Close
Bilden tagen utanför Stena recyclings filial i Flemingsberg, söder om Stockholm.
Close

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Darko Andrejic är på semester i sitt forna hemland. Han är fortfarande skakad. Inte bara av att oväntat ha fått sparken. Utan över arbetsförhållandena som rått på företaget det senaste året.

Kulmen kom vid midsommar.

Darko Andrejic, Djordje Masic och ytterligare en kollega är ursprungligen från Serbien. I flera år har trion kört grovsopor på Stena recycling. Alla har dessutom haft exakt samma syssla – att tömma papper och plast i grovsoprum i Stockholms södra förorter.

Darko Andrejic beskriver jobbet som mycket tungt och stressigt. Just fraktionerna papper och plast vill alla Stenachaufförerna slippa. För att klara uppdraget och hinna med alla grovsoprum har de tre chaufförerna ofta hjälpts åt, berättar han.

Vi är framme vid onsdagen den 17 juni, två dagar före midsommarafton. Klockan är runt 15:45.

Darko Andrejic och hans två kolleger kör var sin lastbil längs Huddingevägen. Mellan dem hamnar en privatbil, en cabriolet. De känner igen bilen och föraren, en tidigare chef på Stena recycling.

När miljöarbetarna är tillbaka vid företaget väntar en av arbetsledarna på dem. Arbetsledaren är arg och beskyller chaufförerna för att ha kört för fort. De anklagas för att ha tävlat mot varandra med sopbilarna.

Dagen efter jobbar miljöarbetarna som vanligt. Men de blir uppringda av arbetsledningen och tillsagda att de inte behöver komma på fredagen – på midsommarafton. Däremot ska de infinna sig till ett möte på måndagen. I civila kläder.

Darko Andrejic blir orolig. Han upptäcker att hans namn inte finns med på nästa veckas arbetsschema. Han ringer upp chefer och arbetsledare, men får inte kontakt och ingen återkoppling.

Först på söndagskvällen sms:ar platschefen. Och ger lugnande besked. Allt löser sig på måndagen, skriver chefen i det korta meddelandet.

Måndagen kommer.

Darko Andrejic har bett en kollega, som är lokalt skyddsombud, att vara med vid mötet med arbetsgivaren. Vid sittande bord lägger företaget fram ett varsel om avsked. Inte bara uppsägning, utan omedelbart avsked.

– De uppmanade mig att skriva på. Men jag vägrade, sa att jag ville kontakta mitt fack, Transport.

Vid mötet begär Darko Andrejic att få veta varför han ska avskedas. Det enda argument som ledningen lyfter fram är den påstådda fortkörningen på Huddingevägen.

– Jag undrade om det fanns bevis. Om polisen mätt vår hastighet. Men, nej, det var bara ett telefonsamtal från en privatperson. Jag invände och sa att man inte kan avskeda någon på så lösa grunder. En enda person som klagat, det kan ju vara någon som hittat på alltihop. Ska det kunna leda till att tre anställda förlorar jobbet?

Darko Andrejic bedyrar att han och kamraterna inte körde för fort. Enligt Andrejic är lastbilarna dessutom ”strypta” till högst 80 kilometer. I teorin kan det alltså ha gått högst tio kilometer över den lagliga hastigheten på Huddingevägen.

– Jag fattar inte, suckar han. Jag lovar dig, vi tre som skulle sparkas är bland de bästa chaufförerna på Stena recycling! Kolleger och tidigare chefer kan bekräfta det. Jag jobbar massor. Förra året blev det 250 timmars övertid. I år är jag redan uppe i 150 timmars övertid.

I förhandlingen som följde på varslen har Transport ifrågasatt Stena recyclings agerande och ogiltigförklarat avskeden. Företaget backade, men bara för en av de tre miljöarbetarna.

För Darko Andrejic och Djordje Masic ligger åtgärden fast. Båda är kritiska mot Stena recycling – inte bara när det gäller turerna kring avskedet. Andrejic har jobbat sex år i företaget, och länge trivdes han.

