes den 1 september 2022. De innebär att den som fyllt 61 år inte längre ska bedömas mot allt normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden för att få rätt till sjukersättning. När Försäkringskassan bedömer arbetsförmågan hos 61-åringar och äldre ska myndigheten enbart se till arbeten som personen haft och har erfarenhet av under de senaste 15 åren.

I praktiken betyder det att 60-plussarna som slitit ut sig på jobbet och ansöker om sjukersättning inte ska nekas med hänvisning till att hon eller han kan försörja sig genom att ta ett jobb som inte är så fysiskt tungt.

– Vi tycker så klart det är positivt att ingen så kort tid före sin pension ska behöva ställa om till ett nytt arbete. Sedan kan man ju ha en del funderingar över upplägget om hur arbete de senaste 15 åren ska tolkas. Men i huvudsak är förändringen positiv, säger enhetschef Ellinor Gudmundsson på LO-TCO Rättsskydd.

Den juridiska byrån hjälper Transport och andra fackförbund att driva ärenden i rätten.

Från och med den 1 september i år skärps däremot reglerna för den som av olika anledningar fått beslut om att betala tillbaka ersättning till Försäkringskassan. Berörda får nu 30 dagar på sig att återbetala pengarna. Sker det inte kommer myndigheten att lämna skulden direkt till Kronofogden.

Tidigare har Försäkringskassan i första hand drivit in pengarna på egen hand och därefter ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men den som lever med knappa resurser kan fortfarande kontakta myndigheten för att komma överens om en avbetalningsplan.

Hela skulden ska dock vara återbetald inom 12 månader.

Ändringarna grundar sig på en lagändring som riksdagen klubbade igenom den 21 juni. LO-TCO Rättsskydd skriver i sitt nyhetsbrev att nyordningen är ”synnerligen ingripande för den försäkrade”.

– Det ligger i sakens natur att personer som har sjukpenning, sjukersättning eller livränta redan är ekonomiskt utsatta. Ett återkrav på ersättning från Försäkringskassan kan för många bli en katastrof för ekonomin.

Ellinor Gudmundssons råd till berörda är att snarast kontakta sitt fackförbund för att få hjälp.

– Det här är ganska svåra juridiska frågor och det kan vara svårt för en medlem att förstå varför man får ett återkrav.

Ytterst beslutar fackförbundets ledning vilka fall som ska drivas av LO-TCO Rättskydd.

Kan det här innebära att fler fall hamnar hos fackens juridiska byrå?

– Det är jättesvårt att säga, men det är inte en otänkbar tanke. Det är inte ovanligt att vi ser återkrav på 500 000 kronor. Att betala tillbaka så stora summor på 30 dagar eller ett år kommer att bli ett problem för många.

De nya reglerna innebär att möjligheten för enskilda att bestrida ett återkrav och driva fallet i allmän domstol (som tingsrätt, hovrätt och Högsta domstolen) har tagits bort, förklarar Ellinor Gudmundsson.

– Så det här är en väldigt stor förändring, säger hon.

Däremot kan personer som fått återkrav fortfarande överklaga Försäkringskassans beslut i förvaltningsrätt, som granskar hur myndigheter handlägger olika ärenden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.