– Det senaste året har företaget bytt ut flera chefer och arbetssituationen har blivit allt mer pressad. Jag har fått utskällningar och anklagats för att inte följa arbetsinstruktionerna. Men sanningen är att de lagt på oss allt mera jobb och det har blivit omöjligt att hinna med.

– Jag har många gånger bett att få någon annan körning än just papper och plast, som är det absolut värsta. Jag har föreslagit att vi åtminstone kan ha ett rullande schema, men det blev nej.

Andrejic förklarar att andra chaufförer kört hans runda enstaka gånger, ingen vill fortsätta.

– Vid tillfällen då jag varit borta har Stena satt in två chaufförer på turen. Jag och mina kolleger måste köra ensamma. Jag gör allt för att försöka hinna alla hämtställen. Men det går ofta inte. Och då blir jag utskälld av arbetsledaren, förtydligar han.

Transportarbetaren intervjuar Darko Andrejic via telefon. Med finns hans sambo, som ibland rycker in som tolk.

Sambon beskriver med förtvivlan i rösten hur arbetet på Stena recyclings filial i Flemingsberg långsamt brutit ner Darko. Hur allt mer av parets samtal och liv kommit att kretsa kring hans jobb och arbetsförhållanden.

Hon säger:

– Darko kom hem kväll efter kväll och berättade om chefer som skriker, om utskällningar och om stressen. Han var helt slutkörd. Jag orkar snart inte längre. Det var nästan en lättnad när han blev avskedad.

– Vårt förhållande hade inte överlevt, om det inte blivit en förändring. Det som hände vid midsommar är förstås fel. Men vi är ju utlänningar. Jag också. Då anser väl företaget att man kan agera hur man vill.

Transport har kallat Stena recycling till central förhandling. Den har ännu inte hållits. I väntan på den avstår Transports ombudsmän från att kommentera tvisten närmare.

Annica Collstam, lokalombudsman på Transport Stockholmsavdelning, bekräftar dock att det är just fortkörning som Stena recycling lyfter fram som orsak till avskeden.

Mats H Andersson är ombudsman på Transports förbundskontor och troligen den som ska genomföra den centrala förhandlingen:

– Utifrån det som framkommit finns inte ens saklig grund för uppsägning. Än mindre för avsked. Stena recyclings agerande framstår som märkligt.

Jesper Mortensen är transportchef på Stena Recycling och en av de ansvariga för hanteringen av de två miljöarbetarna.

– Jag har inga kommentarer alls nu. Om någon annan i företaget vill säga något kontaktar vi tidningen, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zoran D:
    12 oktober, 2020

    Sorgligt att läsa hanteringen av personal som offrar sin familj med att ställa upp för företaget med så många övertidstimmar. Uppsägning på lösa grunder utan att ha dialog med föraren om ev varning om grund finns. Det ger en klar bild av den syn man har på sina chaufförer. Ledningen är kanske i behov av ny arbetsplats....

  2. Göran Cerderfjärd:
    18 augusti, 2020

    Känns mest som ett försök att avskeda en företags-/mellanchefskritisk anställd med en fortkörning som ursäkt.

  3. Gammal Sopgubbe:
    13 juli, 2020

    Jag har själv jobbat med Darko när jag arbetade på Stena och vi körde papper och plast. Han är världens bästa kollega och jag det stämmer absolut inte att han har kört för fort. Han är En väldigt lugn och tålmodigt kille. När jag jobbade med Darko så vad det jag som körde bilen mest. Men pga av många stoppar och stressigt jobb så var det han som lugnade ner mig och sa direkt till när jag körde över hastighetsbegränsningen. Han var alltid lugn och såg till att vi körde korrekt. Så efter många år med Darko så tror jag ABSOLUT inte att han har kört för fort på en 70 väg. Jag känner honom mycket väl och litar på honom. Jag förstår inte varför Stena gör detta mot honom? Är såklart påhittat! Förstår inte varför man väljer att gå tillväga på detta sättet? Stena recycling är ett stort företag och borde istället värna för de anställda som gör ett bra jobb. Jag har själv varit med om hur Stena behandlar sina anställda och är glad över att inte jobba där längre.
    Mvh Gammal SopGubbe

Lästips:

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transportarbetarens logga

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.